Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Porsche 918 Spyder

1 / 4
  • Porsche 918 Spyder
  • Porsche 918 Spyder
  • Porsche 918 Spyder
  • Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder

|

Den nye 918 Spyder indeholder hele essensen i Porsches filosofi, ved at kombinere den mest avancerede teknologi fra vore racerbiler med anvendelighed i hverdagen. Med præsentationen af 918 Spyder demonstrerer Porsche det enorme potentiale i hybridteknologien, ved at sætte nye benchmarks for både ekstreme præstationer og forbrug, uden at gå på kompromis med nogen af delene.

Den nye racerbil som Porsche har udviklet til Le Mans i 2014, har haft stor indflydelse på 918 Spyder, for det var fra den nye racer, at vi hentede chassiset i kulfiber. V8-motoren er baseret på den, vi benyttede med stor succes i sports-prototypen RS Spyder, der deltog i Le Mans i LMP2-klassen (for Le Mans Prototype 2). Takket være den seneste generation af plug-in hybridteknologi er det blevet muligt at forene præstationerne fra vore racerbiler med en samlet ydelse på over 880 hk, og et gennemsnitligt forbrug i NEDC-testen på 33 km/l — hvilket er mindre end de fleste familiebiler.

Opbygningen er unik med en 4,6-liters V8, som trækker baghjulene sammen med en elmotor, mens endnu en elmotor driver forhjulene. På den måde skabes et unikt all-wheel drive system, baseret på det Porsche Motorsport benytter med stor succes i racerbilen 911 GT3 R Hybrid. Med den avancerede boost-funktion er det muligt at udnytte hele det enorme potentiale i 918 Spyder og opnå hastigheder, som matcher dem i vore racerbiler, men med en ekstremt høj grad af sikkerhed. 

Fra elbil til racer: Fem forskellige køreprogrammer
Hele filosofien bag 918 Spyder er distributionen af kræfterne over de tre motorer, som alle er forbundet via et intelligent management-system. For hele tiden at udnytte kræfterne maksimalt findes fem køreprogrammer, der aktiveres via en knap på rattet, akkurat som i vore racerbiler.

Stille og elegant: ”E Power”
918 Spyder starter altid i ”E-Power” indstillingen, såfremt batteriet er tilstrækkeligt opladt, hvor det er muligt at køre op til 32 kilometer på strøm alene. Selv da er det muligt at accelerere fra 0-100 km/t på blot syv sekunder og nå en topfart på 150 km/t. Når batteriet når et vist niveau, skiftes automatisk til Hybrid-mode.

Effektivt og komfortabelt: ”Hybrid”
I ”Hybrid” arbejder benzinmotoren og elmotoren sammen, for at opnå maksimal effektivitet og et minimalt forbrug.

Sportslig og dynamisk: ”Sport Hybrid”
Når kravet er mere sportslig kørsel, skifter 918 Spyder selv til ”Sport Hybrid”, og V8-motoren leverer nu den primære fremdrift. Elmotorerne bruges kun der, hvor de med fordel kan aflaste benzinmotoren, på samme måde som boost-funktionen udnyttes under acceleration.

Til de hurtige omgange: ”Race Hybrid”
I ”Race Hybrid” leverer den nye 918 Spyder de maksimale præstationer, eksempelvis under kørsel på bane, mens V8-motoren stadig oplader batterierne, så snart føreren ikke kører med fuld gas. Under hård acceleration leverer elmotoren et kort men magtfuldt boost af energi, og på den måde kan batteriernes kræfter udnyttes maksimalt under adskillige meget hurtige omgange.

For pole position: ”Hot Lap”
Et tryk på ”Hot Lap”-knappen udløser det sidste potentiale i 918 Spyder og kan kun aktiveres i ”Race Hybrid”. Her udnyttes alt tilbageværende energi i batteriet, for at levere et par enkelte lynhurtige omgange.

En verdensnyhed: Tre separate motorer
Kraftværket i 918 Spyder er den 4,6-liters V8, som alene yder 608 hk. Sjælen fra racerbanen har den bevaret med et maksimalt omdrejningstal på 9.150 o/min og en literydelse på 132 hk, hvilket er 26 hk/l mere end Carrera GT, og den højeste literydelse nogensinde for en sugemotor fra Porsche. Det er nu ikke kun præstationerne som imponerer, men også lyden, takket være udstødningens afgangsrør, der er placeret over motoren og kaldes ’top pipes’. Ingen anden serieproduceret bil har denne løsning.

V8-motoren er forenet med hybridmodulet, som på Porsches øvrige hybridmodeller. Hybridmodulet består af en 115 kW elmotor og et koblingsmodul, hvilket gør det muligt for 918 Spyder at køre med enten benzinmotoren eller elmotoren, eller en hvilken som helst kombination af de to. Der er ingen mekanisk forbindelse fra motoren eller transmissionen til forakslen.

Uafhængigt firehjulstræk og nyt ladesystem
Den anden elmotor er placeret ved forakslen, leverer 95 kW og driver forhjulene via en fast gearing. Ved højere hastigheder kobles elmotoren fra for at undgå, at den bliver overdrejet, men ved lavere hastigheder, f.eks. på vej ud af et sving, kan momentet som elmotorerne leverer til både for- og bagaksel styres uafhængigt af hinanden, hvilket gør det muligt for 918 Spyder at levere en helt unik køreoplevelse. 

