Opel er endelig klar med en ny flot Astra. I Danmark satser man på plugin-hybriderne, men største problem er fra egne rækker. Den nærmest identiske Peugeot 308 er nemlig billigere.

Der var engang, hvor en Opel blev kørt af en cigarrygende pensioneret kartoffelavler med blød hat. I bagruden lå der puder, som konen havde hæklet – eller sådan husker jeg i hvert fald Opel-ejere, da jeg var dreng. Men havde du vist mig dengang, hvordan den seneste, 12. generation Opel Kadett/Astra ser ud, havde jeg formentlig fået mine Frosties galt i halsen.

Fransk finesse – Peugeot 308 SW Plug-In Hybrid

Designet er skarptslebet med masser af kanter og folder. Det giver et dynamisk udtryk, mens fronten, som låner elementer fra en af de få 70’er Opel’er med kant, nemlig Opel Manta, udstråler aggressivitet, vi ikke er vant til fra den tyske familiebil.

Men det er nye tider hos Opel i Rüsselsheim. Her har man produceret biler siden 1898, men fra 2017 har mærket været ejet af PSA-gruppen. Og franskmændene har haft en tydelig indflydelse på udviklingen af den nye Astra. Bilen er bygget på samme EMP2-platform som Peugeot 308, og de to biler har en identisk akselafstand på 267 centimeter, og virker generelt ens på mange måder. Det er til trods for, at Opel forklarer, at Astra er udviklet og produceret i Rüsselsheim.

Plugin bærer programmet

Kan du nøjes med benzin, kan du få en Astra fra 309.990 kroner med 1,2-liters motor og 110 heste, og der findes tilmed et alternativ, der kører på god, gammeldags diesel. Men vi har fået nøglerne til en guldfarvet Astra, som stiller i topudstyrsvarianten Ultimate i kombination med en plugindrivlinje. Pluginen er Opels helt store satsning, fordi den indtil videre stadig får en del afgiftsrabat.

Opel Astra lander i marts – her er de danske priser

Det betyder, at du får en 1,6-liters benzinmotor med 150 hestekræfter og 8-trins automatgear, mens elmotoren kan yde op til 110 hestekræfter. Den samlede systemydelse er dog kun på 180 hestekræfter. En hurtig fingertælling får det ikke helt til at gå op, men dykker man ned i tallene, så kan man se, at en variant med 225 hestekræfter, storset har samme accelerationstiden, forskellen er nemlig bare 0,2 sekunder fra 7,7 til 7,9 sekunder. Så mon ikke der i virkeligheden bare er tale om en forskel i software.

Batteriet er 12,4 kWh stort, kan hjemmelades med 7,4 kW, og den officielle rækkevidde er på 68 kilometer. Det fik vi desværre ikke mulighed for at efterprøve på testdagen, men elmotoren kan officielt sende Astra’en op til 135 km/t uden at bruge en dråbe benzin.

På landevejen

Bag rattet føles Astra ikke direkte hidsig, men mere henad moderat kvik. Styretøjet er direkte, men virker desværre ret syntetisk, som den sportslige fornemmelse tabes hurtigt. Det samme gælder for affjedringen, der er til den faste side, og umiddelbart virker Astra relativt dynamisk, men manglende feedback gør, at oplevelsen ikke er specielt belønnende, når du kører for sjovt.

Flot indpakning til middelmådigt produkt – Opel Mokka

Ret hurtigt falder du tilbage til mere adstadigt tempo, og her er Astra måske lige en smule for fast til at være super-komfortabel. Forruden er lamineret for at dæmpe vejstøj, og fra Elegance-varianten, som er næstlaveste, er de forreste sideruder også lamineret for at dæmpe støjen. Desværre oplevede vi en del vind- og vejstøj fra bilen på motorvej.

Kiropraktorer og store skærme

Selve forsædet er en af Opel’ens salgsargumenter. Alle varianter får nemlig særlige AGR-sæder, som er godkendt af den tyske kiropraktorforening, så de skulle være gode for ryggen. Til gengæld får du hurtigt ondt i nakken på bagsædet, hvis du er over 180 centimeter, for bagsædet er ikke specielt rummeligt.

Den sidste tysker - brugttest af Opel Insignia

Alle modeller over basisvarianten får også det, Opel kalder Pure Panel Pro, som i virkeligheden er to 10 tommer skærme, der klar alt det, teenagere synes er vigtigt. Til cigarrygerne har Opel heldigvis et mantra, der lyder; hænderne på rattet, øjnene på vejen. Det betyder, at Astra har flere gammeldags knapper, og til forskel fra søsteren Peugeot 308, så kan du styre temperaturen fra knapper i stedet for skærmen. Det fungerer godt.

Det bringer os frem til prisen, og om du skal vælge Astra over 308. Du får de bedre sæder og en mere intuitiv tilgang til bilens funktioner i Astra, men derfra er forskellene til at overse – i hvert fald hvis du ser bort fra selve designet.

Astra Ultimate byder på udstyr som alcantaraindtræk og el-justerbare sæder, trådløs mobilopladning, head-up display, 360 graders kamera og masser af sensorer, glas soltag og Opels Intellilux LED-forlygter. Til gengæld må du så slippe 409.990 kroner. Hos Peugeot kan du få en 308 Allure med næsten samme udstyr, dog skal du betale 7.000 kroner ekstra for at få en 7,4 kW lader, men her skal du så ’kun’ slippe 379.990 kroner. Og så virker det jo faktisk som en no brainer, som man siger på moderne dansk. Astra kommer aldrig over gennemsnittet, og da 308 er billigere, bør du tage den.