Subaru Forester vil være en bil for skovens folk – folk der sætter pris på vores natur, og derfor får den velkendte boxermotor nu hjælp af et brændstofbesparende mildhybrid-system. Men er det nok til at kræve en pris på næsten 600.000 kroner?

Subaru er et sjovt mærke, som i høj grad tiltaler entusiaster. Japanerne har aldrig været bange for at gå deres egne veje, og i en tid, hvor du kan finde kontakter fra en Folkevogn i en Lamborghini, er der noget forfriskende over den slags frisind. Subaru insisterer stadig på permanent firehjulstræk og boxermotor. Fordelene har Subaru forsøgt at udbrede i årtier. Bedre vejgreb og et lavere tyngdepunkt, så udgangspunktet burde være perfekt for en mellemstor SUV som Forester, skulle man tro, men det er faktisk ikke her, Forester er bedst.

Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Hvis du er til biler med høj indstigning og automatgear, så er Forester interessant. Vi tester topmodellen Summit, som er proppet med udstyr. Blandt andet har Subaru en unik funktion, de kalder Eyesight Driver Assistance, som er ganske snedig – og faktisk lidt skræmmende. Et lille kamera overvåger dit ansigt konstant, så skulle du kigge lidt for længe efter et par flotte dame- eller mandeben, så advarer systemet dig om at holde øjnene på vejen. Det virker overraskende godt, og er ikke nær så irriterende, som jeg frygtede. Faktisk skulle systemet være i stand til at registrere, hvor meget du blinker, for på den måde at fornemme om du er træt – medmindre du er Anders Fogh Rasmussen.

Skoda Karoq – den nye snemand

På samme måde, som du låser din Iphone op med ansigtsgenkendelse, kan bilen genkende dig, når du sætter dig ind, så sidespejle, førersæde og klimaanlæg indstilles til dig. Bilen kan tilmed huske fem forskellige personer, så både du, konen og hushjælpen kan slippe for at rode med sædet, hver gang I skal ud at køre. Nørddetaljerne fortsætter, så begge solvisirer har en ekstra klap, som kan skydes ud, hvis nu solen står særligt drilsk. De praktiske evner er også i orden, for bagagerummet virker større og mere regulært end de 509 liter angiver, så jagthunden finder sig nemt til rette deromme, og der er både plads til et hundebur og oppakning. Bagsædet er stort og rummeligt og virker lyst, takket være det store panoramtag. Selv adgangen til bagsædet er der tænkt på, så der er et ekstra trin i dørkammen, som letter adgang.

Hybrid-boxer
Subaru trak stikket på deres fine boxer-dieselmotor for nogle år siden, og det er en skam, for eneste mulighed er i dag en 2,0-liters boxermotor uden turbo, som yder 150 hestekræfter og 194 Nm ved 4.000 o/min. Det er nogle vat-armede tal, der får Gummi-Tarzan til at ligne en crossfit-dyrkende helsegud. Subaru er dog ikke helt tabt bag vognen, så de har installeret en elmotor i forlængelse af gearkassen. Løsningen kalder de e-Boxer, men du må altså ikke forvente en plug-in-hybrid, for batteriet er ikke ret stort, og Forester kan kun køre op til 40 km/t på strøm.

Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov

Subaru skal have respekt for deres løsning, der adskiller sig fra konkurrenterne. Mange tager nemlig en forhjulstrukket bil, hvor man så installerer en elmotor på bagakslen. Ved Subarus løsning har man altid firehjulstræk, også selvom elmotoren ikke har noget strøm. De ekstra 17 hestekræfter og 65 Nm er kærkomne, men i virkeligheden er de ikke i nærheden af at være nok. Accelerationstallene skærer det ud i pap – 100 km/t rundes først efter 11,8 sekunder, og hele vejen derop skal du lytte til en benzinmotor, som piskes med omdrejninger. Det er uelegant, og det er svært ikke at blive irriteret, når selv det at flette ind med den øvrige motorvejstrafik virker som en kraftanstrengelse. I løbet af testugen kørte vi til Sverige i modvind, og her kørte CVT-gearkassen, der har indlagte geartrin som en traditionel gearkasse, det meste af vejen i 5. gear i stedet for 7. Det kunne aflæses både på mit stressniveau, for man bliver træt af at lytte på en motor, der kører med 4.000 o/min i to timer, og på brændstofforbruget. Tanken på 48 liter rakte til knap 380 kilometer.

Endelig – Toyota RAV4 Plug-In Hybrid får 306 heste og masser af rækkevidde

Subaru oplyser, at hybridsystemet skulle give en brændstofforbedring på 11 procent, men det er nok hovedsageligt i byen, hvor du kan opleve at trille rundt bare for strøm. Det fungerer isoleret set fint, men når du træder speederen ned, er der altid en irriterende forsinkelse, før effekten omsættes til acceleration. Og i løbet af vores testuge endte det blandede forbrug på 9,5 km/l. Det er ikke godt nok for en mildhybrid i 2020.

Helt ude i skoven
Vi kan altså konkludere at Forester er smart og praktisk, og at den har en skuffende motor. Men hvordan kører den egentlig? Normalt kan biler med høj indstigning godt opføre sig som en hoppeborg på stylter, men helt så galt er det ikke med Forester. Den har en relativt blød affjedring, som gør den komfortabel over bump, men den føles ikke som om, den er ved at vælte ved synet af et sving – heller ikke når man leger rallykører på et par svenske grusveje. Til gengæld er Forester ikke nogen stor inspiration fra førerpositionen, måske på grund af motoren, og det klæder den bedst at cruise.

Subaru – en bil til regnbuefamilier

Men nu kørte vi faktisk til Sverige for at teste terrænegenskaberne, for med permanent firehjulstræk og 22 centimeters frihøjde burde den japanske SUV leve op til sit navn i skoven. Men ak, den første forhindring på Biltorvets testbane viser sig at være en for meget. Det er en stejl, men kort bakke, som i dagens anledning er godt fedtet med en mudderpøl i bunden og en stor sten for toppen, som gør, at man ikke bare kan mase speederen i bund og lade sig bære op af farten. I stedet er det firehjulstrækket og antispind-systemet, der må på arbejde med at finde greb, hvor der ikke er meget. Nogle moderne antispind-systemer er vitterligt imponerende, men Subarus X-Mode, der kan indstille firehjulstrækket til blandt andet mudder, er ikke et af dem i dag. For trods adskillige forsøg kommer Foresteren ikke op uden ekstra tilløb. Det er lettere skuffende for en bil, der markedsføres til jægere og andre folk, der bruger naturen til andet end et instagram-billede, før de skynder sig tilbage til storbyjunglen.

Subaru XV – en japansk tragedie

Så det er svært at se Subaru Forester e-Boxer som den bedste SUV til prisen lige nu. Specielt fordi prisen er rigtig høj – testbilen, der er topmodellen Summit, koster 574.900 kroner, mens startprisen på billigste model Base er 459.000 kroner. Selvom Subarus anderledes tilgang er forfriskende, og selve bilen er en praktisk størrelse, som man ikke er bange for at bruge til SUV-ting, så skuffer motoren bare.