Opel viser sin model-offensiv med nyheder på det schweiziske show

 Verdenspremiere 1: Tigra TwinTop – 2-sædet coupe og cabriolet i ét

 Verdenspremiere 2: TRIXX – minibil med ekstrem fleksibilitet i kabinen

 Ny Opel Astra: for første gang vist i Schweiz

 Schweizisk debut: Vectra OPC konsept med 212 hk 1,9 liters CDTI 2-trins turbo

 Ny generation diesel: 1,9 liters common rail turbo diesel til Vectra og Signum

Opels model-offensiv ses tydeligt på dette års internationale biludstilling i Geneve. (Åben 4. til 14. marts).

Opel har to verdenspremierer på podierne – og to andre modeller er ikke før set i Schweiz.

Verdenspremiere 1: Tigra TwinTop

Tigra TwinTop er en verdensnyhed. En to-sædet fritidsbil med et metalfoldetag – og bagagerumsklap – som åber/lukker elektro-hydraulisk ved tryk på en knap. Tigra TwinTop er derfor en cabriolet og en coupé i én og samme bil – og stadig er der omkring 440 liter bagageplads, takket være den pladsbesparende og snedige konstruktion af foldetaget.

Verdenspremiere 2: TRIXX

TRIXX fremtidsvisionen er den anden nyhed i fokus. Denne bybil er i tre-metersklassen og viser en helt ny og frisk stil – samtidig med, at den er utrolig rummelig – trods de ret små ydre mål. Det skyldes en masse fleksible detaljer i kabinen.

Ny Opel Astra

Den ny Opel Astra ses for første gang i Schweiz – og det sker ganske kort tid, før den ruller ud på nogle af de europæiske markeder i den fem-dørs version. En ganske særlig udgave af Vectra er der også: Vectra OPC har en 1,9 CDTI common rail motor med to-trins turbo, ydende 212 hestekræfter.

6,5 sekund fra nul til 100 km/t

De nye 120 og 150 hestes versioner af Opels 1,9 liters common rail dieselmotorer, som snart kan fås i Vectra og Signum, danner basis for denne højtydende 212 hestes version. Det maksimale drejningsmoment er 400 Newtonmeter ved kun 1.400 motoromdrejninger pr. minut. Med denne motor er Vectra kun 6,5 sekunder om at sprinte fra nul til 100 km/t – og topfarten er begrænset elektronisk til 250 kilometer i timen.

16,7 km pr. liter

Brændstoføkonomien er i henhold til den europæiske testmetode 16,7 km pr. liter diesel. 1,9 CDTI motoren opfylder allerede Euro4 miljøstandarden. Hjertet i udviklingen af denne motor er to turboladere, som i to trin giver kraft til motoren – i stedet for parallelt som i en bi-turbo motor. Ved at bruge en lille, hurtigreagerende turbo ved lavere omdrejninger og en større ved flere rpm’s, opnår man et særdeles fint kraftresultat – uden at give køb på fordelene ved lav forurening og god brændstoføkonomi.