Med tagtelt og madras rummer denne særlige ID. Buzz op til seks sovende personer. Den slags er vældigt praktisk, når man skal holde krebsegilde i det svenske med mange gæster. Men hvordan klarer elbilen sig på langtur med stort tagtelt på. Vi simulerer en sommerferie-tur i den populære Folkevogn.

Er det en god idé at smide et stort tagtelt ovenpå en elbil, der i forvejen er formet som et rugbrød? Det finder vi ud af over 700 kilometers feriekørsel. Vi har nemlig fingrene i en særlig Volkswagen ID. Buzz, udrustet af VW Danmark for at vise, nogle af de mange muligheder den populære bus byder på. Testbilen er en ID. Buzz Life, altså billigste variant, som lige nu kan leases for under 4.000 kroner, med en udbetaling på 25.000 kroner.

Mere af det hele – VW ID. Buzz Lang

På testbilen har man tilføjet et lækkert og rummeligt tagtelt fra danske Moby Mountain. En del af bagagerummet optages af en madras, der kan foldes ud over bagsæderne, når de er foldet fladt. Det er en simpel øvelse, der på få minutter gør Buzz i stand til at huse seks personer.

Koster på rækkevidden

Men du er måske mere interesseret i at vide, hvad den slags koster på rækkevidden. For hvad hjælper det at have en bil, udstyret til ferie, hvis man ikke kan komme længere end til Næstved? Buzz’en er i forvejen ikke den mest sparsommelige elbil, og den officielle rækkevidde er ikke mere end 455 kilometer. Det er til trods for, at Volkswagen sidste år gav modellen en overhaling med nyt batteri, der har to kWh ekstra, i alt 79 kWh, og den fine nye 286-hestes motor, mens man samtidig introducerede en variant med lang akselafstand.

VW ID. Buzz: Perfekt til familien – ikke til langtur

På vores tur så vi en reel rækkevidde på omkring 330 kilometer ved motorvejshastigheder. Over de i alt 709 kilometers test, hvor de omkring 400 kilometer var motorvej, var det samlede forbrug 23,25 kWh/100 km. Modsat bød en kortere tur i hovedstadsområdet senere på et forbrug på 18,51 kWh/100 km. Konklusionen er altså ikke overraskende. Tagteltet stjæler en del af den i forvejen begrænsede rækkevidde, men det er særligt udtalt ved motorvejshastigheder.

Hurtigladning – sådan da

På vej hjemad var det nødvendigt at toppe batteriet op. Vi kørte med VW’s navigation Discover Pro på den 12,9 tommer store skærm, så bilen vidste, at den skulle forvarme batteriet, og meldte at være klar til at suge 170 kW. Det fungerede fint, og en fed feature er, at du altid kan se, hvor meget strøm batteriet kan modtage, og om nødvendigt manuelt forvarme batteriet med et simpelt tryk på en knap.

Råbende tyskere: Romantik i VW California

Vi fandt en ledig 150 kW-lader, og med kun 14 procent tilbage på batteriet, strøg ladningen op til 149 kW med det samme. Desværre gjorde en fejl, som laderen formentlig var skyld i, at ladningen blev afbrudt efter kun fem minutter. Herfra faldt ladehastigheden stødt, og ved 51 procent ladede bilen kun med 89 kW. I alt havde vi 20 minutter med ladning, som gav 35,34 kWh, svarende til en gennemsnitseffekt på 106 kWh. Det er ikke imponerende hurtigt, når man tænker på, at batteriet faktisk var forvarmet. Havde vi ikke skulle dele laderen med en anden bil, så kan Buzz i princippet tage op til 185 kW, som selvfølgelig havde hjulpet på ladetiden.

Fedt telt

ID. Buzz er måske en af de mest praktiske og rummelige elbiler på markedet. Bagsædet er bredt og sæderne kan skydes frem og tilbage, så der bliver rigeligt med plads, og de to brede skydedøre giver god adgang. Bagagerummet sluger hele 1.121 liter, men i testbilen har man en hylde, og på den ligger så den relativt høje madras. Det betyder, at ting i bagagerummet kommer ret højt op, næsten til kanten af ryglænet. Heldigvis er der et net i bilen, som kan sættes op, som fanger ting, der kunne flyve igennem kabinen i en katastrofeopbremsning. Det er heller ikke særligt oplagt at have en hund deromme. Til gengæld er det, som tidligere nævnt, hurtigt at folde sengen ud. Bagsæderne skal blot lægges ned, og madrassen foldes ud, og så kan to personer sove der i nogenlunde komfort, men husk natbrillerne. Skal du op og vande botanikken i løbet af natten, tænder lyset, så snart du åbner døren, og der er selvfølgelig heller ingen gardiner til at kvæle den tidlige morgensol – som ellers ville være rart, hvis man har været til svensk krebsegilde dagen før.

En sommer på hjul - Volkswagen Grand California

På taget har man monteret et Moby Mountain Peak XXL tagtelt, som måler 200 centimeter i bredden. Det koster 22.000 kroner, og er meget nemt at slå op. Der er tilmed et skylight, så du kan kigge op på nattehimlen, mens myggenettet holder trælse typer ude. Skummadrassen er kun fire centimeter tyk, og kunne godt være mere absorberende, men til gengæld er det fedt med den ekstra bredde på sengen, så man faktisk kan være en hel familie med mindre børn.

Lidt ekstra vuggende

Tagteltet vejer 75 kilo, og det kan godt mærkes på køreegenskaberne. Generelt kører ID. Buzz markant bedre, end man forventer, og meget anderledes end en kassevogn, fordi det tunge batteri ligger lavt i bilen. Men det tunge telt har den effekt, at bilen ’vugger’ lidt mere. Når du eksempelvis kører ud over en kantsten, så forskyder vægten sig fra side til side, som et fuldt og skvulpende vandglas, og den bevægelse går igen oppe i tempo. Det er ikke et problem, og bilen er stadig fornuftigt fjedret, men Buzz føles ikke nær så agil, som normalt.

Overlanding - den fede måde at campere på

Så er det jo godt, at netop denne campermodel meget hurtigt kan forvandles tilbage til en almindelig Buzz. Det er bare at løfte (det tunge) tagtelt af, og hive madrassen ud, og så har man igen en ID. Buzz med masser af plads og bedre rækkevidde. Det er også en relativt billig øvelse. Du kan komme ud og afsted for få penge, så hvad venter du egentlig på?