Da Ford præsenterede Ford Focus tilbage i år 2000 var det første gang ”New-edge” designet så dagens lys. Designet var revolutionerende nyt og fik meget ros. I den næste generation af Focus, den nuværende, har man nedtonet ”New edge”, hvilket har resulteret i en lidt anonym og kedelig bil, men nu er der kommet et alternativ.

Perfekt sedan
Ford har tidligere forsøgt sig med en 4-dørs udgave (sedan) af forgængeren for Focus, Escort, som dog aldrig blev populær ikke mindste pga. det kluntede design. Men denne gang har designerne været noget med heldige med stregerne til den nye Focus sedan. Focus sedan minder utroligt meget om Mondeo blot i en lidt mindre udgave. I løbet af testperioden stødte jeg på flere personer som spurgte: ”er den nye Mondeo allerede kommet på gaden…”Ikke helt svarede jeg”.

Få, men store og virkningsfulde ændringer
Focus sedan virker som en helt anden og mere voksen bil i forhold til den 5-dørs Focus. Bagenden er langt mere vellykket, så bilen synes mere harmonisk. Den nye bagende har også givet plads til et enormt bagagerum. Hele 526 liter er der plads til i den forholdsvis lille sedan. De 526 liter bliver kun overgået af den nye VW Jetta med 527 liter. Ford Mondeo sedan accepterer ”kun” 500 liter.

Pladsen på bagsædet har man dog ikke kunne ændre på. I forhold til fx Peugeot 307 giver Focus ikke den samme overdådige plads på bagsædet. Peugeot 307 fås som bekendt ikke i sedan, og den 5 dørs version har kun et bagagerum på 340 liter, så det er dermed et spørgsmål om hvad man har mest brug for: benplads eller kuffertplads?

Udstyrsniveauerne
Udstyrsniveauet starter ved ”Ambiente” og topper ved ”Titanium”. ”Ambiente” udstyret er forholdsvis begrænset, hvor man hurtigt kommer til at savne elbetjente sidespejle, fjernbetjent centrallås, radio med cd og aircondition.

Testbilen her er udstyret med ”Ghia” niveauet, hvilket er det næst højeste udstyrsniveau, så her findes næsten alt hvad hjertet kan begære: bl.a. 16” alufælge med 205/55 dæk, opvarmet forrude, fjernbetjening af radio, klimaanlæg med dobbelt zone regulering, gearknop og rat i læder, regnsenor samt automatisk nedblændeligt bakspejl.

Maksimal sikkerhed en selvfølge
Det er ikke kun på komfortsiden, at Focus er flot udstyret, men også mht. den aktive og passive sikkerhed. Sikkerhedsudsudstyret er heldigvis ikke afhængig af udstyrsniveauet, men er ens igennem hele Focus programmet. 6 airbags, ABS med EBD (elektronisk bremsekraft distribution), ESP med EBA (elektronisk bremse assistent) er standard.    

Tunet motor
Med ”Ghia” udstyret følger i princippet også en anden motor end ved de andre udstyrsniveauer. Motoren er stadig på 1.6 liter, men yder 115 heste i forhold til standardmotorens 100 heste. Ved hjælp af en avanceret motorstyring med dobbelt variabel ventilstyring forbedres både ydeevne og forbrug. Mht. forbrug lover Ford, at den nye motor i gennemsnit kører 2,6 km længere pr. liter. Vores forbrug i løbet af ugen landede på 12,7 km/l.

I det daglige føles motoren ganske fin, hvor støjniveauet på motorvejen holdes på et fint niveau, men forskellen er ikke væsentlig forhold til den 100 hestes motorversion. Gearskiftet fungerer upåklageligt med lette og præcise skift.
 
Focus eller Mondeo
Man kan ikke komme uden om, at den nye Focus er en elegant bil, hvor slægtskabet til Mondeo ikke fornægter sig. Men det er ikke kun på udseendet, at Focus ligner Mondeo.

Ford har holdt Mondeo’s pris på et forholdsvis lavt niveau, da bilen efterhånden er en ældre model. Priserne på den nye Focus sedan lægger sig derfor tæt op af Mondeo priserne.

Basismodellen Focus sedan 1.6 Trend koster 249.000,-, mens Mondeo 1.8 Ambiente koster 253.000,-. Den aktuelle testbil med 1.6 liters motor (115 heste) og Ghia udstyr løber op i 286.000,-. Tilsvarende kan en Mondeo 2.0 (145 hk) Ghia fås for 358.000,-.

De 2 basis modeller i Focus og Mondeo ligger prismæssigt meget tæt på hinanden, og gør ikke valget lettere. Man skal dog være opmærksom på, at basismodellen i Mondeo kun har det skrabede ”Ambiente” udstyr. Går vi adskillige trin op i udstyrsniveau og motorer bliver prisforskellen noget større, hvor Mondeo bliver 72.000,- dyrere med samme udstyrsniveau og 30 heste mere.

Eneste større minus ved Focus er den begrænsede plads ved bagsædet, især i forhold til Mondeo, men også i forhold til andre mærker, men hvis man kan nøjes med det, er den nye mini-Mondeo et glimrende alternativ til den fuldvoksne Mondeo.