Test af ny teknologi, som med tiden kommer bilister til gode

Det er nu intet som at få lov selv at sidde bag rattet og betjene pedalerne og rattet i Volkswagen Touareg. I en ny prototype kan det dog lade sig gøre at styre den populære offroader med limousineegenskaber helt uden hænder og fødder. Hovedløst kunne man fristes til at kalde kørslen, men sådan forholder det sig ikke. Grunden, til at Volkswagen har investeret forskningsmidler i førerløs bil, er at forbedre sikkerheden og komforten i fremtidige seriefremstillede biler.

Elektronisk førerhund

Som udgangspunkt er der tale om en helt normal Touareg, som er forstærket med en plade i undervognens fulde længde samt ekstra kraftige støddæmpere. Bilen er udstyret med et hav af sensorer og netværk af laser-detektorer, stereokameraer, et 24 GHz radaranlæg samt et satellitstyret GPS-navigationssystem, som arbejder med millimeters nøjagtighed. Disse elektroniske hjælpemidler gør den førerløse Touareg i stand til finde vej hurtigt og præcist. Systemerne har menneskelige egenskaber som en opmærksom bilist, men med ekstra skærpede sanser, der for eksempel formår at se om hjørner og tage korrekt bestik af situationen.

Den koncentrerede strøm af informationer fodrer en high-performance-computer, som består af syv netværksbaserede Pentium M-motherboards med hver en 1,6 GHz processor. Ved hjælp af kompleks og enestående software udstedes de styrings-, accelerations- og bremsekommandoer, der er nødvendige for at kontrollere bilen elektronisk via ”drive-by-wire”-systemer. Databehandlingen foregår på realtid, således at bilen omgående reagerer på forandringer på kørestrækningen.

Én prototype af den pågældende art gennemførte for nylig med succes en tur på en offroadbane i Tyskland. Dens søstermodel i USA skal deltage i ”Grand Challenge 2005”, et racerløb for førerløse biler, til efteråret. De to søskende med elektronisk førerhund er udviklet af Volkswagen-koncernens elektroniske researchlaboratorium (ERL) i Palo Alto, der ligger midt i Silicon Valley i Californien.

Halsløse gerninger til gavn for bilisters sikkerhed

ERL har som mål at være på forkant med udviklingen af fremtidens intelligente biler. De omkring fyrre ingeniører og designere identificerer potentielle teknologier tidligt og gør dem klar til produktion i en fart. Autonom kørsel er et af laboratoriets hovedprojekter, og meningen er, at dele af de videnskabelige og tekniske innovationer senere skal implementeres i seriefremstillede biler som hjælpemidler for bilførere. Efter tidligere eksperimenter har ERL medvirket til at udvikle såkaldte førerassistentsystemer som for eksempel antiudskridningssystemet ESP og ACC, som reducerer risikoen for at kollion, idet hastigheden sænkes automatisk, når bilen nærmer sig den forankørende bil. ESP er standard i næsten hele Volkswagens personbilsprogram, og ACC kan leveres i Passat og Phaeton.