Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov

|

Hyundai i10 er Danmarks billigste nye bil at eje – men hvad nu, hvis du vil have noget, der er mere lækkert, mere praktisk eller økonomisk? Vi regner på tre brugte alternativer.

Okay – der findes nok ikke nogen billigere måde at have bil på end Hyundai i10. Først og fremmest er den Danmarks næstbilligste nye bil til 89.995 kroner, og så får du fem års garanti og et benzinforbrug på 21,3 km/l. Hvis du tilkøber en serviceaftale til 279 kroner om måneden, så bliver det vitterligt ikke billigere, hvis du vil køre i ny bil.

Køb brugt og kør gratis i to år

Men helt ærligt, så er i10 hverken sjov, spændende eller sexet. Så hvad kan man få til samme pris som Danmarks (næst)billigste bil – og måske vigtigere, hvor meget mere skal du egentlig regne med at betale for at holde en sjovere og større bil kørende. Det har vi kigget på og har fundet tre vidt forskellige biler. En ny, brugt mini, som er oplagt til pendleren, en SUV med et ry for at være udødelig, og en luksuslimousine med 238 hestekræfter og et interiør som et engelsk herreværelse.  

Britisk elegance
For samme pris som en Hyundai i10 kan du købe en Jaguar S-Type. Det betyder, at Jaguaren i dag er til salg til en tiendedel af prisen i 1999, og så har bilen ikke engang kørt 90.000 kilometer. Det lyder som et køb, der er for godt til at være sandt, så vi har fået Lånio.dk, en webbaseret markedsplads for lån, til at regne på, hvad det egentlig vil koste at eje bilen gennem tre år.

Indkøbsprisen er faktisk lavere end den koreanske mikrobil, men med en 20 år gammel britisk bil, skal man være opmærksom på det mekaniske. Derfor har vi med vejledning fra Glad i Kalundborg budgetteret med, at bilen skal have et lille service det første år, et stort service næste år og tredje år et lille service med nye skiver og klodser til forbremserne. Priserne er bestemt rimelige, men det er dyrt at forsikre en britisk direktørvogn, det er dyrt at betale ejerafgiften, og det er specielt dyrt at fodre alle 238 hestekræfter fra den 3,0-liters V6’er, når man regner med at køre 10.000 kilometer årligt. Så over tre år ender denne Jaguar S-Type med at koste dig 1.506 kroner mere, hver måned end Hyundai i10, som du skal betale 3.531 kroner for om måneden. Men med Jaguaren får du også mere plads, mere luksus, mere stil og dobbelt så mange cylindre.

Syv trin til et trygt brugtkøb

Projektleder og brugtbilekspert på Biltorvet, Claus Carstensen, forklarer, at der som en tommelfingerregel altid er penge at spare i indkøb, hvis man køber brugt, men man i stedet skal forvente at betale mere i vedligehold i forhold til en ny bil.

Det er utroligt, at man i dag kan købe en Jaguar til samme pris som Hyundai’s mindste model, og det er til trods for, at den har kostet 800.000 kroner fra ny. Men det er også klart, at så stor en bil er dyr at holde kørende. Hvis nu regneøvelsen havde handlet om nyere, brugte biler i en højere prisklasse, så ville vi nok have set, at der var mange flere penge at spare i at købe en let brugt bil. Men det er svært at slå i10 på totalomkostninger, specielt hvis du samtidig vil have lædersæder, stil og 238 hestekræfter, forklarer Claus Carstensen.

Skudsikre terrænegenskaber
Måske bor du nede ad en lang markvej eller går på jagt, og så dur det ikke at køre Hyundai i10. Men vi har fundet et alternativ. En Subaru Forester fra 2007, som har kørt 178.000 kilometer og koster 89.9000 kroner. Den har nemlig ry for at være udødelig, og med sit permanente firehjulstræk har den terrænevner, der langt overstiger det, de fleste danskere har brug for. Forester er ikke nogen stor bil, så den er ikke mere besværlig at parkere end en almindelig familiebil. På bagsædet er der fornuftig plads til to voksne, og bagagerummet har plads til 387 liter, som betyder rigeligt plads til weekendtasker eller en jagt-labrador, og på krogen må den trække op til 1.500 kilo. Kort sagt en helt igennem praktisk bil.

Den 2,0-liters boxermotor yder 158 hestekræfter og er solid. Ifølge Subaru-forhandleren Schou-Jensen Biler i Herning kører denne model 105.000 kilometer eller syv år mellem tandremsskift, så vi budgetterer med et tandremsskift og et standardservice det første år, mens den blot får et standardservice de to efterfølgende år. Men med et gennemsnitligt forbrug på bare 10,8 km/l er Forester dyr i brændstof og ejerafgift, og derfor ender den med at koste 1.229 kroner mere om måneden end i10.Så får du til gengæld også en bil, der er sjovere, anderledes og langt mere praktisk.

Billigere end billig
Trioen af brugte biler runder vi af med en relativt ny, og på alle måder fornuftig bil – en tredørs Ford Fiesta fra 2015, som har kørt 56.000 kilometer, og koster 84.900 kroner. Den er regnestykkets eneste diesel, og med et forbrug på hele 27 km/l, er den oplagt som bil nummer to, eller hvis du har langt til arbejdet. Med bare 75 hestekræfter er den langt fra en raket, men den er trods alt 2,2 sekunder hurtigere fra 0 til 100 km/t end i10 med 67 hk. Måske endnu vigtigere, så kører en Ford Fiesta, uanset motorvariant, hamrende underholdende – tættere på en gokart kommer du ikke på denne side af en GTI, og selv ikke vintermørke og køkørsel kan ødelægge køreglæden bag rattet af Ford Fiesta.

Familiebil for nybegyndere

Fordi modellen er så relativt ny, behøver den ifølge Ford Danmark kun et service det første år, mens vi regner med at andet år er helt servicefrit. Tredje år får den til både et mindre service og skiftet tandrem og vandpumpe. Det betyder, at den nyere brugte bil ender med at slå den ellers så billige Hyundai, når vi kigger på totalomkostningerne. I alt sparer du faktisk 137 kroner hver måned, og hvis dit kørselsbehov var større, så ville afstanden formentlig blive større takket være dieselens lavere forbrug, forklarer Claus Carstensen.  

Regnestykket viser, at man ikke kun kan fokusere på indkøbsprisen – dyrere biler er også dyrere at holde kørende. Sammenligningen med Danmarks billigste bil er et sjovt eksperiment, og kører du mere end 10.000 km eller sammenligner med nyere brugte biler, vil der typisk være flere penge at spare.

Regnestykket
Beregningerne tager alle udgangspunkt i et treårigt ejerskab, hvor bilerne hver især kører 10.000 kilometer årligt. Der er inkluderet indkøbspris, bilforsikring med kasko, brændstofforbrug, grøn ejerafgift og vedligehold. Bilforsikring tager udgangspunkt i den billigst mulige forsikring for en 35 årig mand, som bor i København og har haft fem år med en tidligere bilforsikring uden nogen skader og som kører 10.000 kilometer årligt.

Rettelse - 29/12: Tidligere fremgik det, at Hyundai i10 havde en årlig servicepris på 279 kroner i stedet for månedlig pris.

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev