Hyundai Ioniq 9 er bilen for den store familie med høje krav. Her er luksus nok til seks personer, uden at skulle gå på kompromis med hverken rækkevidde eller ladetid.

Det er søndag eftermiddag, vi er kommet for sent afsted fra sommerhuset. Den mindste sover allerede, der er 150 kilometer hjem, men turen må desværre starte indenom en hurtiglader. Så er det jo godt, at der er afsindig god plads på bagsædet til det sovende barn, og at Hyundai Ioniq 9 har 800 volts teknologi. Jeg forvarmer på batteriet i små 20 minutter, så da vi lander ved en 400 kW lader med 24 procent tilbage, går der bare ét minut, fra stikket rammer bilen, til at den lader med 219 kW. Bilen fortsætter med at lade stabilt med 226 kW, indtil vi rammer 55 procent, og jeg stopper ladningen. I alt lader vi i 10 minutter og 25 sekunder, og på den tid har vi ladet 36,4 kWh eller fra 24 til 55 procent. Vi er gået fra 89 til 240 kilometer rækkevidde, og vi kan trille videre, uden den mindste er vågnet. Succes.

Synsmandens egen favorit – Brugttest af Kia EV6

Ioniq 9 er ikke ligefrem økonomisk. Motorvejsturen hjem med 115 km/t på fartpiloten giver et forbrug over 150 kilometer i 16 grader på 24,6 kWh/100 km. I gamle dage ville man kalde den slags bil tørstig, men heldigvis har Ioniq 9 et kæmpe batteri på 110,3 kWh, som giver bilen en motorvejsrækkevidde på lige under 450 kilometer. Og det er i hvert fald mere end mine børn kan holde ud at køre i ét stræk.

Send børnene på businessclass - Hyundai Ioniq 9

Man forstår egentlig først, hvor stort batteriet er, når man sætter bilen i en 11 kW lader. Her tager det nemlig omkring 10 timer fra fladt til fuldt, og to timer giver dig ikke mere rækkevidde end lige under 100 kilometer, så det skal man lige huske at tage højde for.

Læsset med udstyr

Vi kører topmodellen Ioniq 9 Performance Calligraphy, som har to motorer og alt i udstyr. Det tæller blandt andet et rum i instrumentbordet, hvor du kan skolde bakterier på dine nøgler eller telefon med UV-stråling. Sikkert praktisk hvis der skulle bryde Corona ud igen. Testbilen har seks sæder i stedet for syv, og de er alle seks elektrisk justerbare. De midterste to kan eksempelvis svinges 270 grader rundt, så adgang er nemmere. De to bagerste sæder kan både klappes ned og op via knapper i bagagerummet. I loftet og på solskærme får du ruskind og lædersæder i nappa-kvalitet. Head-up display’et kan vise navigation fra Apple Carplay, hvilket er meget fedt, hvis du foretrækker at køre med Google Maps. Calligraphy-udstyret tæller også kæmpe 21 tommer fælge, som næppe gør noget godt for rækkevidden.

Svensk sommer i Volkswagen ID. Buzz Camper

Trinet under er Ultimate, og her får du 360 graders kamera, aktiv støjdæmpning, Bose-anlæg, massage og køl i forsædet og elektrisk justerbar ratstamme, og en børnefavorit – rullegardiner ved anden sæderække. Prisforskellen mellem de to varianter er 30.000 kroner, men vil du have seks sæder, kan du kun vælge Calligraphy. Og det giver faktisk mening at vælge Ioniq 9 kun med seks sæder, for den ekstra plads mellem den midterste sæderække gør, at der bliver mindre klaustrofobisk på bagerste sæderække. Her er pladsen bedre end flere konkurrenter uden at være overdådig, og det går også an for en voksen at sidde opret uden at støde hovedet mod loftet. Samtidig er bagagerummet faktisk helt reelt med alle sæderækker oppe – 338 liter eller mere end det, du får i den nye Renault 5. Med tredjesæderække lagt ned, er der hele 908 liter, som er alt rigeligt til en familie på fire.

Stor som i Amerika

Hemmeligheden er, at Ioniq 9 er en kæmpe bil. Egenvægten er 2.802 kilo, og her har vi nok noget af forklaringen på det høje strømforbrug. Ioniq 9 er faktisk længere end både Volvo EX90 og Range Rover, og 198 centimeter bred. Bredden mærkes specielt, når bilen skal klemmes ind i en p-bås. Men det er ikke kun ved parkering, at bilen minder om noget fra USA. Kabinekvaliteten matcher hverken Volvo eller Range Rover. Plastkvaliteten minder om amerikanske biler, og armlænet mellem førersæderne – som også kan åbnes fra midterste sæderække – er så hårdt, at man får en øm albue. Så til trods for masser af udstyr, virker Ioniq 9 mere plastik og ’billig’, end man forventer i den prisklasse.

Tung komfort

Vi kører topmodellen Performance, som byder på 428 hestekræfter og hele 700 Nm. Det kan sætte skub i den tunge bil, som altid har overskud nok – 100 km/t ekspederes på 5,2 sekunder, og du må trække en 2,5 tons trailer.

Kan den gentage succesen? Volvo EX90 er lækker

Heldigvis er køreegenskaberne godt matchet til vægten og de mange kræfter. Der er masser af greb i de store 21 tommer dæk, og selvom man mærker vægten og en relativt komfortabel affjedring, der får bilen til at krænge i sving, kan man sagtens holde et højt tempo på en snoet sognevej, uden at det føles ubehageligt.

Tæt på toppen i kongebilen Range Rover

Hyundais ingeniører er ikke faldet i fælden, hvor alt skal forvandles til en sportsvogn. I stedet er fokus på komfort, og det er kun ved lav fart, at der kan opstå mindre vibrationer, der kan forstyrre lidt. På motorvejen er det nemt at æde mange kilometer, også takket være det lave støjniveau, der kommer både fra isolerede vinduer og aktiv noise cancellation som i høretelefoner. Faktisk er der kun ét mindre forstyrrende element ved kørslen. Jeg oplever en kunstig modstand i styretøjet, som om ingeniørerne har tænkt, at det virker mere naturligt, hvis den elektriske servo skal give dig modstand, når du bruger rattet, som så bliver yderligere træls, når motoren slukker omkring midterstillingen, og aktiveres igen, når du drejer på rattet. Det giver et ikke-lineært udtryk af styretøjet, som kan blive lidt trættende på længere ture.

Meget for pengene

At kvaliteten i kabinen ikke helt matcher en konkurrent som Volvo EX90, er egentlig ikke så overraskende. Billigste Ioniq 9 med baghjulstræk og 218 hestekræfter koster fra 534.995 kroner, mens billigste EX90 koster fra knap 800.000 kroner.

Kia EV9 - stort og velkørende skrummel

Teknisk deler Ioniq 9 meget med sin søster Kia EV9, men Kia byder kun på enten 76,1 eller 99,8 kWh batteri, og EV9 Long Range Performance med 384 hestekræfter må du betale 15.000 kroner ekstra for. Testbilen med alt i udstyr og stort batteri koster ’kun’ 685.000 kroner. Til den pris får du rigtig meget plads, komfort, udstyr og batteri. Så er du på jagt efter en rummelig elbil til hele den store familie, så er Ioniq 9 ikke noget dårligt bud.