Ford har prissat den nye Focus ST, og på papiret taber den til den spanske konkurrent Leon Cupra, men med 2,3 liter og 280 heste skal Focus ST nok blive sjov alligevel.

Ford har løftet sløret for prisen på den hurtigste Focus i modelrækken. Focus ST har en 2,3 liter stor EcoBoost-benzinmotor, der kendes fra både Mustang og den tidligere og endnu mere hidsige Focus RS. Den har 280 hk og et maksimalt drejningsmoment på 420 Nm. Fraprisen er 474.225 kroner for en ST2 hatchback, mens stationcaren koster fra 486.430 kroner.

Ford opruster med 280 heste i ny Focus ST

Det er ikke helt nok til at slå den hidtil vinder af krudt for kroner i klassen – Leon Cupra – som stiller med en 2-liters motor med 290 hestekræfter og en frapris på 450.652 kroner. Men Ford mener alligevel, at de har noget at byde på. Som hatchback og stationcar med EcoBoost-motoren er Focus ST udstyret med elektronisk styret spærredifferentiale (eLSD), som leveres af den velrenomerede producent Borg Warner. Systemet er en del af transmissionen, og de hydraulisk aktiverede koblinger distribuerer drejningsmomentet med høj præcision mellem forhjulene.

Focus ST hatchback med EcoBoost-benzinmotoren har desuden den elektronisk styrede undervogn (CCD) som standard. Den sofistikerede teknologi overvåger blandt andet bremser, styretøj og karrosseriets bevægelser for at sikre optimal dynamik og komfort.

Fornuftigt sjov
Umiddelbart lyder det som en modsætning at være sjov og samtidig fornuftig, men Ford mener altså, at det lykkes i Focus ST, som også fås med en 2-liters EcoBlue-dieselmotor, som yder hele 190 hk og 400 Nm. Her er forbruget opgivet til 17,9 km/l, og så starter den ved 446.230 kroner.

Overkill – Ford Ranger Raptor er sublim

Focus ST kommer i to forskellige udstyrsversioner – ST2 og ST3. Focus ST2 har som standard 18tommer alufælge, SYNC 3-infotainmentsystem med otte tommer trykfølsom skærm, stemmestyring, Apple CarPlay og navigation, sportssæder med dellæder, to-zoners klimaanlæg, fartpilot, startknap. ST2 kendes på en ST-pakke med detaljer som unikt frontgitter og kofangere, ST-aluminiumsgearknop og røde syninger i rattet og sæderne.

Vælger man at opgradere til Focus ST3, er udstyret udvidet med 19 tommer alufælge, fuld-LED-forlygter, bakkamera, røde bremsekalibre og Recaro-sportssæder med læder og indlæg af ruskind. En Focus ST3 2,3 EcoBoost hatchback koster fra 503.040 kroner.

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Som ekstraudstyr kan man tilkøbe en teknologi-pakken til 8.175 kroner hæver sikkerhedsniveauet med adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og automatisk nedblændelige forlygter. Nøglefri døre koster 2.385 kroner.  Til dem, der vil udnytte alle de mange kræfter, kan der også tilkøbes en performance-pakke, som, afhængigt af ST-modellen, giver mulighed for at indstille den elektronisk styrede undervogn gennem Drive Mode-køreprogrammer med udvidede indstillinger. Køreprogrammerne Slippery, Normal og Sport kommer som standard. Performance-pakken koster 8.350 kroner, og udvider Drive Mode-udvalget med Track Modes, launch control og stemningsbelysning.