Astra GTC, GTC med Panorama forrude og Astra High Performance Concept

Opel viser tre verdensnyheder på biludstillingen i Paris, der er åben fra 25. september til 10. oktober. I centrum står den nye Astra GTC, den samme bil med Panorama forrude og en ”Astra High Performance Concept” – et designstudie baseret på den nye 3 dørs model GTC.

Den nye GTC er den mest dramatiske udgave af Astra. Dens premiere følges af visningen af en Panorama forrude, som for første gang kommer i GTC næste år. Panorama forruden strækker sig fra motorhjelmen helt tilbage til bilens B-stolpe lige bag føreren. Med den forrude opleves bilkørsel næsten som flyvning, med en slags cockpitfornemmelse og et indtryk af stor rummelighed og udsyn.

Den tredje nyhed i Paris er ”Astra High Performance Concept”, som viser de dynamiske muligheder i den nye Astra, og antyder mulighederne for kommende modelvarianter.

Andre nyheder på Opels stand er Astra Wagon og Tigra TwinTop – sammen med en række tekniske nyskabelser. Bl.a. ses, at det avancerede elektronisk styrede IDS+ chassis nu også fås til Vectra og Signum med kontinuerlig dæmpnings kontrol – og en ny 6 trins automatisk gearkasse med ActiveSelect funktion findes til CDTI common rail dieselmotoren på 150 hk, som kan fås til disse modeller.

Opel viser også i disse tider med dyrt brændstof en ny 1,2 liters Twinport motor på 80 hk til Corsa – sammen med økonomiske Twinport motorer, som kan bestilles til de fleste modeller samt særdeles effektive CDTI dieselmotorer til andre modelvarianter.

Som alternativ til drift med benzin og diesel findes HydroGen3 prototypen, som kører på ren brint med en 82 hestes elektrisk motor. Ved at gennemføre sommerens Opel Fuel Cell Marathon tilbagelagde denne bil 9.696 kilometer gennem 14 europæiske lande – en fordobling af tidligere rekorder for denne type bil. Testen beviste holdbarheden og robustheden.

GTC = Grand Turismo Compact

Den nye GTC (Grand Turismo Compact) har et udtryksfuld, dynamisk design – og den lever op til udseendet. Den er det mest dramatiske udtryk for det designsprog, der kendetegner den nye Astra serie.

Den er sporty at se på med dens mixture af runde og lige linier, hjulene er placeret ude i bilens hjørner og med letgenkendelig front og bag. Den er 40 mm længere end den 5 dørs model. Med undtagelse af motorhjelmen og forstødfangeren er alle karosseridele nye. Dens særlige profil skabes af det skrånende tag og siderudernes facon.

GTC er lige så rummelig som den 5 dørs. Sædehøjden er sænket med 20 mm – og det giver kun 12 mm mindre loftshøjde. Astra GTC har samme bagagerumsplads som den 5 dørs nemlig 380 liter. Bagsædet kan foldes i forholdet 60:40 eller som ekstraudstyr 40:20:40, så man virkelig får en fleksibel udnyttelse af pladsen i bilens kabine.

Cockpit fornemmelse

Den anden verdenspremiere i Paris er den nye Panorama forrude. Det fås fra næste forår i GTC – og skaber en helt nye køreoplevelse. Panorama forruden er skabt af Solar Protect glas, som i én bane går fra motorhjelmen op til over forreste hovedstøtter – ved bilens B-stolpe. Et særligt system af solskærme gør det muligt at beskytte sig mod voldsomt sollys.

Design studie baseret på GTC

Den tredje premiere på biludstillingen i Paris er ”Astra High Performance Concept”. Det er en kraftfuld udgave af GTC og viser vejen for fremtidige Astra modeller. Denne konceptbil er udstyret med en 240 hestes motor, der yder 310 Newtonmeter, acceleration fra nul til 100 sker på under syv sekunder, og topfarten er omkring 240 km/timen. Disse præstationer leveres af en motor, som i mere afdæmpet udgave nu findes til Astra 5 dørs og Astra Wagon: en 200 hestes 2,0 liter turbo benzinmotor med et maksimalt drejningsmoment på 262 Newtonmeter. Bilen har en 6 trins gearkasse.

Astra Wagon: snart på vej

Efter introduktion af Astra 5 dørs kommer Astra Wagon, som dukker op på et danske marked i slutningen af oktober. Wagon er længere end den 5 dørs – akselafstanden er 2,7 meter, og der er masser af benplads samt op til 1.590 liter plads til bagage. Det er 90 liter mere end i den tidligere model. Til denne model fås ekstra et forskydeligt bagsæde, og FlexOrganizer systemet sikrer, at man kan inddele bagagerummet efter behov.

Tigra TwinTop: sporty coupé/cabrio

Tigra TwinTop er den første sporty 2 sædede bil med sammenklappeligt metaltag fra en tysk fabrik. Det klappes sammen ved tryk på en knap på 18 sekunder. Takket være tagets elegante konstruktion har bilen over 500 liters bagageplads – og med taget nede er der 250 liters plads i bagagerummet. Også bagagerummet åbnes og lukkes elektro-hydraulisk. Tigra TwinTop får med 1,4 eller 1,8 liters motorer på henholdsvis 90 og 125 hk.

Længere på literen

Opel viser også sine brændstofbesparende nyskabelser, bl.a. de nye, magtfulde dieselmotorer med common rail teknologi og en ny 1,2 liters Twinport motor til Corsa, der er 12 procent mere økonomisk end forgængeren. Til Meriva og Combo introduceres en 1,4 Twinport motor på 90 heste, som erstatter den tidligere 1,6 liters på 87 hk. Det giver en besparelse på omkring 15 procent.