Skoda Enyaq Coupe RS IV – ufrivilligt sjov
Skoda Enyaq Coupé RS er lige så sporty som en elefant i badedragt. Det 'smarte' design og hårdere affjedring ødelægger nogle af de bedste ting, ved en ellers fremragende familiebil.
Læs nuSkoda Enyaq Coupé RS er lige så sporty som en elefant i badedragt. Det 'smarte' design og hårdere affjedring ødelægger nogle af de bedste ting, ved en ellers fremragende familiebil.
Læs nuHele familien kører til Legoland i den mindste Enyaq i fredagstrafik og oktober-kulde, og alligevel gik det strålende. Kun få ting er for alvor irriterende ved Skoda Enyaq, som er tæt på at være landets bedste elektriske familiebil.
Læs nuSkoda er ved at sprænges af selvtillid - deres seneste koncept er stolt af sit tjekkiske ophav.
Læs nuAlle der var unge i 1980’erne og 1990’erne kan nok godt huske de klassiske Skoda vittigheder. Der blev gjort grin med den tjekkiske bilfabrikant, som lavede discount biler. Det er dog efterhånden længe siden, at Skoda havde fortjent dette ry, for i dag er Skoda blandt danskernes favoritbilmærke, og det skyldes, at Skoda langt hen ad vejen er en Volkswagen i forklædning. Især i mikrobil segmentet er Skoda Citigo identisk med VW UP, og netop Citigo er da også ganske populær herhjemme med 6015 solgte eksemplar i 2013 og 4127 i 2014. Det gør den lille Citigo til den mest populære Skoda igennem de seneste år, men hvis vi udelukkende kigger på 2014, så var det faktisk mellemklasse bilerne Skoda Octavia med 5406, der var danskernes fortrukne Skoda. Skoda var som helhed det fjerde mest solgte bilmærke i Danmark i 2014, foran blandt andet Toyota og det viser meget godt, at Skoda nu i høj grad skal tages seriøst. Som brugtbil er Skoda også meget populær blandt de danske bilkøbere, og Skoda har også et ganske glimrende ry på brugtbilsmarkedet. Det er dog værd at være opmærksom på, at mikrobilen Skoda Citigo kan have behov for en ekstra gang undervognsbehandling. Ud over Citigo er der også et stort udvalg af de større Skoda Fabia og Skoda Octavia på brugtbilsmarkedet, mens Skoda endnu ikke for alvor er brudt igennem herhjemme med den store Skoda Superb, som gør sig i klassen for firmabiler. Generelt nyder Skoda i samtlige segmenter godt af, at de er en del af VW koncernen. Det viser sig ikke mindst i kvaliteten af bilerne, Skoda er blandt andet blev kåret til det mærke med mindst fejl af FDM, men også på priserne på reservedele, som hører til i den lave ende.
Skoda blev stiftet tilbage i 1895 af to tjekkiske cykelsmede, og derfor var fokus især på cykler til at begynde med. Skoda begyndte dog hurtigt at fokusere på bilproduktion, og efter det meget dårlige ry, som især skyldtes den manglende fokus på teknik, så har Skoda nu en helt anden betydning, og for Tjekkiet er Skoda fabrikkerne uundværlige, da de beskæftiger cirka tre procent af landets arbejdsstyrke. Det store vendepunkt kom med introduktionen af Skoda Octavia tilbage i 1996, som for alvor skabte succes på det vestlige marked. Inden da havde Skoda Felicia dog allerede markeret de nye tider for Skoda.
Skoda har altid været bevidst omkring at brande sig på simplicitet, variation i modeller, høje standarder for funktionalitet og god værdi for pengene. Et flygtigt kig over deres forskellige modeller, der spænder fra den lille Skoda Citigo over bestselleren Skoda Octavia og forbi den kompakte Skoda Kodiaq, afslører en række fælles kendetegn.
Skodas biler har god plads indeni og byder på en masse både fælles, men også visse unikke, funktionaliteter der udspringer fra Skodas ”Simply Clever”-koncept. Vi taler her blandt andet elektrisk udtrækkelige trækstange (som ved Skoda Scala), eller de mere udbredte rum til briller, paraplyer og kort. I øvrigt multimedieholdere, skraldebeholdere og kroge i B-søjlen. For blot at nævne nogle få.
Overvejer du at købe en Skoda brugt, følger ”Simply Clever”-egenskaberne integreret i bilen med. For det er ikke højteknologiske løsninger, der forgår ved brug. Bilerne fyldes fra Skodas side med bekvemmelighedsløsninger, der kan overleve og tjene mange ejere i bilens levetid.
Skoda priser giver ofte god kvalitet for pengene, hvis målet med at købe en af disse modeller er at have en kompakt familiebil til dagligdagen eller en firmabil med god plads til mennesker og materialer. Det er netop følelsen af at have god plads, der appellerer stærkest ved Skoda - brugt eller ny.
Den førnævnte Skoda Kodiaq har til eksempel 7 sæder, stort bagagerum og god plads ved forsæder og anden sæderække. Med god plads i Skoda biler kan du køre omkring uden at føle dig klemt sammen, og følelsen af frihed er noget, Skoda vægter ved design af alle sine biler på tværs af bilserier. Bilers eksistensberettigelse – transport af mennesker og ting – løfter Skoda biler derfor konsekvent og altid med høj bekvemmelighed i køreoplevelsen.
Som nævnt ynder Skoda at integrere bekvemmelighedsløsninger i deres biler som følge af ”Simply Clever”-konceptet. Er du en type, der hele tiden leder efter måder at skære et par sekunders søgen efter dine solbriller, dine billetter til færgen eller din paraply ud af din dagligdag, vil Skodas koncept om at simplificere daglige lavpraktiske opgaver falde i god jord.
Udover de allerede nævnte egenskaber, mange Skoda biler har at gøre med, kan nævnes:
• Opbevaring til refleksveste
• Udspændt net til opbevaring
• Elektrisk oplukkelig bagagesmæk
• Justerbar bund i bagagerummet, der kan åbnes
• Topforankring af sikkerhedsseler
Har du først gjort dig bekendt med de mange egenskaber, en Skoda bil byder på, begynder det at blive intuitivt, hvor egenskaberne er, og du ender med at bruge dem helt automatisk.
Hos Biltorvet.dk kan du finde en Skoda til salg i et udvalg, der spænder over flere serier og modeller. Med så mange biler at vælge imellem, der trods de deler adskillige funktionaliteter alligevel har hver sin identitet, er der stor chance for, du finder en bil, der passer til dig. Køb brugt Skoda, hvis du kan lide at have god plads, har en stor familie at køre til og fra skole og klubber i din dagligdag, eller du vil have en kompakt og bekvemmelig firmabil.
Skoda var oprindeligt et cykelmærke, men fokus blev hurtigt på produktionen af biler. Under Anden Verdenskrig producerede Skoda fabrikkerne også store mængder våben. Skoda solgte i 1991 en stor del af aktierne til Volkswagen Skoda havde fra begyndelsen af udelukkende fokus på design, og det kostede på teknikken, og det gik ud over salget, og skabte det lidt dårlige ry, som de heldigvis er kommet efter.