Hyundai er klar med deres elektriske syvsæders luksusbus kaldet Ioniq 9. Det er en søsterbil til Kia EV9, men her får du lavere pris, større batteri og oceaner af plads.

Hyundai tilføjer endnu en elektrisk model til deres lineup, denne gang i de lidt højere luftlag. Hyundai Ioniq 9 hedder den, selvom den har plads til optil syv personer og ikke ni. Modellen er bygget på samme E-GMP platform, som blandt andet tæller Kia EV9, og i konceptet minder de en del om hinanden, men når man dykker ned i teknikken, er der væsentlige forskelle.

Kia EV9 - stort og velkørende skrummel

Først og fremmest har Ioniq 9 et ret så stort batteri. Det er på 110,3 kWh, og det eneste man kan få, hvorimod Kia byder på enten 76,1 eller 99,8 kWh. Det giver Ioniq 9 en rækkevidde op til 620 kilometer, sammenlignet med EV9’s maksimale 579 kilometer. Batteriet kan hurtiglades med op til 350 kW, så det store batteri går fra 10 til 80 procent på ned til 24 minutter.

Mere af det hele – VW ID. Buzz Lang

Billigste udgave er Ioniq 9 Advanced med baghjulstræk og 218 hestekræfter. Priserne starter ved 534.995 kroner. Til sammenligning skal du betale 574.999 kroner for en Kia EV9 Premium Long Range, med baghjulstræk og 203 hestekræfter, så du får ret meget bil for pengene med Ioniq 9.

Topmodellen hedder Ioniq 9 4WD Performance Calligraphy og har 422 hestekræfter fra to motorer og koster 684.995 kroner. Så er der power nok til at runde 100 km/t på 5,2 sekunder, mens den baghjulstrukne skal bruge hele 9,4 sekunder på samme disciplin. Der findes også en mellem-variant med firehjulstræk og i alt 303 hestekræfter. Så er 0 til 100-tiden nede på 6,7 sekunder, og fraprisen på en Advanced er 579.995 kroner. De firehjulstrukne udgaver må for øvrigt trække 2.500 kilo, mens den baghjulstrukne må trække 1.600 kilo.

Masser af plads, masser af udstyr

Men hvad får man så for pengene – en hel del, viser det sig. Du får blandt andet 3-zoners klima, selvnivellerende støddæmpere, der justere sig efter vægten på bagakslen, smart key, dellæder, støjdæmperede ruder, og et navigations- og selvkørende system, der tager hensyn til vejens forløb for at optimere forbruget.

Den rummelige Mercedes - test af Mercedes EQB

I Ultimate får du oveni aktiv støjdæmpning og et stort Bose-lydanlæg, digitalt bakspejl, som er praktisk med mange passagerer, ventilering i både for- og bagsæder og fuld læder. Calligraphy byder blandt andet på 21 tommer fælge, som helt sikkert ikke gør noget godt for rækkevidden, indfarvede skærme, loft i ruskind, nappalæder på sæderne og et lille rum, der kan desinficere dine nøgler eller telefon via UV-stråler. Rimelig blæret.

Vi havde ikke mulighed for at køre i Ioniq 9 ved den danske præsentation, men dog røre og sidde i bilen, som var udstyret med seks sæder. Med denne funktion, kan sæderne på anden række rotere 270 grader, så de enten kan vendes bagud, mens man holder stille og lader, eller vendes halvt ud mod døren, så det eksempelvis er nemmere at få børn i en autostol.

Hyundai Inster – billig elbil uden svage sider

Generelt føles kvaliteten solid, og pladsen på den bagerste sæderække er også overraskende god, både når det gælder plads til ben, skuldrene og hovedet. I mange andre syvpersoners biler føles det lidt som at få midtersædet på et fly, når man skal om på tredje sæderække, men her er der faktisk helt okay plads til to voksne mænd. Og det er til trods for, at Ioniq 9 selv med tredje sæderække i brug har et bagagerum på 338 liter. Med bagerste sæderække foldet ned, er der massive 908 liter, og der er tilmed et frunk med plads til 52 liter ude foran på de firehjulstrukne varianter, som vokser til 88 liter på den baghjulstrukne version.

Hyundai Ioniq 9 lander i Danmark omkring september.