Den seneste generation af Renault Clio er ikke bare blevet mere lækker og rummelig, den er også er overraskende godt brugtkøb, når man tænker på, hvad franske biler ellers har af rygte.

Franske biler er ikke nødvendigvis kendt for at være solide brugte køb, så her skal vi afprøve fordommen ved at brugtteste seneste generation af Renault Clio. Til formålet har vi lånt en Renault Clio 1,0 TCE Zen fra 2020, som har kørt 21.000 kilometer, og koster 149.900 kroner hos Krogsgaard-Jensen Automobiler i Ballerup.

Tilbud på grønt - brugttest af Kia e-Niro

Den seneste og femte generation af Clio blev lanceret i 2019. Største ændring var, at bilen blev rykket fra den platform, som de to tidligere generationer er bygget på, til Renault-Nissans CMF-B HS platformen, som også bruges af den nye Capture og Nissan Juke. Det lyder måske nørdet og uinteressant, men det betyder blandt andet, at Clio er blevet 50 kilo lettere, er bedre støjdæmpet, og så har den fået mere teknik og ekstra sikkerhedsudstyr som nødbremse, der kan genkende cykler, og kø-assistent i den adaptive fartpilot.

Når du sætter dig ind i kabinen, er det også tydeligt, at Clio er blevet en mere ’voksen’ bil. Den er blevet markant mere lækker i kabinen, hvor Renault har gjort mere ud af de materialer, du har berøring med. Det gælder eksempelvis plastikmaterialet ovenpå instrumentbordet, som er blevet blødt, mens rattet ser dyrere ud. Bagsædet er ikke lige for voksne, men til gengæld snupper bagagerummet 391 liter, som er det bedste i klassen. 

Brugttest - er Dacia Duster bedre end sit rumænske ry

Køreegenskaberne er fornuftige, men der er lidt krængning i fjedrene, som lader til at være sat op til komfort og at kunne håndtere en brostensgyde i Paris. Det fungerer heldigvis lige så vel i Pandrup. Sammenspillet mellem motorens 100 heste og gear er heller ikke sat op til ræs. Den 5-trins gearkasse er enormt højtgearet, hvilket er en fordel for forbrug og støj, men det gør også, at motoren føles en smule sløv, hvis ikke du arbejder med gearkassen.

Solide motorer

Netop denne motor er oplagt til Clio. Den er som udgangspunkt også solid, i hvert fald hvis man spørger Morten Krebs, og det har vi. Han er er indehaver af Franske Biler, et værksted i København, der har specialiseret sig i Peugeot, Citroën og Renault, og han har som udgangspunkt kun gode ting at sige om den lille turbomotor. Der findes også en variant uden turbo med 65 hestekræfter, men den virker for astmatisk til Clio.

Renault Clio kommer ikke som stationcar men er stadig lækker

Samme motor findes også med en ekstra cylinder og ekstra 300 kubik, så er effekten 130 hestekræfter – rigeligt til at den lille bil er kvik. Der findes også en hybridvariant med i alt 140 hestekræfter fra en 1,6-liters benzinmotor og to elmotorer. Den er relativt økonomisk, men da den var relativt dyr, findes der kun få på brugtbilmarkedet.

Hvis du vil have lavt forbrug, skal du overveje dieselvarianten. Det er den velkendte og gennemprøvede 1,5-liters diesel, som Renault og flere andre mærker har brugt for evigt. I Clio yder den 85 eller 115 hestekræfter indtil 2022, hvor kun en enkelt variant med 100 heste fås. Uanset hvad skal du nok kun vælge dieselen, hvis du kører langt. Her er den fremragende med et lavt forbrug, men den er ikke så glad for kun korte ture, forklarer Morten Krebs.

Motoren kan nemlig sode til, og tryksensoren ved partikelfilteret kan stoppe til. Dieselmotoren har bedre af at blive rigtig varm på længere ture, og hvis du er på jagt efter sådan, så se om du kan lure, hvem der tidligere har ejet den. Hvis det er en pendlerbil, er det at foretrække, og når du kører en testtur, må den under ingen omstændigheder ryge med sort røg.

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Blandt de generelle fejl har både den seneste generation Clio og den tidligere en tendens til slide bøsningerne i bærearmene i hjulophængene. Morten Krebs forklarer, det er fordi, bøsningerne får nogle uhensigtsmæssige vrid. Til gengæld er det ikke fordi, det er et ruinerende problem. Du kan få skiftet en bærearm for under 2.000 kroner, inklusiv moms og arbejdstid hos Franske Biler.

Clio er solid

Vi har været i kontakt med 18 forskellige nuværende og tidligere ejere, og ud af dem har tre fået skiftet klimakompressoren til klimaanlægget, den ene faktisk to gange uden at problemet blev løst. Alle udskiftninger har været på garantien, men hos Renault Danmark er det ikke et problem, man ser ofte. Pressechef Søren Hyltoft understreger, at Clio er en af de modeller, de har færrest fejl på generelt.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Selvom problemet ikke nødvendigvis er så udbredt, så er det dog noget, du skal være opmærksom på ved brugtkøb. Garantien på Clio er kun to år, så det kan blive dyrt at udskifte kompressoren, når garantien er udløbet. Det forklarer Morten Krebs, der dog understreger, at han ikke selv har set problemet endnu. Men hvis kondenser og rør også skal rensen, så koster det hurtigt 15.000 – 20.000 kroner.

Vores research viser, at Clio faktisk er en ganske solid bil, som ikke fortjener det franske ry. Det er tilmed en veludstyret og rummelig mini, som er oplagt, hvis du er på jagt efter denne type bil.