Ny Subaru Legacy/Outback

Subaru Legacy og crossover-søsteren Outback vises nu i sin helt nye udgave på biludstillingen i Frankfurt.

Med de nye modeller af Legacy/Outback ses det tydeligt, at Subaru ikke skammer sig over at være en af de mindre bilproducenter fra Japan. Tværtimod...nu begynder man at vise sine særheder frem, og man har indset, at i den fremtidige konkurrence gælder det om at skille sig ud fra mængden, og ikke blot følge strømmen. Designet viser helt klart europæiske træk...både ud- og indvendig.

Altid firhjulstræk, altid boxermotor
Legacy har været på markedet i 14 år, og lige som tidligere er den nye (4.generation) altid firhjulstrukket, og altid udstyret med boxermotor. Noget nyt er, at man har udstyret den med et nyt udstødningssystem, som skal fremhæve den helt specielle boxerlyd, som har givet mere end én motorjournalist et veltilfreds smil om læberne.

Den nye generation er en helt model, ændret helt fra bunden. Dette har blandt andet resulteret i en lavere vægt (55 kg. lettere) og en cW-værdi på kun 0,28 (sedan). Sammen med store konstruktionsændringer på både motor og drivliner, har det resulteret i en kraftig reducering af brændstofforbruget. 2.0 liters versionen (sedan) har mindsket det gennemsnitlige forbrug med 18% til 13,2 km/l. Samtidig er effekten øget med 10% til 138 hk. En af boxermotorens fordele er dens lave tyngdepunkt. Noget der nu forbedres yderligere, da den er sænket 2,2 cm. i forhold til forgængeren.

Tre versioner, fire motorer
Legacy/Outback vil lige som tidligere blive solgt i tre forskellige versioner – Sedan, Stationcar og Crossover-combi´en Outback (med 200 mm. frihøjde). Begge Legacy modellerne kan fås med tre forskellige motorer
- 2.0 liter (138 hk./187 Nm v. 4400 o/m)
- 2.5 liter (165 hk./226 Nm v. 4400 o/m)
- 3 liter (245 hk./297 Nm v. 4200 o/m)

Til Outback kan man vælge mellem de to store motorer.
Den sidstnævnte er en helt unik boxer 6’er, som kan fås med en 5-trins automatgearkasse med mulighed for manuelle sekventielle skift.
Samtlige modeller har lige drivline med permanent firhjulstræk.

Udstyr og sikkerhed
Vælger man en af topmodellerne af Legacy/Outback får man et usædvanlig lækkert fabriksmoteret navigationsanlæg. Navigationsanlægget har en 7 tommers touch-skærm, som også kan benyttes til andre displayfunktioner. Blandt andet kan den vise tre ”analoge” ekstra målere.

Alle modeller har stereo/CD og klimaanlæg som standard. På sikkerhedssiden er den lige så veludrustet med fire airbags, ABS med EBD, Isofix fæstningspunkter og aktiv nakkebeskyttelse foran. 3-liters modellerne har desuden gardinairbags.Bremserne er kraftigt opdaterede med større skiver og op til 50% bedre bremseeffekt.Den nye Legacy/Outback vil komme til salg i Danmark i starten af 2004.