LRX konceptet vises for offentligheden på Detroit Motor Show i januar
 Markant udvikling af Land Rover designet - men stadig umiskendeligt en Land Rover
 Attraktiv, førsteklasses og mere kompakt 4x4. 
 LRX demonstrerer, at Land Rover mener det alvorligt, når det gælder bære-dygtighed - i form af nye teknologier, letvægtsdesign og miljøvenlige materia-ler
 Fokus på detalje og præcision i udførelsen understreger LRX’s førsteklasses baggrund
 LRX får sin offentlige debut på NAIAS (Detroit udstillingen) i januar

Land Rover løfter sløret af en fremtidsvision på NAIAS i Detroit i januar 2008 - med verdensdebuten på LRX konceptet, en markant evolution af Land Rover’s design, som signalerer brandets entré på nye markedsområder - uden at gå på kompromis med Land Rover’s kerneværdier. Samtidig med at Land Rover for-bereder sit 60-års jubilæum i 2008 er den 3-dørs LRX med sin mere kompakte størrelse, lettere vægt og teknologier, der fokuserer på bæredygtighed, et bud på at dække behovene i en verden, præget af forandring.

”LRX konceptet viser med al tydelighed, at vi er seriøse, når vi taler bæredyg-tighed, og at vi tror på, at vores biler fortsat vil være relevante og attraktive,” siger Land Rover’s administrerende direktør Phil Popham.

”LRX er i enhver forstand en Land Rover - men den er en meget anderledes Land Rover.”

”LRX har umiskendeligt Land Rover design og den brede palet af egenskaber, som man forventer af vores biler. Men den bærer disse grundtræk ind i et segment, hvor brandet ikke tidligere har været - og med en brændstofeffektivi-tet, der vil gøre den til en af de reneste i klassen. Det er Land Rover’s måde at bekræfte brandets ansvarlige tilgang til fremtidig produktudvikling på. Indtil videre er LRX imidlertid udelukkende et koncept, som er designet til at hjælpe os med at udvikle vore tanker og måle kundereaktionen - men det føles som om, den retning, LRX viser, vil være interessant at bevæge sig i.

Kompakt og førsteklasses
LRX beskrives som en ”Cross-Coupé”, og den er udtryk for en væsentlig udvi-delse af Land Rover’s produktprogram. Selv om LRX er mindre end Freelander 2, blev den ”født” som en luksus bil, designet til at appellere til nye kunder i luksus- og eksekutivsegmentet - dem der gerne vil have alle fordelene ved en 4x4 og følelsen af en stor bil, men i en mere kompakt udførelse.

Som den første helt nyudviklede Land Rover siden Gerry McGovern tiltrådte som virksomhedens designdirektør, er LRX en naturlig forlængelse af Land Rover modelpaletten. Den kompletterer det eksisterende modeludbud og hjæl-per med at definere et nyt segment. Dens mange genkendelige Land Rover designelementer omfatter en markant nyfortolkning af den muslingeskal for-mede køler, det ”svævende” tag og hjulenes placering i hvert sit hjørne.

”Designet er skabt af lidenskab til mærket, men det er anderledes, relevant, engagerende og spændende - fordi Land Rover aldrig har bygget almindelige biler,” siger Gerry McGovern.

”LRX er meget attraktiv, og designet signalerer dens egenskaber. Samtidig understreger konceptet vores fremadrettede filosofi. Det er en Land Rover, som vil falde fint ind i storbyen - men ikke vige tilbage for at få beskidte hjul,” siger Gerry McGovern.

Dens kompakte størrelse er en af dens store fordele, som vil appellere til en-hver, der ønsker firehjulstrækkerens alsidige egenskaber og Land Rover nav-nets prestige. I tilgift giver den lavere vægt og bilens bedre aerodynamiske egenskaber som følge af den mindre front væsentligt bedre brændstofeffektivi-tet og reduceret CO2 emission.

Endvidere har LRX konceptet overtaget den intelligente motorstyring og øvrige teknologier, som blev vist for første gang af Land Rover i 2006 i det såkaldte Land_e koncept. Detaljer om LRX’s undervogn og de bæredygtige teknologier vil blive offentliggjort i Detroit.

Udvidet palet af egenskaber
Positioneringen af LRX kan beskrives som traditionel SUV, der bevæger sig i retning af en ”cross over” - med dens mere personbilsagtige ydre og dynami-ske egenskaber, der er mere sporty on-road. LRX har permanent firhjulstræk og Hill Descent Control samt en speciel udgave af Land Rover’s roste Terrain Response System, som optimerer trækkraften under vanskelige forhold - fra isdækkede veje til vådt græs, grus og sne. For at reflektere LRX’s on-road side har Terrain Response imidlertid fået en ny ”Eco”-indstilling, som giver lavere emission under kørsel i byen.

LRX har en meget dynamisk profil med en karakteristisk tilspidsning af den svævende taglinie og en muskuløs skulderlinie, som fremhæves af taljelinien, der stiger mod hækken. Vinduesglas hele vejen rundt om LRX skjuler stolper-ne og skaber et markant grafisk design. Bilens øverste arkitektoniske struktur kan anes gennem vinduerne og taget, hvilket reflekterer det bedste af vor tids bygningsarkitektur.

