Sæderne er en af de dyreste og mest krævende komponenter at udvikle til en ny bil. De står for ca. ti procent af bilens pris. Men det er selvfølgelig også den del af bilen, man er mest i kontakt med.

Siden Opel Signum kom på gaden i 2003 har Opel tilbudt specielle ergonomiske sæder til Mokka, Meriva, Zafira Tourer, Astra, Cascada og Insignia, og på grund af kompleksiteten i udviklingen af nye sæder begyndte et team på 100 Opel ingeniørerne og teknikere allerede for fem år siden udviklingen af sæderne til den nye Astra. Opels ergonomiske sæder er godkendte af den tyske AGR organisation, der er en sammenslutning af læger og kiropraktorer med speciale i ergonomi og rygsygdomme. Opel har fået flere udmærkelser for de nuværende AGR sæder, men i den nye Astra går Opel et skridt videre, når det gælder siddekomfort og ergonomi i en bil. De nye sæder er 18-vejs justerbare blandt andet med justerbar bredde, og de har massage, varme og ventilation, så en længere tur næsten bliver som en lille wellness kur. De nye sæder for også øget højdejustering, så det bliver muligt for høje førere at sidde lavt i bilen – og mindre førere at sidde højt i bilen, hvis de ønsker det. Afstanden mellem den nederste og højeste indstilling er 65 millimeter.

Opel har haft fokus på vægtreduktion i den nye Astra, også når det gælder de nye sæder, der er ti kilo lettere end de nuværende ergonomiske AGR sæder til Astra. Vægtreduktionen omfatter både for og bagsæder. På trods af en lidt kortere akselafstand er pladsforholdene i kabinen og navnlig ved bagsædet forbedret. Forklaringen er øget brug af stærkere letvægtsmaterialer som højstyrkestål og lettere skummaterialer i sædekonstruktionen, der gør det muligt at lave sæderyggen smallere til gavn for benpladsen ved bagsædet. Sammenlignet med den nuværende Astra er benpladsen ved bagsædet forbedret med 35 millimeter. Med muligheden for at få varme i de to yderste bagsæder er wellness afdelingen også rykket om på bagsædet.