En Porsche er en uopnåelig drøm for de fleste, men en brugt Boxster er den, almindelige mennesker kan komme tættest på. Vi gennemgår modellen, og finder alle de fejl, du skal kende, hvis du vil gøre drømmen til virkelighed.

Det kan ikke blive værre. Tung, våd slud, som drysser ned fra en jerngrå himmel. Hvordan har man lov at være så uheldig, når man for en gangs skyld har nøglerne til en Porsche 718 Boxster GTS. Bilen er næsten klinisk hvid, og det skulle den gerne også være på billederne, så jeg drejer nøglen, som selvfølgelig er til venstre for rattet – et levn fra Le Mans-starterne i gamle dage – og lister den brummende bil ud fra Peugeot-forhandleren Brian Madsen i Slagelse. Bilen er fra 2019 og har kørt bare 2.000 kilometer, og koster 600.000 kroner inklusiv moms, men uden registreringsafgift.

En gentlemans valg - brugttest af Porsche 911

Kort derfra møder jeg en tunnel, og jeg kan ikke modstå fristelsen for at teste lydbilledet fra den bare firecylindrede motor – ja, du læste rigtigt. Selv GTS fik to cylindre mindre, da Boxster og Cayman fik modelbetegnelsen 718 tilføjet. Og en af kritikpunkterne er selvfølgelig lyden, så jeg er ivrig efter at høre, om kritikkerne har ret.

Speederen bliver klampet ned, omdrejningerne stiger, men i stedet for lyden, er det rattet, der stjæler mit fokus. Det er som om, hjernen lukker ned for forbindelsen til hørevnen, og sender alt til det center, der forsøger at holde bilen på vejen. De to baghjul med sommerdæk har nemlig ingen chance i det våde fører mod de 365 hestekræfter, som får bagenden til at slå, mens elektronikken og jeg i et samarbejde får dæmpet gemytterne. Den lille hvide sportsvogn har skarpe kløer, og lyden er – men hæng mig ikke op på det – overraskende buldrende.  

Boxster med ekstra brøl

Internt har 718 Boxster og søstermodellen med fast tag, Cayman, modelkoden 982, og de blev lanceret i 2016. Som nævnt var mest iøjnefaldende ændring, at man havde skåret to cylindre fra motorerne og i stedet erstattet dem med en turbolader. Fordelen var flere kræfter og bundtræk i kombination med lavere brændstofforbrug. Hvis du ikke kan undvære de ekstra cylindre, skal du op i GTS 4,0 eller GT4, som har den gamle motor i behold.

Vandpumpen lækker

Men hvad nu, hvis du drømmer om en brugt 718 – hvad skal du egentlig være på vagt overfor. Det har vi spurgt indehaver Kim Klausen fra Porsche Centrum Faxe og Jesper Høj fra Pro Motor i Køge. De har begge stor erfaring med Porsches modeller, men da 718 stadig er en relativt ny model, ser de ikke så mange biler endnu – og lige så vigtigt – ikke så mange fejl. Der er enighed om, at 718 er en solid bil, og Porsche har de senere år søgt at gøre modellerne mere simple. Det er en fordel, når bilen er brugt, for det gør den mere solid, og billigere at skrue på.

Fed bil og fed investering - Porsche 993 er steget 100 procent

Faktisk er der kun dukket et generelt problem op. Vandpumpen på de firecylindrede motorer bliver utæt, selv på biler, som ikke har kørt ret langt. Og det gælder både på de 2 og 2,5-liters varianter, som grundlæggende er samme motor. Mange ejere opdager det først, når motoren melder om for lavt kølevand. At vandet forsvinder, kan være svært at se i motorrummet, fordi den røde kølervæske ofte fordamper tæt på den varme motor. Nogle gange kan man være heldig at se aflejringer som en rødlig kalk, men reelt er det nok bedre at få en fagmand til at undersøge bilen.

Fremtiden lige nu – Porsche Taycan Turbo S

Både Porsche Center Faxe og Pro Motor tilbyder en gennemgang af den potentielle drømmebil. Det tager en times tid, og koster 800 - 1.000 kroner. Og det kan altså være en rigtig god ide, for mange biler har typisk været leasingbiler, og det er ikke sikkert, de er blevet passet på den måde, de fortjener. Så vil du vide, om bilen har været skadet eller omlakeret, så tag en professionel med på råd.

Slidte bagbremser

Jesper fra Pro Motor forklarer, at de oplever, at biler, der har været brugt til trackdays, kan være meget hårde ved bagbremserne. Det er ikke unaturligt, at bremser bliver slidt ved banekørsel, men her er det altså atypisk, at bagbremserne slides mest, og han mener, det skyldes de avancerede køreprogrammer, der bruger bagbremserne til at holde bilen på ret køl.

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Hvis du skal beholde din bil i mange år, så er det også en god ide at få PDK-gearkassen serviceret oftere end foreskrevet. Generelt er gearkasserne af dobbeltkoblingstypen ret solide, men de har bedst af frisk olie. Et olieskift med filter, som er placeret i bundkaret, koster omkring 6.250 kroner, så medregn det i dit budget.

Når det er sagt, så kan du forvente dig en bil, der har køreegenskaber, fartpotentiale og udseende som en superbil, men bygget i en kvalitet, der får dig til at nyde hvert et øjeblik bag rattet. Har du pengene til at udleve drømmen om en brugt Porsche 718 Boxster, så må du ikke snyde dig selv for oplevelse.