Få biler kan fragte dig langt, så hurtigt og i udsøgt komfort som Porsche Panamera. Vi kører den nye på bane og landevej, og med ny avanceret undervogn kan den næsten annullere tyngdekraften.

 

Den skarpe, blege februar-sol lyser ned over Monteblanco-racerbanen udenfor Sevilla i Spanien. Banen byder på et udfordrende og kuperet forløb, og i pitten holder fire splinternye Porsche Panamera Turbo E-Hybrider i tomgang. Lyden fra V8’erne er som en dyb rumlen, der fysisk sætter sig i mellemgulvet på dig. De to 911 Turbo S’ere, der holder foran, signalerer, at vi skal ud at køre stærkt. Mens journalisterne får fordelt sig i de ventende biler, opstår der et skue, som ingen racerbane før har været vidne til. Bilerne hopper op og ned i takt med, at førerdørene åbnes og lukkes. Det giver hele situationen et surrealistisk og lettere komisk skær, som var disse 680-hestes Panamera’er i virkeligheden en flok labradorer i en kennel, der utålmodigt dansende venter på at blive luftet.

Tysk effektivitet - Porsche Panamera GTS

Sammen med den nye, tredje generation af Panamera har Porsche introduceret deres seneste tekniske månelanding, de kalder Porsche Active Ride. Den nye affjedring sætter hvert hjul i stand til at bevæge sig alt 16 centimeter op og ned. Den slags har vi set før, men det nye er, at systemet reagerer og justerer på mindre end 50 millisekunder, og at hvert hjul kan trykkes ned med en kraft på 1.000 kilo. Takket være et virvar af chips og sensorer, modvirker systemet simpelthen fysikkens love, og det forklarer, hvorfor bilerne skyder 5,5 centimeter i vejret, som døren åbnes – så adgangen lettes for gangbesværede millionærer, den primære kundegruppe. Og pensionistklubben fortsætter ude på banen. Instruktøren i hans 911 Turbo S beder os dreje den lille runde knap på rattet fra Sport Plus og over i Hybrid. Det slukker straks den fireliters V8’er med to turboer og 490 hestekræfter, men lige så vigtigt aktiverer det også Active Ride, og det skuespil, som tager sig ud foran mig, er næsten ikke til at tro. Foran kører en identisk Panamera Turbo, og på instruktørens ordrer, begynder bilen at svinge voldsomt fra side til side, mens støddæmperne skiftevis rejser eller sænker sig, og får bilen til at læne sig ind i svingene som en motorcykel.

Huller og bump

For at vise systemets evner, har ingeniørerne medbragt et omkring 70 meter langt spor af træ, hvor huller og bump kan udfordre de fleste biler ved 5 km/t, men vi bliver bedt om at køre igennem med 50 km/t. Så det er med en vis skepsis, at vi liner bilen op og pløjer gennem forhindringen, men bag rattet føles det nærmest som en lettere hullet sommerhusvej, du passerer med lav fart. Ret udramatisk, indtil man iagttager spektaklet udefra. Bilens karrosseri glider forbi uden den mindste ubalance eller vibrationer, mens hvert af de fire hjul farer op og ned i en tyngdekraft-annullerende dans, som var de stempler i en motor. I en katastrofeopbremsning viser systemet også, hvordan det kan dæmpe søsygefornemmelsen, når den kompenserer mod fysikkens love ved at hæve forenden og sænke bagenden.

Ny sportsvogn eller klassisk Porsche – hvor er køreglæden størst?

Porsche Active Ride, som koster 121.634 kroner og kun fås til hybridvarianterne, fordi det bruger en 400 volts infrastruktur, er tydeligvis udviklet til at forbedre komforten, uden at de sportslige karakterer lider. Desværre er det arrangeret af Porsche således, at vi ikke har mulighed for at prøve systemet på landevej og dermed teste komforten på hullede spanske veje. Men de omgange vi får på banen med systemet i full attack, viser en bil, der er overraskende adræt for sin størrelse. Uanset hvor sent du bremser eller hvor meget du misser apex gennem svinget, er bilen enormt tilgivende, og klistrer sig bare fast til asfalten. Takket være de enorme kræfter fra V8’eren og elmotoren, der til sammen leverer voldsomme 930 Nm og kan sende bilen til 100 km/t på 3,2 sekunder, føles Panamera Turbo som en mindre bil, trods de 2.435 kilos egenvægt.

Mindre kan også gøre det

Ude på landevejene blev vi installeret i basismodellen Panamera 4 med en 2,9-liters V6’er med turbo og 353 hestekræfter, 23 mere end den gamle version. Skulle du være i tvivl, så er det rigeligt til at have det sjovt på de helt igennem fantastiske og forladte veje i det sydlige Spanien.100 km/t rundes på 4,9 sekunder, og kommunikationen gennem rattet er som ingen anden i denne klasse. Undervognen, som er Porsches traditionelle luftundervogn Porsche Active Suspension Management, opleves overraskende hård de første kilometer, når man møder et kloakdæksel eller en samling i vejen, men viser sig at være lige så præcis som en kirurgs skalpel, når det skal gå rigtig stærkt.

En gentlemans valg - brugttest af Porsche 911

Forestil dig et scenarie, hvor du er helten i en dårlig actionfilm fra 80’erne, der jagtes af en helikopter. På de sydspanske veje, ville skurken ikke have en chance mod den nye Panamera. Panamera har et overskud, når det går rigtig stærkt på små veje, som du ikke finder i nogen af konkurrenterne i den store luksusklasse.

Let løft

Den nye Panamera er tredje generation, men det er kun Porsche selv, der kalder den nye udgave for en helt ny model og ikke bare et let løft af forrige generation. Den blev introduceret i 2016 og tog et stort skridt væk fra det tunge design på originalen, og det design har man kun løftet nænsomt. Den nye model kan bedst adskilles fra den foregående ved de nye HD Matrix-forlygter med 32.000 pixel, og lige bagfra, hvor bagenden også er blevet løftet en smule.

Elektrisk køreglæde - brugttest af Porsche Taycan

I kabinen er gearvælgeren flyttet op lige til venstre for rattet, og så har forsædepassageren fået sin egen 10,9 tommer skærm, hvor man både kan følge med i kørslen, hjælpe til med navigationen eller se en film, dog uden at føreren kan se med. På bagsædet er der ikke sket det store, men det er også en af Panameras store styrker sammenlignet med den elektriske søstermodel Taycan, for bagsædet føles ikke helt så trangt med fin komfort til langture.

Hybriden er en nobrainer

Selvom der ikke var mulighed for at køre den, så virker hybridudgaven Panamera 4 E-Hybrid som det oplagte valg alene på grund af prisen. Du får samme V6’er, som basisversionen, men med en ny elmotor bygget ind i gearkassen (som sparer fem kilo vægt), får du samlet 470 hestekræfter og et batteri på 21,8 kWh netto med en officiel rækkevidde op til 93 kilometer. Den store forskel er en markant højere vægt. 345 kilo sammenlignet med basisversionen, som nok vil gøre indhug i de ellers så elegante og præcise køreegenskaber, men basisversionen starter på grund af afgiften ved knap to millioner kroner, mens hybriden starter ved 1.649.900 kroner. Vil du have Turbo E-Hybrid, skal du slippe 2.699.900 kroner.

Drømmen om en Porsche – brugttest af Porsche 718 Boxster GTS

Så anbefalingen er at gå efter Panamera 4 E-Hybrid og så smide de ekstra 120.000 kroner for den nye undervogn, så du både kan snyde skurke og selveste tyngdekraften.