BMW X3 M tager totalt røven på os – 480 hestekræfter i en SUV, der kan køre om hjørner med en Porsche, med plads til familien. X3 M er vanvittig – og vanvittig fed.

Jeg havde ikke lige læst godt nok på lektierne, da jeg samlede BMW X3 M op. I baghovedet havde jeg fået det indtryk, at det var en almindelig model med lidt M-gejl på og omkring 300 hestekræfter. Bevares, det er sikkert nok til at have det sjovt, men første gang jeg trampede speederen i bund i SUV’en med den metalgrå lakering, blev jeg oprigtigt forskrækket. X3 M er en djævel i forklædninger.

700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Lad os lige gennemgå specifikationerne, så alle er med (inklusiv journalisten). Ude foran finder vi et kerneprodukt for en BMW. En 3,0-liters sekscylindret rækkemotor med den interne motorkode S58. Krumtappen er smedet, og topstykket er 3D-printet, mens to turboer blæser liv i stemplerne, og i alt yder kraftværket 480 hestekræfter ved 6.250 o/min og 600 Nm. Det er nok til at sende den to tons tunge SUV til 100 km/t på 4,2 sekunder – den lader vi lige stå, til det er sunket ind. Fire komma to sekunder!

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

Det er måske ikke helt så hurtigt som Tesla’erne, men mens accelerationen i en Tesla er som en at trykke fast forward på en DVD, er det at presse speederen ned i BMW’en, som at træde ind i et helkrops-teater. Det både skræmmer og beruser på en gang, når de mange hundrede dele i motoren roterer til 7.200 o/min med en fantastisk lyd, som skifter fra en dyb brummende, knurrende lyd til en høj, rå og hæs rullende seksbenet signatur. Det er hverken miljøvenligt eller politisk korrekt, men sådan er det jo som oftest med rusmidler.

Løs på tråden
Det er ikke kun motoren, der er sat op til ballade. Drivlinjen er hentet fra den seneste BMW M5, og det betyder, at X3 M har firehjulstræk, men i princippet kun, når det er nødvendigt. På rattet sidder der to knapper indenfor rækkevidde af tommelfingrene – M1 og M2, og det er svært ikke at trykke på dem. Som et interkontinentalt missil, kommer du trinvis tættere X3 M’s sande karakter. Føler du dig modig, vælger du M1, hvor antispinsystemet slækkes, de justérbar støddæmpere bliver hårdere, og gearkassen kaster nye gear ind, som en automatriffel æder sig igennem et magasin.

Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra er en fest fra fortiden

Føler du dig udødelig, kan du trykke på M2. Så bliver antispinsystemet helt frakoblet, selv om det avancerede differentiale stadig kan variere kræfterne mellem for- og bagakslen. Nu er der ingen hindring for, at du kan lave smukke, elegante powerslides med 100 km/t. Altså hvis du har pladsen til det. Det har vi, og jeg tager djævlen ved hornene, triller afsted i andetgear, hamrer speederen i gulvet, så dækkene mister grebet, holder speederen plantet, mens jeg korrigerer let med rattet. Vi farer afsted, som havde afgrunden vist sig lige bag os. Rattet bliver klemt hårdt, for det føles som at sidde overskrævs på en raket, når de 480 heste kappes om at komme ud af folden.

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

Men bag adrenalinen finder man faktisk en bil, som er overraskende præcis, og firehjulstrækket gør, at X3 M er omgængelig. Du kan faktisk bruge de 480 heste, uden at blive tygget i stykker og spyttet ud.

Familieværdier
De hårde sportsprogrammer strammer også styretøjet op, så modstanden bliver tungere. Det er åndssvagt, for styretøjet er som udgangspunkt både delikat og præcist, men heldigvis er det muligt at klippe og klistre, så du kan få de to M-programmer, præcis som du lyster. Her kan du eksempelvis også vælge en blidere opsætning af undervognen sammen med den hidsige motor og afslappede antispin-system.

Tysk effektivitet - Porsche Panamera GTS

Vi kommer ikke udenom, at X3 M er en SUV, men bag rattet er det ikke til at mærke. Der er ingen krængning at spore, og bilen skifter retning næsten telepatisk. De justérbare støddæmpere gør den absolut til at leve med til hverdag, men du vælger hellere en omvej end at køre ned ad en brostensbelagt vej.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Resten af bilen er nærmest lige så praktisk som den almindelige X3. Det betyder, at der er rigeligt med plads på bagsædet, og bagagerummet sluger 550 liter, så familieværdierne er i behold. Du finder ikke noget, der kører så djævelsk godt på denne side af to millioner kroner, hvis du også skal have plads til familien. BMW X3 M er vanvittig – og vanvittig fed.