Energien til elmotorerne lagres i et nyudviklet litium-ion batteri med 312 individuelle celler og en ydelse på omkring 7 kilowattimer. Batteriet har et performance-orienteret design, både når det gælder opladning og ydelse. Ydelsen og livslængden på et batteri er utrolig afhængig af temperaturen, og derfor er batteriet væskekølet. Med det nyudviklede Porsche Universal Charger opladningssystem, er det muligt at oplade batteriet i 918 Spyder på blot 25 minutter, og selv med en almindelig stikkontakt med 230V er batteriet fuldt opladet efter blot fire timer. 

Chassis fra motorsport og Weissach-pakke
Chassiset er tydeligt inspireret af motorsport, forsynet med Porsche Active Suspension Management (PASM) samt den medstyrende bagaksel, som også er introduceret på 911 GT3 og 911 Turbo/Turbo S. Ved lav hastighed styrer baghjulene modsat forakslen, giver en mere direkte indstyring og letter opgaver som parkering. Ved høje hastigheder styrer baghjulene samme vej som forhjulene, hvilket giver en virtuel forlængelse af akselafstanden og dermed en suveræn stabilitet. 

Dækkene til 918 Spyder repræsenterede et unikt problem. På den ene side skulle de være i stand til at håndtere motorens ekstreme kræfter og give maksimalt greb på alt slags underlag — på den anden side forlangte Porsche minimal rullemodstand. Derfor udviklede Michelin en helt ny dæktype kaldet Pilot Sport Cup 2. Det krævede 550 prototyper, 400 pre-production prototyper og 200 dæktests før ingeniørerne i Weissach gav grønt lys til det nye dæk, med dimensionen 265/35 ZR20 for og 325/30 ZR21 bag. På grund af de ekstreme kræfter, var wet handling fra starten en prioritet, og Pilot Sport Cup 2 sætter nye standarder for sikkerhed ved aquaplaning på trods af de generøse dimensioner.

For kunder som ønsker endnu mere ekstrem performance tilbyder Porsche den såkaldte Weissach-pakke til 918 Spyder. Den indeholder blandt andet endnu mere kompromisløs aerodynamik, super lette magnesiumfælge, der reducerer den uaffjedrede vægt med 35 kg, samt mulighed for at bestille 918 Spyder i samme bemaling, som en række af Porsches klassiske racerbiler.

Aktiv aerodynamik og et nyt interiør
Porsche Active Aerodynamics er et system af justerbare aerodynamiske elementer, som sikrer at den nye 918 Spyder også her leverer maksimal effektivitet. I ”E-Power” og ”Hybrid” fokuseres på at reducere vindmodstanden mest muligt. I ”Sport” løfter bagvingen sig, for at give stabilitet under høj fart. I ”Race” hæver bagvingen sig til den højeste vinkel, for at opnå den optimale downforce, mens en lille spoiler placeret helt bagerst også løfter sig. Under bilens forende åbnes to justerbare flaps, hvilket dirigerer en del af fartvinden ind i kanalerne til diffuseren, og skaber en decideret ’ground effekt’ under forakslen.

I cockpittet er det føreren, som er i fokus midt i den avancerede teknologi. Alt, der har med kørslen at gøre, er koncentreret omkring rattet. De øvrige funktioner, som klimaanlægget og high-end audiosystemet fra Burmeister, betjenes fra midterkonsollen med det såkaldte black panel, der giver en ren og elegant overflade. Som forgængeren Carrera GT er det muligt at forvandle 918 Spyder fra coupé til en spektakulær roadster, ved at fjerne de to tagpaneler i kulfiberforstærket plast og placere den i det 100-liters bagagerum foran.

Porsche 918 Spyder — en superbil til et nyt årti
Den nye 918 Spyder er en superbil, men først og fremmest er det en Porsche, og derfor skabt til at blive brugt hver dag. Den er født ud af samme tradition som Carrera GTS, den første 911 Turbo, 959, 911 GT1 og Carrera GT. På samme måde flytter den de teknologiske grænser, gør det umulige muligt og nedbryder selv det, der synes som uoverstigelige forhindringer.

Porsche til salg på biltorvet.dk

Porsche Cayenne S 4,8 Tiptr. 5d
kr. 399.900
Porsche Cayenne S 4,8 Tiptr. Van
kr. 194.900
Porsche 911 Carrera S 3,8 Cabriolet
kr. 899.900
Porsche 911 Carrera 3,2 231HK Cabr.
Ring for pris
Porsche 911 GT1 3,0 2d
kr. 1.450.000
Porsche 911 Turbo 3,6 Coupé Tiptr. 2d
Ring for pris
Porsche 911 Carrera 3,6 Cabriolet
kr. 595.000
Porsche 911 Carrera 4 3,4 Cabriolet
kr. 445.000
Porsche 911 Carrera 4 3,4 Coupé 2d
kr. 395.000
Porsche 911 SC 3,0 180HK Cabr.
kr. 429.991
Porsche 911 - 320HK Cabr.
Ring for pris
Porsche 911 3,6 Carrera 2 Cabriolet
kr. 695.000

Brugte biler fra alle bilmærker