Firefly – vi tog fejl
Første gang vi kørte Firefly, var den decideret giftig - med vinterdæk er den mild og omgængelig. Vi tester den lille kineser, der kom helt til finalen i Årets Bil.
Første gang vi kørte Firefly, var den decideret giftig - med vinterdæk er den mild og omgængelig. Vi tester den lille kineser, der kom helt til finalen i Årets Bil.
Batteriet er større, rækkevidden længere og motorerne kraftigere, for Toyota har i deres facelift af BZ4X haft som mål, at den skal være sjov at køre. Topmodellen har derfor flere hestekræfter end sportsvognen Supra.
Kia EV4 er så komplet, at den - næsten - fortjener at blive Årets Bil 2026. Vi har kørt 700 kilometer i bilen med fuld last, og vi er stadig lige imponerede, så det lover godt, men der er også fejl. Læs med her.
Maxus eTerron 9 forlanger respekt på byggepladsen med en egenvægt på næsten tre tons og evnen til at trække 3,5 tons. Men med luftundervogn viser den sig også som fremragende familiebil på langture. Kabinen har nemlig fem sæder.
Dieselmaskinen under hjelmen har så meget moment, at du kan trække Mærsks samlede containerflåde den gale vej. Vi siger farvel til den nok sidste diesel-SUV fra Mercedes. For uanset hvor skøn GLC 450d er, så er den også alt for dyr.
Citroën udfordrer markedet for billige elbiler med ë-C3 Aircross – en komfortabel familiebil til lav pris. Men den franske fristelse får åndenød, hvis du forlader bygrænsen.
Med plads til seks og en ladeeffekt på 350 kW kan Hyundai Ioniq 9 lade batteriet hurtigere, end familien kan nå at tisse. Den store elbil er både komfortabel og rummelig, og derfor oplagt for den ekstra-krævende familie.
Nissan Leaf har været verdens mest solgte elbil - fordi den stort set grundlagde klassen for elbiler. Nu er Leaf så endelig tilbage, men noget tyder på, at Nissan har glemt at følge med tiden.
Lille bil med lille pris, men med masser af plads og komfort. Hyundai Inster er en af de biler, der gør lidt ud af sig selv og derfor overrasker positivt. Den er måske ikke Danmarks billigste elbil, men skal du have en billig elbil, er den det bedste bud lige nu.
Volvo har iklædt deres mindste elbil vandrestøvler og Fjällräven-bukser, men hvordan klarer EX30 Cross Country sig, når der skal tilbagelægges 1.300 kilometer med en campingvogn efter? Kom med på fars fede (elbil)ferie.
Kan du bygge en VW ID. Buzz om til camper selv? Og virker den så? Vi har fået nøglerne til billigste version med tagtelt og fold-ud-madras, og kører til svensk krebsegilde for at teste rækkevidden med tagtelt på.
Har du brug for syv sæder og lider af rækkeviddeangst, så tøv ikke med at give Hyundai Santa Fe en chance. Vi fyldte bilen med personer, bagage, benzin og el for en smuttur over grænsen i den stilfulde plug-in – det viser sig, den tyller benzin som en raket, men den har til gengæld flere fikse løsninger end en amerikansk præsident kan lyve. Arh, men næsten.
Der findes ikke noget mere pedantisk end en tysk ingeniør. Til den nye Mercedes CLA har man udviklet to forskellige kofangere, én til anhængertræk og en uden, for på den måde at bevare den bedst mulige aerodynamik. Så langt nede i detaljerne har Mercedes været med den nye CLA - og det virker.
Det er svært at pege fingre ad Skoda Elroq, som ikke sætter mange hjul forkert, og argumenterne for at vælge storesøster Enyaq er stort set begrænset til, om du har brug for meget bagageplads. Du kan derfor spare mindst 50.000 kroner.
Hvordan tester man bedst den mest utrolige luksusbil - en Rolls-Royce Ghost Extended Series II til 9 millioner kroner? Man kører selvfølgelig tre beskidte heavyrockere til Copenhell.
Undskyld - men vi kan ikke undgå emnerne tis og mænd med gipsplader, når vi taler om Audi A6 e-tron. En bil med få fejl, og som er decideret fremragende som rejsemakker.
Kan en el-varebil køre med trailer? Vi hænger 2 tons efter vinderen af Årets Varebil 2025, der ellers imponerer med lang rækkevidde og masser af plads.
MG vil også være med i den tunge klasse for rummelige familie-SUV’er på strøm, men den nye MGS5 EV er hverken den billigste eller største, men den er samlet set en velkørende helstøbt pakke – bare gå langt udenom den billige indstigningsmodel.
Fordommene står i kø - Danmarks billigst elbil og så fra Kina. Cyklen virker næsten mere tiltalende, men BYD Dolphin Surf efterlader et positivt indtryk med stabile køreegenskaber, masser af udstyr og fint med plads.
Mere rummelig, mere komfortabel, men ikke helt så charmerende - Renault er godt på vej til at genoplive succesen fra den første 4, som solgte i over otte millioner eksemplar. Den nye, elektriske version har fejl, men de er nærmest ubetydelige.
Ineos Grenadier Quartermaster er drømmebilen for Indiana Jones eller en meget rig entreprenør. Den er nemlig fantastisk til at slæbe og komme frem over alt - men den er også fantastisk dyr.
Man kan undre sig over, der ikke findes flere åbne elbiler, for konceptet er fedt – at kunne køre stille med åbent tag. Det sagt, giver MG’s bud med Cyberster ikke mere sport end enhver anden elbil, og komplicerede døre er træls i hverdagen.
Prisen er lige så skarp som køreegenskaberne i Fords mindste elbil, Puma’en, der også glimrer med et kæmpe-bagagerum og masser af muskler. Men batteriet er bette.
Hvad gemmer sig bag politikken og propagandaen? Er den nye Tesla Model Y en bedre bil, end den tusindvis af danskere kører rundt i? Vi tester den faceliftede elbil.
Nu bliver din skulder øm, for der kommer til at vælte charmerende og meget gule Renault 5'ere ud over alt i kongeriget. Den nye, elektriske mini er nemlig en fryd.
Hvis Scania lavede en GTI, vil den se ud som Toyota Hilux GR Sport II - en pickup bygget til at jage Ford Ranger Raptor, der hvor det både er ujævnt og skal gå rigtig stærkt.
Mazda er tilbage med en model, der kan friste de fleste danskere. Næsten fem meter luksusbil med op til 552 kilometer rækkevidde, som får en startpris på 300.000 kroner.
Volkswagen ID.7 Tourer GTX Max+ er topmodellen, men du kan roligt spare pengene og tag den billigere variant - bare du husker at sætte et enkelt kryds, som for alvor forvandler ID.7 til en supercruiser.
Skal det være stort og professionelt, så melder MAN sig på banen med den faceliftede TGE Next Level. Den byder på mere komfort og sikkerhedsudstyr, uden at der gås på kompromis med arbejdsevnerne.
Er en kinesisk elbil fra BYD genvejen til praktisk plads og masser af udstyr for få penge - ja, men også trælse køreegenskaber og assistentsystemer.