Opel Vivaro og Movano forbedret til nye opgaver

Vivaro med nye front rummer ny teknologi og nyt udstyr.

Alle motorer opfylder Euro4 standarden, 2,5 CDTI har diesel partikelfilter som standard

Movano får nye motorer og interiør

Opel styrker sin position i markedet for varebiler på mellem 2,8 og 3,5 ton med nye versioner af Opel Vivaro og Movano.

Opel gjorde sin entre på dette marked i 1999 med Movano, og fulgte op med Vivaro i 2001. Siden dengang har Opel fordoblet salget af varebiler fra omkring 80.000 i 2001 til cirka 160.000.

Begge nye modeller vises for første gang på varebiludstillingen i Hanover i september. Vivaro kan bestilles fra begyndelsen af juli og Movano fra midt august.

Vivaro: ny frisk front

Vivaro har fået en ny frisk front, og der er ny teknik og udstyr i bilen. Der er kælet for detaljer, og det giver større brugsværdi og bedre gensalgsværdi. Denne anden generation af Vivaro med den letgenkendelige, buede ”Jumbo-tag-kabine” får nydesignede forlygter, nydesignet frontgrill med kromstribe og nye baglygter. Disse detaljer er møntet på de kunder, der ikke blot ser på bilens funktionalitet, men også på design og stil.

To nye 2-liters dieselmotorer

Nyt under motorhjelmen er to common rail dieselmotorer på 2,0 liter, deres ydelse er henholdsvis 90 og 115 hk. De erstatter to 1,9 liters motorer, der ydede 82 og 100 hk. De giver større ydelse med praktisk talt samme forbrug – og særdeles vigtigt: 26 procent mere trækkraft. (Drejningsmomentet stiger fra 190 Nm til 240, henholdsvis 240 til 290 Newtonmeter).

Alle motorer opfylder Euro4 normen og den mest kraftfulde, nemlig 2,5 CDTI er forsynet med et vedligeholdelsesfrit dieselpartikelfilter som standard. Med dieselmotorerne er Vivaro forsynet med en 6-trins gearkasse, som også er standard i forbindelse med 2,0 16V benzinmotoren.

Den kraftigste motor på 2,5 liter har fået 10 heste og 10 Newtonmeter mere, 145 hk og 320 Newtonmeter, og er det rette valg til den, der tit kører med fuld last.Denne 2,5 CDTI motor fås med vedligeholdelsesfrit partikelfilter, når salget starter i oktober i år. Motoren kan fås med en 6-trins automatiseret Tecshift manuel gearkasse, med mulighed for at spare op til seks procents brændstof, samtidig med at oplever behageligheden ved at køre med automatgear.

Stor sikkerhed

Vivaro rummer et højt niveau af aktiv sikkerhed og komfort, med Vivaros gennemprøvede forhjulstrukne opbygning med McPherson uafhængigt forhjulsophæng og en letvægts kompound aksel bagtil. Bremsesystemet er helt i top, med skivebremser på alle fire hjul, intern ventilerede foran, og firekanals ABS med elektronisk bremsekraftdistribution samt bremseassistent.

Nye motorer i Movano

Ligesom i Vivaro tilbydes nu nye motorer og transmissioner i Movano, baseret på 2,5 CDTI motoren. For begge modeller gælder, at alle motorer opfylder Euro4 normen.

Der er tre 2,5 liters common rail dieselmotorer på henholdsvis 100, 120 og 145 hk.

Den mellemste på 120 hk erstatter den tidligere på 115 og den 145 heste stærke version erstatter den tidligere 3,0 CDTI, der ydede 136 hk. Den opdaterede 6-trins transmission klarer alle kræfterne lige så glidende som Tecshift gearkassen, der også tilbydes til 100 hk og 120 hk motorversionerne.

Movano ejerne vil kunne glæde sig over mere lægge-fra-sig-plads i kabinen. Der er nu to loftsrum i hele forrudens bredde og en boks til småting i midterkonsollen.