ST170 er ment som en konkurrent til Toyota Corolla T-Sport, Seat Leon 180 Top Sport og Honda Civic Type-R. Med sine 173 Hk ligger Ford’en bagerst rent motorkraft-mæssigt. Men, hvordan klare den sig generelt, som GTi bil.

Motoren leverer 173 Hk ved hele 7.000 o/min. og har et moment på 196 Nm. Lad mig slå fast med det samme, at motoren i Focus ST170 er en rigtig dejlig en af slagsen. 0-100 Km/t er overstået på 8.2 sekunder og topfarten er 215 Km/t. Sidstnævnte vil dog kræve en hel del at nå op på, da motoren efter 175 Km/t ”næsten” går død. Men, det gør jo heller ikke noget, da vi som bekendt har 110 Km/t, som maks. hastighed i Danmark.

Desværre sker der det, at motoren går hen og bliver alt for civiliseret. Den mangler den hidsighed man forventer af en ”GTi” bil. En hidsighed man finder i alle konkurrenterne.

Noget af det, vi her på redaktionen, har rost til skyerne på Focus er gearskiftet. Det er ultra præcist og virkelig en fornøjelse at skifte. I Focus ST er bilen udstyret med en 6-trins manuel gearkasse. Desværre lever den ikke op til ”standard” gearkassen, hvilket er synd. Den er mere træg, hvilket gør det umuligt at lave så hurtige skift, som i standard bilen. Så selv om gearskiftet er godt, så passer det desværre ikke optimalt til det koncept, som ST170 ligger op til.

En rigtig positiv ting ved ST170 er interiøret. Det er smart og fuldendt og lever fuldt ud op til New Edge konceptet. Sæderne støtter rigtig godt og den delvise læderkabine placerer kabinen i en klasse for sig selv. Sportsinstrumentering og målere til tryk giver et ekstra pift. Specielt med den hvide baggrund.

Udvendigt adskiller ST170 sig fra en standard Focus, ved bla. at have ændrede skørter, større fælge og en spændende kølergrill. Focus ST170 ser rigtig sporty ud og ligger klart op til mere sport end f.eks. konkurrenten Corolla T-Sport.

Rent benzinøkonomisk er Ford Focus ST170 ifølge papirerne ikke blandt de mest økonomiske. 11 Km/l i mix er ikke overvældende. Men, ved stabil lande- og motorvejskørsel og med en fuld tank V-Power kan man sagtes hive bilen op på knap 14 Km/l. Så ser det straks meget bedre ud.

4 airbags er det blevet til i Focus ST170. Og selvom det ser ud til at være standard i klassen (på nær Civic Type-R med 2 airbags) så så jeg gerne 6 styk. Specielt i en bil, hvor prissedlen sniger sig over 385.000,- kroner. Og prisen er nok også Focus ST’s største hæmsko. Selv den 200 Hk stærke Honda Civic Type-R koster kun 345.000,- kroner. Og den lækre 180 Hk stærke Leon koster 297.000,- kroner. Det er næsten 100.000,- kroner i forskel. Så ser det altså ikke for godt ud for Ford’en.

Men, vælger vi at se Ford’en, som en individuel bil og for et øjeblik glemmer konkurrenternes priser. Så er Focus ST170 et rigtig godt bekendtskab. Lækker kabine, dejlig motor og formidable køreegenskaber trækker rigtig mange plusser ind. Den lidt langsomme gearkasse og den høje pris trækker naturligvis ned – men alt i alt er det rigtig godt. Vi glæder os derfor også til foråret, hvor storesøster kommer på markedet – den 215 Hk stærke Focus RS.