For nogen kan navnet Volvo være synonym med familiebil, herregårdsvogn, firkantet kasse, stor og tung etc. Det er man fra Volvos side naturligvis godt klar over, og man modificerer naturligvis designet på sine biler i takt med udviklingen – hvilket specielt har været ganske tydeligt igennem de seneste år. Men, der er også andre muligheder, hvis man ønsker en Volvo, men samtidig har lidt sport i sig. Volvo har en designlinje, der hedder R-Design. Her er der tale om, at Volvos egne designere har skabt en serie biler med mere aggressivt design og mulighed for f.eks. sportsundervogn. Et af de bedste eksempler på dette, er den vidunderlige V40-model, som i sit normale dress ser ganske lækker ud, men som virkelig får folk til at vende sig om i R-Design modellen. Specielt hvis den bliver leveret i farven Rebel Blue, som det var tilfældet med vores testbil.

Designændringer i forhold til en standard V40 tæller bl.a. en unik diffuser med dobbelt 90 mm afgangsrør og en mere aggressiv front. Indvendigt er kabinen holdt helt i sort med lækre logo-broderede sportssæder og en speciel R-Design instrumentering og LED-belysning.

Motor
Topmodellen hedder naturligvis T5, hvilket er ensbetydende med Volvos herlige 5-cylindrede turbomotor, der i nyeste trim yder hele 254 hk ved 5.400 o/min, og har et maksimalt drejningsmoment på 360 Nm ved blot 1.800 o/min. Vores testbil var udstyret med en 6-trins automatisk gearkasse, med mulighed for at køre i ”Sport mode” – dog uden skifteknapper ved rattet.

De 254 hk gør V40 T5 R-Design til lidt af en hidsig fætter, der stryger forbi de første 100 km/t på blot 6,1 sekunder og først stopper når det digitale speedometer viser 250 km/t (elektronisk begrænset, red.). Bilen gør det imponerede godt ved fuld acceleration, og alle kræfterne overføres optimalt og intet går til spilde i hjulspind. Lyden er glimrende, men Volvos ingeniører måtte gerne have leget lidt mere med lydbilledet som helhed, og skabt en mere imponerende lydkulisse. Faktisk lyder bilen bedst når den er kold og står og brummer i indkørslen.

På vejen
Køreegenskaberne er imponerende gode, og ordene ”blød Volvo” kan bestemt ikke bruges i denne sammenhæng. Indstyringen er direkte og V40’eren er overraskende nem i alle situationer. Jeg havde fornøjelsen af at teste Volvoens nærmeste konkurrent, nemlig Ford Focus ST, ugen efter Volvoen, og selv om de to biler er skabt efter samme princip, har stort set samme ydelse (250 hk i Focus, red.), så er Forden lige en tand skarpere når det drejer sig om køreegenskaberne. Men, det er på ingen måde noget man kommer bare i nærheden af at opleve, hvis man bruger bilerne til normal dagligdagskørsel – der skal man helt ud på grænsen for at mærke det. Det er i småtingsafdelingen, men skal alligevel nævnes.

Kabinen
Samlekvaliteten er uovertruffen, både inde og ude. I kabinen opleves stort set alt lækkert. Specielt den omskiftelige instrumentering er perfekt og Volvo skal have roser for at tænke nyt og anderledes. Sæderne er virkelig gode, og byder på sportslig fasthed, uden at gå på kompromis med komforten. Volvo viser, at det faktisk er muligt at skabe et sportssæde, hvor man ikke er rædbrækket efter et par timer på asfalten.
Pladsen ved bagsæderne er udmærket, og det faktum at der er varme i bagsædet er et stort plus, der bringer anerkendende nik fra passagererne på en kold forårsmorgen.
Eneste ”men” i kabinen er den svævende midterkonsol, som Volvo er så kendt for. Den er faktisk til rimelig gene for knæene, når man kører lidt friskt og har brug for støtte. Her er plastikkanten simpelthen for hård og skarp.

Øko
Volvos T5-motor har aldrig været kendt for sin formidable økonomi, men det er alligevel lykkedes Volvo at hive en fornuftig brændstoføkonomi ud af motoren i denne omgang – 12,7 km/l lyder det officielle tal, hvilket må siges at være acceptabelt. Motoren er dog så lækker, at det i praksis ikke er helt muligt at holde dette tal, da du med garanti vil komme til at trykke til den for at opleve accelerationen. Bilen har dog automatisk start/stop funktion, som en del af Volvos DrivE-system (kan slåes fra ved tryk på en knap, red.).

Udstyr og pris
Vores testbil var udover R-Design elementerne udstyret med halvautomatisk parkeringspilot, parkeringskamera, nøglefri betjening, DAB Radio, sportsundervogn, 7” High Performance multifunktionsdisplay, Volvo On Call og Safetypakke, hvor sidstnævnte bl.a. indeholder Driver Alert System, adaptiv cruisecontrol og Blind Spot Informationssystem. Alt i alt havde bilen ekstraudstyr for 112.000,- kroner, hvilket vi kan lægge oveni prisen på 548.000,-. Så ender vi på utrolige 660.000,-. Sammenligner vi lige hurtigt med mulige konkurrenter, så koster nærmeste konkurrent Ford Focus ST med samme mængde udstyr cirka 515.000,-, VW Golf GTI koster med cirka samme udstyr 570.000,-. Det store spørgsmål er så ”hvorfor Volvo?”. I har skabt en bil, der kan konkurrere med de skarpeste på markedet, både hvad angår design og køreegenskaber. Hvorfor skal den så være så dyr – det giver ingen mening!

Konklusionen
Der skal på ingen måde herske tvivl om, at Volvo har skabt en suveræn GTI-bil i form af V40 T5 R-Design. Køreegenskaberne imponerer, kabinen er lækker og designet ligeså. Motoren er på trods af sin alder virkelig i sit es i denne bil, og man skal derfor virkelig være et fjols, hvis ikke man kan more sig bag rattet i netop denne model. Specielt med tilkøbet af sportsundervognen er det virkelig en fornøjelse at være chauffør i V40’eren. Eneste kritikpunkter er den hårde midterkonsol og den helt tossede pris. Volvo, I må lige rettet ind her – ellers får vi ingen V40 T5 R-Design at se på de danske veje, hvilket vil være synd og skam, for her er tale om en vanvittig lækker bil!