SUV bølgen er for længst nået til Danmark, hvor interessen for smarte, velkørende firhjulstrækkere er stadig stigende. BMW introducerede i 2000 X5 som deres bud på en velvoksen SUV, men mindre kan også gøre det, mener BMW. X3 er, som navnet antyder, en lillebror til X5, og den er nu klar til at tage kampen op i mod de lidt mindre Sport Utility Vehicles med firhjulstræk.

X5 på slankekur
BMW X3 ligner i stil og design meget X5 – så tæt at man i forbi farten ikke altid kan se forskel. Alle dimensionerne er blot er en smule mindre hos X3 – ligesom vægten kun er 1.725 kg i forhold til X5s 2.075 kg.

Køreoplevelsen
Nogle firhjulstrækkere og store SUVer leverer ofte ikke en ret spændende køreoplevelse. Mange gange betyder den højere vægt kombineret med et højt tyngdepunkt og en blød undervogn, at den store SUV ikke egner sig til andet end pæne lige veje. Dette er heldigvis ikke gældende for BMW X3.

Køreegenskaber og undervogn er sat sådan op, at X3 kører noget nær som en personbil. Undervognen og affjedringen er meget kontant og stram, så bilen reagerer på det mindste udslag med rattet. Dette giver en meget underholdende kørsel på kringlede småveje. På motorvejen med høj fart opfører bilen sig også flot uden nogen mærkbar sidevindsfølsomhed, og med en servostyring der er tilpas ”tung” og dermed giver en rolig og afslappende kørsel.
 
De gode køreegenskaber har desværre en pris. Bykørsel på de mange, efterhånden elendige veje kan mærkes meget tydeligt, og er nogle gange ganske ubehageligt. Den hårde undervogn og de lave dæk betyder at hullerne i vejen slår hårdt i gennem hele karrosseriet.

Den tunge servo, der er et plus på motorvejen betyder samtidig, at man ved bykørsel skal mobilisere begge hænder, når man skal igennem et normalt sving. Hvis man kommer direkte fra en normal personbil, kunne man næsten forledes til at tro, at X3 ikke har servostyring, men det har den altså.

Traditionel BMW
Kabinen og interiør er helt traditionel for BMW med fine materialer og god kvalitet hele vejen i gennem. Mængden af komfortudstyr er også passende med bl.a. aircondition, elruder, elspejle, follow-me-home-lys, automatisk nedblænding af bakspejl, kørecomputer osv..

2 liters common-rail diesel med 150 heste
BMW X3 fås med 4 forskellige motorer. 2.0d med 150 hk, 3.0d med 204 hk, 2.5i med 192 hk og 3.0i med 231 hk. Det bedste kompromis mellem pris, ydelse og forbrug er denne 2 liters common-rail dieselmotor med 150 heste.

De 150 heste ydes ved 4.000 o/m. og et moment på 330 Nm. nås ved 2.000 o/m. På trods af egenvægten på 1.725 kg. er X3 rimelig adræt. 0-100 km/t kan klares på 11,0 sek., mens 80-120 km/t er overstået på 8,7 sek.. Tophastigheden på 185 km/t. burde være passende selv til den tyske autobahn.

xDrive
BMW X3 er helt bevidst konstrueret til ikke at være en decideret offroader, men er alligevel ikke helt uduelig i terræn. Teknikken bag firhjulstrækket, som BMW kalder xDrive, er forholdsvis simpel og dog. En elektronisk styret kobling forbinder for- og bagaksel, og aktiveres automatisk når forhjulene spinder, eller fx når ESP systemet registrer understyring i et sving. Med dette ”intelligente” system for man også gavn af firhjulstrækket i almindelige trafiksituationer – fx ved glatføre og ikke kun når man leger ved stranden.

I terrænet
Frihøjden er jo forøget i forhold til en traditionel bil, og giver dermed mulighed for at køre i forholdsvis ujævnt terræn uden man behøver være nervøs for skader på undervognen. I terrænet klarer X3 sig rimeligt pænt.
Den kraftige dieselmotor passer fint til tungt terræn, men ved kraftige stigninger og nedkørsler savner man selvfølgelig et reduktionsgear. BMW har dog indbygget en funktion ”Hill Descent Control”. Når dette system aktiveres sørger det for at holde bilen i skridt tempo, når det går ned af stejle bakker.

De udprægede asfaltdæk, 235/55 17” sætter også hurtigt en naturlig begrænsning for X3s fremfærd, hvis de møder en mudret vej.

Selvom firhjulstrækket giver X3 mulighed for lettere terrænkørsel, så er firhjulstrækket nok nærmere et sikkerhedsmæssigt plus i den daglige kørsel, og når fx man trækker en båd- eller hestetrailer.

Sikkerhed og udstyr
Som det bør være er X3 fuldt udrustet med både aktivt- og passivt sikkerhedsudstyr. Et af de nyere tiltag mht. aktivtudstyr er den automatiske dæktryksmåler. Ved konstant at overvåge rulleomkredsen på hver hjul kan systemet opdage en punktering i tide, så man kan nå at standse inden dækket mister al luft.

Det passive udstyr, der beskytter hvis det endelig skulle gå galt, tæller bl.a. 6 airbags, selestrammere og anti-dyk sæder.

X3 eller X5 eller en helt tredje
Prismæssigt ligger den nye X3 ca. 125.000,- under den billigste X5. Den billigste X3 Van står til 348.000 incl. moms, mens den tilsvarende X5 med 218 diesel heste koster 473.000,-. X3 kører mindst lige så godt som X5, og i kraft dens mindre størrelse føles den mere adræt og medgørlig i dagligdagen. Så hvis man kan nøjes med en X5, der er krybet i vask, kan man roligt spare de 120.000 kr. og vælge X3.

I forhold til de japanske og koreanske konkurrenter er BMW X3 ikke just billig. KIA Sportage Van med 112 diesel heste fås fra 210.000,-, Toyota RAV4 med 116 diesel heste koster 250.000,- ligesom Honda CR-V med 140 diesel heste. Outsideren, den større SSangYong Rexton 2.7d van med 163 heste er ny på markedet, men også en mulig konkurrent – pris 280.000,-.

BMW er en bedre bil end de ovenstående på næsten alle punkter – motorteknik, 4x4 systemet, kvalitet og det er det, der gør den så meget dyrere.