Renault’s bil i den lille klasse, Clio (årets bil i ’06), fik tidligere på året et mindre facelift, hvis primære formål var at strømline designet, så den kom til at passe ind i den resterende modelrække med blandt andet Mégane, og Laguna. Samtidig blev en ny motor introduceret - og det er faktisk den, der er mest interessant ved den faceliftede Clio.

Optisk facelift
Rent optisk har faceliftet betydet, at lygterne blevet redesignet, og både for og bagkofangerne er nydesignede, ligesom baglygterne og tågelygterne ser anderledes ud, end på Clio III.

Mulighed for indbygget navigation
Udover en generelt bedre materialekvalitet i forhold til tidligere, både med hensyn til plast of stof, er den største nyhed kun, at Clio nu kan fås med indbygget Carminat TomTom navigationssystem med 5,8” farveskærm  – et system, der udelukkende er udviklet til Renault. Systemet kommer til at koste omtrent halvdelen af, hvad man normalt må give for et indbygget navigationssystem. Desværre ikke, den mest spændende nyhed, for selvom prisen er lavere (7.900,-) end normalt, så er det nok stadig de færreste, i Danmark i hvert fald, som får installeret navigation i en Clio – en almindelig TomTom navigation fås jo fra under 1.000 kr..

God plads
Selvom Clio kun ligger én klasse over mini’en, Twingo, så byder Renault Clio faktisk på ganske god plads, og en fin ”storbilsoplevelse”. Bilen rummer fint 4 voksne, og bagagerummet klarer 288 liter – end smule mere end f.eks. Peugeot 207.

Merprisen for en 5-dørs version i stedet for 3-døre er sølle 6.000 kr., så det er få penge for at få en lettere adgang og fleksibilitet til bagsædet. Skridtet op til stationcar udgaven koster yderligere 10.000 kr., og det er primært det større bagagerum der lokker her – det klarer 439 liter.

Motorerne
Den nye Clio leveres faktisk kun med to forskellige motorer - en benzin og en diesel, men benzin motorerne leveres med 3 forskellige ydelser 65, 75 og 101 hk. Dieselmotoren fås i en 68 og 86 hk version.

Benzinmotoren i denne testbil er den kraftigste version på 101 hk, som altså trækkes ud af en forholdsvis lille motor på blot 1.149 ccm. (1,2 liter). ”Hemmeligheden” bag den høje effekt er den monterede turbo, som giver et ekstra krafttilskud. Det er et lidt usædvanligt træk, at montere turbo i lille familiebil, men fordelen ved turbo er billige hk og en rimeligt lavt forbrug på trods af de ekstra kræfter.

Officielt lyder det blandede forbrug på 17,2 km/l, men vi nåede ganske pæne 15,7 km/l på trods af en til tider lidt for tung speederfod.

Veloplagt
Det er nemlig svært ikke at trykke lige ekstra på speederen, når man har en så veloplagt og kvik motor at lege med. 101 hk lyder ikke af så meget, men når Clio’en vejer 1.175 kg, og det maksimale moment indfinder sig ved ca. 2.000 o/min, så sidder man bag rattet af en ganske kvik bil. 0-100 km/l klares på 11 sekunder og tophastigheden er 183 km/t. Gearskiftet er 5-trins og fungerer fortrinligt.

Alt i alt kan man hurtigt konkludere, at Renault Clio med turbomotoren er en ganske velkørende lille sag, som også kan være ganske økonomisk. Køreegenskaberne er sikre og forudsigelige, men jeg kunne da godt ønske mig en strammere undervogn i denne kraftige motorversion. Et sæt mere sportslige og lavere dæk, end de standard monterede 15” kunne hjælpe en del. 

Udstyr
Med den kraftige motor følger automatisk det højeste udstyrsniveau ”Expression”, og det inkluderer blandt andet lidt alulook i kabinen (lister, dørhåndtag), indfarvede elspejle med varme, fjernbetjent centrallås, elruder foran, varme i forsæderne, aircondition, lygtevaskere og tågelygter for/bag.

Sikkerhedsmæssigt følger Clio dagens standard med ESP og 6 airbags – hvilket er standard på alle udstyrsniveauer. Clio klarede sig fint i crashtesten hos EuroNcap tilbage i 2005, og kan dermed bryste sig med 5 stjerner.

Konklusion
I denne test er det klart den fine motor, der gør Renault Clio til et spændende bekendtskab. Isoleret set klarer Clio sig mindst lige så godt, som sine konkurrenter – på to punkter gør den sig dog positivt bemærket, og det er den ganske fine plads, og den kvikke motor. Prisen virker heller ikke afskrækkede med en basispris på (5-dørs, 75 hk) 145.900,-, og testbilens pris på 166.900,-.