Da Ford for år tilbage lod den sidste Escort rulle af samlebåndet, var det meningen af Focus skulle løfte arven fra den populærer sællert. Focus skulle bruge meget lidt tid på at vænne folk til det nye New Edge design. Den ekstremt velkørende bil er klart blandt danskernes favoritter - også selvom priserne er noget højere end det var tilfældet med Escorten.

I år har Focus fået et mindre facelift, der mest er visuelt udefra, med ændrede lygter samt skørter og lister. Der er desuden nogle små detaljer mht. komfortudstyret. Men, bedst af alt, så er Focus kommet med Ford's 2. generations dieselmotor.

Normalt ville jeg starte med at skrive noget i retning af: Den xxx Hk stærke diesel motor... Men, ikke denne gang. Jeg vil hellere skrive: Den 285 Nm stærke dieselmotor er en ren perle - for det er nemlig det enorme moment, der er interessant her. Der er så ekstremt meget overskud i motoren, at man bliver fornøjeligt overrasket, hver eneste gang man skal ud og køre. Bilen dræber alle fordomme om hakkende dieselmotorer, der giver nyregrus og høreskader. Ford's motto lyder noget i retning af: Dieselbilen til benzinelskere. Og jeg kan ikke være mere enig i den påstand. Den nye TDCi er så vidunderlig, kraftfuld og let kørt, at enhver der vil sige noget andet skulle skamme sig på det kraftigste. Mellemaccelerationerne er ekstreme og leder tankerne hen på Audi A3 130 TDI.

Faceliftet har ikke medført mere plads eller andre større ændringer på Focus modellen. Sæderne er stadig rigtig gode og faste. Gearskiftet er præcist og ligetil. Køreegenskaberne er klassens bedste og udseendet er stadig New Edge i fulde drag.

Focus TDCi er prissat lige under den kvarte million, hvilket egentlig er ganske fornuftigt. Ja, det er faktisk en rigtig god pris for den bedste Focus, Ford endnu har ladet trille af samlebåndet. Der er INGEN af de nuværende benzinmodeller, der kan hamle op med den nye TDCi.