Ved at skubbe hjulene ud i de fire hjørner får bilen karakter af et brugskøretøj, og designet af forenden er et kraftfuldt og umiddelbart genkendeligt statement om Land Rover identiteten. LRX’s  skærmbuer er store - men fint integreret. Der er 20 tommer letmetalfælge. De fint udformede hjørner afdæmper det vi-suelle indtryk af bilens overhæng både foran og bagi. Med dens perforerede kølergrill med to ribber, dørgreb skjult i bilens ”skuldre” og grafiske detaljer ”slået ud” i overfladen snarere end placeret på den er LRX smukt proportione-ret og elegant enkel - men meget dramatisk og karakteristisk.

Ulasteligt interiør
LRX konceptets interiør demonstrerer tydeligt, hvordan en kompakt Land Ro-ver fortsat kan være rummelig, praktisk, alsidig og sofistikeret. Den ulasteligt udførte kabine har en kombination af gyldenbrunt og mørk chokoladefarvet blødt læder med detaljer i poleret aluminium.

Den meget skrå udformning af midterkonsollen reflekterer LRX’s sporty dyna-mik på samme måde som det karakteristiske kompashus over instrumentbræt-tet. Det elektroniske display bruger ”flydende” LCD grafik til at skabe et tredi-mensionelt udtryk, som kan tilpasses den enkelte fører og er interaktivt i for-hold til LRX’s touch-screen display.

Instrumenterne præsenterer deres data i lag, afhængigt af vigtighed - for at give et maksimum af relevante informationer og distrahere minimalt. Når det er belejligt, overføres de viste informationer fra hovedinstrumentbrættet til touch-screen’en. En yderligere detalje i LRX’s ”personlighed” er, at de forskellige indstillinger af bilens fremdrift matches af skiftende baggrundsbelysning - grøn ved økonomikørsel, rød ved sportslig kørsel og blå i standardindstillingen.

Fornuftig brug af pladsen
Selv om LRX er kompakt, gør fornuftig brug af pladsen bilen imponerende rummelig, og mange smarte designdetaljer øger det praktiske islæt. Et yderli-gere touch-screen område med fuldt interaktivt display giver mulighed for at betjene LRX’s iPhone docking-facilitet.

På hver side af den horisontalt todelte, eldrevne bagklap er der aftagelige højt-talere med lydstyrkeindstilling og en iPod docking-station. Der er også en køle-boks og en flaskekøler, som kan sættes fast på den åbne bagklap. Denne har endvidere integrerede aluminiumskopholdere mellem to polstrede siddeområ-der - alt i alt en nyfortolkning af den traditionelle Land Rover ”bagklap-frokost”.

LRX’s karakteristiske sæder ”flyder” på individuelle plinter og har åbne rammer for at forstærke opfattelsen af et let og luftigt interiør - samtidig med, at det giver nyttig stuveplads. Den smarte eldrevne mekanisme på sæderyggene maksimerer interiørfleksibiliteten og medvirker til at skabe et stort, fladt baga-geområde, når det er nødvendigt, komplet med fastgørelsesmuligheder. Den generøse bagageplads og muligheden for at fylde bilen hele vejen igennem betyder også, at man kan have cykler, ski og surfboards med.

”Fleksibel bagagekapacitet er fundamental for LRX konceptet,” siger Gerry McGovern.

”Med denne bil har vi oversat Land Rover’s idé om bredde i egenskaberne til alsidighed og on-road dynamik i højere grad end ultimativ off-roading. Dermed imødekommer vi kravene fra de nye kunder, som vi tror, vil føle sig tiltrukket af denne type: De vil ikke alene værdsætte LRX’s fleksibilitet, de vil også aner-kende, at den er blevet ”pakket” med den højeste grad af præcision.

Bæredygtigt produktdesign
Sædernes og instrumentpanelets opbygning er så elegant, at den sagtens tåler at blive vist. Dermed er Land Rover designerne gået helt nye veje for at redu-cere bilens vægt.

Et andet eksempel er udskiftningen af vinduesglas i sideruderne og i taget med polycarbonat, som er cirka 40 procent lettere end glas.

Endog valget af førsteklasses interiørmaterialer reflekterer Land Rover’s dybe engagement i bæredygtighed: Læderet er indfarvet med vegetabilske farver, som er kromfri, så de bedre kan genbruges, der er udbredt brug af aluminium, som både vejer mindre og er let at genbruge, og tæpperne er af filt fra bære-dygtige produktioner. Det luksuriøse vanillefarvede ruskind på døre er 100 pro-cent genbrugsmateriale, som er lavet af brugte plasticflasker.

”Vi er fast besluttede på at gøre bæredygtighed til et centralt element i vores fremtidige produktdesign og i måden, vi driver forretning på, og samtidig skabe biler, der har en stærk følelsesmæssig appel og opfylder folks praktiske be-hov,” siger Phil Popham.

LRX er den kun anden koncept bil Land Rover viser i sin snart 60 årige histo-rie. Første gang var Range Stormer konceptet, der senere blev til den populæ-re Range Rover Sport.