For at fejre sin 60-årige status som bilproducent, har Land Rover sendt en specialversion af den legendariske og kultagtige Defender på banen. Modellen hedder Defender SVX og er en Limited Edition-model, kun produceret i 1.800 eksemplarer. 1 % af disse biler er sat til salg i Danmark, hvilket vi naturligvis har kigget nærmere på.

SVX skiller sig klart ud fra den almindelige Defender. Den nye front, de flotte trinbrædder, de specialdesignede fælge og LED-baglygterne gør sit til at man aldrig er i tvivl om at der her er tale om en ikke helt normal model. Samtidig leveres SVX kun i en sort speciallak med logoet "60" på siden.

SVX fås kun som 90" eller 110". Du har dog mulighed for at vælge imellem en soft top og en hard top model.

Indvendigt er der også sket ting og sager. Sæderne er fra Recaro, rattet er tykt og af læder, gearknoppen er lavet i aluminium og cd-anlægget er med USB indgang og iPod tilslutning. Samtidig har SVX navigation som standard. Det er dog ikke integreret i instrumentpanelet, men monteret ovenpå i en lille holder.

Alt dette er helt suverænt og giver en klar fornemmelse af at man kører rundt i noget helt specielt. Men...

Der er ingen tvivl om at SVX har designet med sig. Den skiller sig ud i mængden og folk kigger konsekvent efter den. Specielt når soft toppen er afmonteret og det flotte stålbur kommer til sin ret. Desværre tager det forbandet lang tid at afmonterer kalechen, der er sat sammen med små stykker velcro og plastik, på en måde, som man kun kan gøre det i England. Endnu mere svært er det at få kalechen på igen. Ja selv med tre Land Rover kyndige folk som assistenter, tager det umådeligt lang tid.

Kalechen gør også at adgangen til "bagagerummet" er imponerende dårlig - ja faktisk så dårlig at man hellere lader sin passager sidde med sin bagage i skødet.
Et andet minus er navigationssystemet - eller i hvert fald brugen af det. Systemet fejler ikke noget i sig selv. Men da støjniveauet i en Defender Soft Top er vanvittigt højt, så skal man skrue så højt op for anlægget at det ikke lyder godt længere. Rigtig træls...! Lige så irriteret bliver man over den smukke gearknop i aluminium. Sit flotte ydre til trods, så er den hundekold at holde ved, og meget lang tid om at blive varm ved almindelig kropsvarme. Her ville en læderknop med alu-detaljer være en fordel. Specielt fordi man skifter meget gear i en Defender.

SVX er, som standard, udstyret med den velkendte TD4 motor med 122 hk. Motoren er grov og larmende, men er en fryd når underlaget skifter fra asfalt til det mere grove. Gearskiftet er også groft, men egentlig ikke upræcist. Det er rigtig godt afstemt til motoren og giver samlet set en god oplevelse, så længe man er off road. Det er også her at Defender SVX hører hjemme. Den er skabt til at arbejde hårdt i terrænet, og virkelig slå fast at den igennem 60 år har været kongen på dette område. Så kan man smide nok så meget udstyr i den og kalde den alle mulige ting - det ændre dog ikke på at den er og bliver en Defender.

Du må under ingen omstændigheder købe en Defender SVX, fordi du gerne vil være smart og have en cool 4x4 med kaleche og et smart "bur". Så bliver du nemlig skuffet, når det drypper lidt ind når det regner, eller når du ikke kan høre din mobiltelefon eller navigationsanlægget fordi støjen er så kraftig. Skal det være en SVX, så vælg HTW modellen, så er bilen i det mindste en smule praktisk og støjniveauet ikke så højt.

Meget firkantet stillet op, så lad være med at købe en SVX. Køb hellere en almindelig Defender med samme motor - det bliver du meget gladere for i den sidste ende. For SVX Soft Top koster 431.000,- kroner inkl. moms, hvilket er alt for meget, når en almindelig Defender med samme motor koster 272.000,- kroner. Og jeg kan garantere dig at de to biler er nøjagtig lige så gode til det de i virkeligheden er skabt til - kørsel i terræn.

Af