Kia Ceed

Ærlig familiebil – Kia Ceed SW

|

Kia Ceed som stationcar er noget så originalt som en ærlig familiebil. Den er ikke pakket ind i smart crossover-plastik, til gengæld er den rummelig, praktisk og byder på god valuta.

Der var engang, hvor det bedste ved en Kia, var garantien på syv år. Sådan er det ikke længere. Det koreanske mærke har bygget adskillige gode modeller, og særligt den nye Ceed er vi begejstrede for her på Biltorvet.

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Den nye Ceed er noget så sjældent som en ærlig familiebil, og designet lover dig ikke noget, Ceed ikke kan indfri. Ceed ligger ikke under for crossover-trenden, og trods eftermonterede hjul i størrelsen 225/45 R17 til 13.995 kroner, ligner testbilen ikke en hidsig super-GTI – og det er den absolut heller ikke. Designet er simpelt og moderne, og SW-varianten, som er Kia’s navn for en stationcar, er elegant om end lidt tungt om bagende – heldigvis er den stor og fyldig.

Det er nemlig her, Ceed har en af sine helt store forcer. Bagagerummet sluger 625 liter, som er rigeligt, men dog ikke helt stort nok til at slå Peugeot 308 SW, der byder på 660 liter. Til gengæld byder den koreanske stationcar på en hulens masse og smarte aflægningsrum under gulvet, så du kan opbevare både snavsede gummistøvler eller hundens snor – vældig praktisk. Til gengæld lider bagsædet en smule, men lider er nok en journalistisk stramning, for der er sådan set okay med plads til selv en person på over 185 centimeter, men pladsen er ikke overdådig, og den matcher eksempelvis ikke den nye Ford Focus stationcar.

Ærlig diesel
Testbilen er en 1,6 CRDI Intro Edition med dobbeltkoblingsgearkasse. De 136 hestekræfter gør en hæderlig indsats med at skubbe bilen frem, og motoren er både støjsvag og vibrationsfri, og så er forbruget opgivet til 19,2 km/l. Vi oplevede selv et gennemsnit på 16 km/l, som bestemt er godkendt. Dobbeltkoblingsgearkassen koster 33.000 kroner ekstra og tilfører en merudgift på 1.040 kroner årligt på den grønne ejerafgift, men til den pris er den ikke pengene værd, med mindre du holder meget af automatgear. Som de fleste andre dobbeltkoblingsgearkasser kan du fange DCT-gearet på det gale ben. Ved igangsætninger kan der forekomme hak, og eksempelvis tæt trafik på en motorvej giver mange ind- og udkoblinger og tilsvarende rykkende kørsel. Drejer det sig om almindelig kørsel, er gearskiftene hurtige og umærkelige.

Som i de gode, gamle dage – Toyota Corolla

På langfart
I løbet af testugen tog vi bilen på en lidt længere tur til Sverige for at opleve evnerne som langturspartner, og her har Ceed SW både gode og mindre gode sider. Kabinen er velfungerende, og den adaptive fartpilot, som er standard, fungerer godt, så den ikke tager for meget fart af eller for voldsomt, når man møder en langsommere kørende trafikant. Kabinen er veludstyret med navigation, otte tommer skærm med Apple Carplay og læder på rat og gearstang, men desværre er der også meget støj fra vejen – det virker som om, den kommer fra skærmkasserne, som ikke er godt nok støjdæmpede.

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Styretøjet har en elektrisk servoassistance, som ret beset slukker, når den ikke er aktiv. Det betyder, at den først skal tænde, når du drejer på rattet, og det giver en død fornemmelse, specielt omkring midterstillingen, hvilket er træls for alle de bittesmå justeringer, man gør, når bilen bare kører ligeud. Ligeledes mangler støddæmpningen lige det sidste for at matche eksempelvis Ford Focus eller Volkswagen Golf. Ved mindre ujævnheder, er der ikke nogen problemer, men kører du over en skarp kant eller et stort hul, så forplanter stødet sig op i bilen.

Koreansk valuta
Kia Ceed SW er en gedigen og ærlig stationcar, som byder på meget udstyr til prisen. Den har bestemt sin plads på markedet, men personligt ville jeg dog foretrække den nye Ford Focus, som kører bedre, har en bedre automatgearkasse – og som også koster mere. For selvom om en Ford Focus 2,0 Ecoblue med 150 hestekræfter og ottetrins automatgear koster 297.060 kroner, så skal du sætte for 16.335 kroner kryds på udstyrslisten, for at matche niveauet hos Ceed – hvad dit temperament er til, skal jeg ikke bestemme, men Ceed Sw går du ikke galt i byen med. 

Biltorvets vurdering

plus Praktisk, smarte løsninger i bagagerummet Kias syv års garanti
menu Køreegenskaberne matcher ikke de bedste i klassen, hverken på komfort eller dynamik

Specifikationer

R4/16v
1.598 ccm
136 hk ved 4.000 o/min
320 Nm ved 2.000 o/min
Forhjulstræk
7A
200 km/t
10,1 sekunder
192 km/l
136 g/km
625 liter
1.327 kilo
302.993 kroner Ceed SW 1,6 CRDI DCT Intro Edition (Testbilen koster 322.987 kroner)

Kia Ceed på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Exclusive 116HK Stc 6g
PRIVAT
60.000 kr.
Kia Ceed
SW 1,6 CRDI Exclusive 116HK Stc 6g
2665 Vallensbæk Strand
201.000
2010
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Kia Ceed SW 1,6 CRDI GT-Line 136HK Stc 6g
NYHED
209.800 kr.
Kia Ceed
SW 1,6 CRDI GT-Line 136HK Stc 6g
Valby
10.000
2018
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Kia Ceed 1,0 T-GDi 120 GT-Line Limited SW
NYHED
214.500 kr.
Kia Ceed
1,0 T-GDi 120 GT-Line Limited SW
Fredericia
17.000
2018/2017
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev