Ford Focus

Ford Focus med slatten motor er et hit

| Bernt Kastberg

Fords Focus får ofte skyld for at være en af de bedst kørende i klassen, og den vandt såmænd også Årets Bil i Danmark 2019, men hvordan er det lige med køreglæden med mindste motor på bare én liter?

Det er jo altid spændende at krybe ned i sædet på en bil, der er højt besunget. Ford Focus er kåret til Årets Bil i Danmark i 2019. Det er umuligt ikke at tage en smule jantelovsinspireret skepsis med ned i det i øvrigt velstøttende sæde med den kritiske nål drejet over i det øverste af hypersensitiv. Så lad os se, om det nu også er fortjent, her hvor 2019-året går på hæld, og vi har mindste motor på én liter ude foran.

Ikke spor overbevisende
Første indtryk af Ford Focus er ikke spor overbevisende, hvis det var sportslighed, man kiggede efter. Motoren kan kun startes med koblingen trådt helt i bund, selv når den er i frigear, hvilket virker overdrevet forsigtigt. Det er den ikke alene om, men koblingen er på en sær måde placeret lidt for meget til højre og føles slatten. Det vænner man sig dog lynhurtigt til. Motoren er som nævnt på kun 1,0 liter, altså det samme som en karton mælk, og på de første meter føles den ret bovlam, selv om det ikke engang er mindste version på 100 hestekræfter, men den med 125 hestekræfter, vi har fat i.

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Ved første gearskifte, lægger vi mærke til, at det ikke er en lille, mekanisk sportspind, men en helt almindelig familievenlig stang vi rører rundt i tandhjulene med. Den skifter let nok, og de seks trin glider fint ind, men sportsligt er det ikke.

Et tjekkisk homerun – Skoda Scala imponerer

Undervognen viser sig rent faktisk at være ualmindeligt godt afstemt til almindelige danske veje. Bump sluges blødt, mens vognen holdes stramt på sporet på en ubesværet måde. Styretøjet er ganske præcist, mens bremserne virkelig bider tænderne sammen og hugger til. Man skal kun trykke ganske lidt med foden, for at få stor virkning. Det gør samlet set, at Focus føles uhyre let at køre, grænsende til det decideret morsomme.

Leverpostej
Bagsædepladsen er gennemsnitligt ok til at en fuldvoksen kan sidde behageligt – i forhold til den gamle Focus er akselafstanden øget til fordel for netop bagsædepladsen. Bagagerummet lægger sig også fint i midten med sine 375 liter, der kan udvides til respektable 1354 liter med splitbagsædet nede. Focus er bilernes svar på leverpostej, men den har lige lidt bacon og stegte champignon også, og det som gør den fortjent til titlen som Årets Bil i 2019 er, at den er yderst fornuftigt prissat.

Ærlig familiebil – Kia Ceed SW

Prisen starter nemlig ved 191.585 kroner, men det er så for den lille 100 hestes version. Gå i stedet efter 125 hestes-versionen til 213.940 kroner. For at rykke fra denne mindste Trend-version til vores test-Titanium-udstyrsversion skal du slippe 14.855 kroner ekstra og får for dén sum fartpilot, nøglefri adgang og startknap, samt LED-baglygter, højdejustérbart passagersæde, regnsensor, klimaanlæg (Trend har manuel aircon), digital skærm i instrumenthus og andre småting. Det er faktisk ikke så galt.

Kaster røg
Derudover var testbilen udstyret med en designpakke til 22.535 kroner, der giver dig LED-blinklys og LED-forlygter med såkaldt blændfrit fjernlys, hvilket betyder, at du kan jorde rundt med langt lys på, uden at genere dine modtrafikanter, og dette er simpelthen så lækkert at køre med – du har hele tiden fuldt blus i mørke og os, der er en smule natteblinde, elsker det – om man vil ofre pengene er jo en smagssag også, men vi føler, det er hver en krone værd. Pakken indeholder også fælge på 17 tommer, der klæder vognen godt samt mørktonede ruder bagtil.

Som i de gode, gamle dage – Toyota Corolla

Efter en uges tid på diverse veje og udfordringer må vi kaste røg og overgive os. Den lille motor med 125 hestekræfter gør det fortrinligt til det daglige behov. Accelerationen er passende til, at man kan mærke, den flytter sig, ikke mindst fordi den er udstyret med en boost-funktion, der giver lidt ekstra spark i 15 sekunder, hvor den yder 200 Nm mod de sædvanlige 170. Omvendt har den trecylindrede motor også cylinderfrakobling, så den sparer på dråberne, når man cruiser. Benzinforbruget vil derfor sikkert være lidt bedre end vores 13,7 km/l, hvis man kører den med en lettere speederfod uden at booste konstant – den er opgivet til 17,2 km/l.

Mekanisk skralderværk
Så fred være med, at motoren lyder som noget mekanisk skralderværk under acceleration – det er der jo mange af de trecylindrede maskiner, som gør, og det er lidt en smagssag, om det er vellyd eller en mislyd. Overordnet set er det altså ikke fordi, Focus’en stikker af i en eller anden retning, faktisk stikker den overhovedet ikke. Du får en rund, velkørende og blød pakke til en god pris, hvor det praktiske går hånd i hånd med køreglæden, også med den lille 1,0-liters motor.

Mere om Ford Focus her. 

Biltorvets vurdering

plus Letkørt Fornuftigt prissat
menu Motorlyd ved acceleration

Specifikationer

R3/12V turbo benzin
999 ccm
125 hk ved 6.000 o/m
170 Nm ved 1400 o/m
Forhjulstræk
6M
200 km/t
10,0 sekunder
17,5 km/l
129 g/km
375 liter
1.247 kilo
Focus Titanium 1,0 125 hk: 228.795 kr. (testbil inkl. udstyr: 264.410 kr.)

Ford Focus på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium 125HK Stc 6g
NYHED
219.700 kr.
Ford Focus
1,0 EcoBoost Titanium 125HK Stc 6g
Aalborg SV
31.000
2018/2019
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Ford Focus 1,5 TDCi Titanium 120HK Stc 6g
NYHED
179.900 kr.
Ford Focus
1,5 TDCi Titanium 120HK Stc 6g
Sakskøbing
43.000
2018/2017
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Ford Focus 1,0 SCTi 125 Titanium stc. ECO
NYHED
99.800 kr.
Ford Focus
1,0 SCTi 125 Titanium stc. ECO
Aabybro
126.000
2012
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev