Ventetiden er snart ovre for fans af verdens mest solgte åbne 2-personers sportsvogn, Mazda MX-5. Den 4. generation af Mazdas populære roadster, der snart runder 1 million solgte eksemplarer, introduceres i Danmark til september.

Priser fra 330.000 kr.
Mazda i Danmark kan nu afsløre, at priserne kommer til at starte ved 330.000,- for en MX-5 med en 1,5-liters motor med 131 hk og et omfattende standardudstyr med blandt andet 16” alumimiumsfælge, LED-forlygter, aircondition, 7” touch screen i farver, HMI Commander, Bluetooth og fartpilot.

Den nye Mazda MX-5 vil i Danmark bliver markedsført i yderligere tre versioner: MX-5 1,5 med en såkaldt Edition-pakke, en MX-5 2,0 med 160 hk og Edition-pakken som standard samt en 2,0 med en såkaldt sportspakke. Priserne for disse versioner offentliggøres på et senere tidspunkt.

Klassisk opskrift
Uanset modelvariant er Mazda MX-5 bygget efter den klassiske roadster-opskrift med langsliggende motor og baghjulstræk. Mere kompakte dimensioner og en udbredt brug af aluminium og højstyrkestål har nedbragt vægten til 975 kg, hvilket gør Mazda MX-5 op til 100 kg lettere end sin forgænger og lige så let som den første generation MX-5 fra 1989.

Lav vægt har altid været et kendetegn ved Mazda MX-5, og det samme har egenskaber som en perfekt balance, skarp styring og et ultra kort og præcist gearskifte. Alt dette er ifølge Mazda yderligere perfektioneret i den nye generation og giver følelsen af, at Mazda MX-5 er konstrueret med det ene formål for øje at give mest mulig køreglæde.

På trods af, at MX-5 både er blevet kortere og lavere end den foregående modelgeneration, er det lykkedes at skabe mere plads i kabinen, selvom der stadig er garanti for en intim køreoplevelse.  Bagagerummet er fortsat ikke stort (130 liter), men det er gjort mere regulært, så det er nemmere at udnytte.

Skarpt design
Designet kan bedst beskrives som en meget skarp fortolkning af Mazdas designfilosofi, ”KODO – Soul of Motion”. Udhængene over for- og bagaksel er meget korte, motorhjelmen er lang, og kabinen er rykket langt tilbage mod baghjulene. Kritiske røster har udtalt, at Mazdas designere har kigget lidt for meget efter BMWs populære Z4, specielt omkring profil og bagende. Vurder selv ud fra billederne. Under alle omstændigheder ser vi frem til den længe ventede introduktion i september.