Duster er uden tvivl Dacias mest sexede model, og med firehjulstræk er den overraskende kompetent, men holder den rumænske kvalitet, når bilen er brugt. Det svarer vi på i denne brugttest.

På grund af de meget lave frapriser, har Dacias modeller nogle gange været markedsført som et alternativ til brugte biler. Men hvordan fungerer det, når Dacia’en også er brugt. I dag skal vi undersøge, hvordan Dacias topmodel, den charmerende SUV, Duster klarer sig, når den er brugt. Det kan virke selvmodsigende, når vi så har lånt en flot og nærmest splinterny Duster Extreme, men det er fordi den har firehjulstræk og ser godt ud på billederne. Bilen er fra 2022, har kørt bare 3.000 kilometer, og koster 269.900 kroner hos Ejner Hessel i Kastrup.

Terrængående kultbil - brugttest af Suzuki Jimny

Netop kombinationen af dieselmotor og firehjulstræk virker oplagt, og er også eneste mulighed, hvis du vil have firehjulstræk. Og det er en skam, hvis ikke du vælger denne kombination. Duster er nemlig overraskende kompetent i skoven eller i pløret, og det klæder det kantede og højbenede design, at man ved, at der skal mere en fugtig græsmark til at stoppe bilen. Firehjulstrækket stammer fra Nissan, og det er solidt, men dieselmotoren er en anden historie, så den får du her.

560.000 km - hvor meget Mercedes er der tilbage?

Motoren er fra Renault og hedder internt K9K, og så har den faktisk været i produktion siden 2001. Mercedes har også en variant, som de kalder OM607, og fordi forskellene er så små, tog vi en snak med Gørløse Autoimport, som ved alt om Merceder og deres motorer.

Hos dem er de mest almindelige fejl på OM607 gløderør og det tilhørende relæ. Man ser også fejl på indsprøjtningsdyser. Hos Gørløse ser man også fejl omkring oliefilterkonsol og køler, og at beslaget og dets gevind omkring oliefilteren simpelthen knækker. Det, du skal være mest bekymret for, er opbyggelse af sod inde i motoren. Den kan simpelthen brænde olien af, som så ryger i partikelfilteret og stopper det til.

Med bilen i tomgang kan du selv tjekke lugten fra udstødningen. Den skal lugte ’rent’, ligesom der hverken må være røg eller farve fra udstødningen. En indikator kan også være lav oliestand på oliepinden, og så kan du åbne oliepåfyldningsdækslet, mens bilen kører i tomgang. Her må hverken være røg eller en brændt lugt.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Når det er sagt, så har vi hørt fra en del danskere ejere, og selvom flere har fået skiftet gløderør, så har de generelt været glade for deres dieseldrevne Dustere.

Solid og tørstig benzin

Er du til forhjulstræk og benzin, så findes Duster i dag med en 1-liters trecylindret turbomotor eller grundlæggende samme motor på 1,3 liter og med fire cylindre. Den store motor byder på 150 hestekræfter, som gør den ganske kvik, mens den 90 hestes er træg i det. Motorerne er også udviklet i samarbejde med Nissan og Mercedes, og kører med knastkæde, som officielt aldrig skal skiftes. Den slags betyder dog blot, at du ikke skal tænke på kæden, før bilen har kørt 200.000 kilometer. Det giver lidt lavere serviceomkostninger for dig, og generelt lader det til, at motoren er solid, selvom den er noget mere tørstig, end den lille slagvolumen antyder.

Brugttest af Audi A4 Avant - hurra for en klassisk stationcar

Duster er en billig bil, og den føles også sådan i kabinen, selvom både støjdæmpning og sæder er blevet bedre i anden generation. Plastikken er stadig hård, og ridser kan nemt ses. Du skal vælge en bil fra 2019 eller frem, hvis du vil have eksempelvis Apple Carplay – og selv her er det ikke standard i alle varianter. Den gamle model havde problemer med en blinkerarm, men efter hornet blev flyttet fra enden af stilken, er der ikke længere problemer.

Både af hensyn til rust og støj kan det være en god ide at få bilen undervognsbehandlet, og så er det godt at sikre sig, at bilen kommer med inderskærme til baghjulene. Her finder man nærmest en lille hylde foran baghjulet, hvor skidt, salt og fugt kan få lov til at samle sig og hygge sig.

Brugttest af Mazda CX-5 - Køreglæde for hele familien

Med alle de potentielle forhindringer, så lader Duster egentlig til at være et helt okay brugtbilkøb. Som med alt andet, får du, hvad du betaler for, men du skal mere forberede dig på, at du hverken får den nyeste teknik eller særlig meget komfort. For selvom teknikken er gammel, behøver den ikke at være dårlig. Duster er billig i indkøb, men også billig at holde kørende.