Suzuki Jimny er lynhurtigt blevet kult for sit charmerende ydre og sine evner i terrænet, så brugtpriserne er typisk højere end nyprisen. Men gør det så Jimny til et dårligt brugtkøb – det finder vi ud af her.

Det er sjældent, at priserne ligefrem stiger, når kilometerne begynder at rulle på bilen. Men Suzuki Jimny er en af de få undtagelser. Bilen er simpelthen blevet kult, og så har EU sat en kæp i hjulet for køb af personbilsudgaven, så skal du have en fabriksny bil i dag, kan den kun indregistreres som varebil.

Men skal du så overhovedet overveje Jimny, når et brugt eksemplar typisk er dyrere, end da bilen var ny. Det undersøger vi her i dag. Til opgaven har vi lånt en giftgrøn Jimny med masser af gejl hos Lysen Biler i Ringsted. Bilen er en Active-variant fra 2020, som kun har kørt 17.000 kilometer, og som koster 267.800 kroner.

Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny

Til dagens opgave har vi indkaldt eksperten Per Bertelsen. Hvis du bevæger dig i offroad-kredse, har du garanteret hørt om hans forretning Team Bertelsen, som om- og opbygger firehjulstrækkere til forskellige behov. Så udover at udruste en del Jimny’er, har Per selv kørt offroad-løb i den forrige generationer Jimny. 

Japansk kvalitet

Ifølge Per Bertelsen er Jimny grundlæggende lige så solid som en hver anden japansk bil. Den simple, og den sløve 1,5-liters benzinmotor er bundsolid, kører med knastkæde og kræver derfor ikke noget ekstraordinært. Det samme gælder kabinen, som dårligt matcher forventningerne til en moderne bil, men til gengæld er den hårde plast og de begrænsede funktioner simple og solide. Faktisk findes der kun to områder, hvor du skal være særligt opmærksom. Rust og lejer i gearkassen.

Suzuki Jimny Van har mistet bagsæderne, men beholder charmen

Jimny er en meget mekanisk bil, så selv på helt nye biler, kan du høre støj fra gearkassen. På den tidligere generation var der dog en tendens til, at lejerne blev slidt op efter 120-130.000 kilometer, og så blev støjen mere markant. Derfor undersøger du bedst problemet ved at bruge ørerne – typisk er der ikke støj fra femte gear, som er direkte, mens de andre støjer mere, alt efter hvor slidte lejerne er. Den nye Jimny har i princippet en ny gearkasse, men det er altså en god ide stadig at lytte efter.

Rust skal du være opmærksom på, for ligesom mange andre japanske biler, så er rust et problem, man ikke skal undervurdere. Testbilen er undervognsbehandlet af Pava, og det er en rigtig god ting, men til trods for bare 17.000 kilometer kan man allerede se brune pletter på udsatte dele af undervognen. Per Bertelsen forklarer, at der går meget lang tid før, rusten kan gnave sig gennem den solide chassisramme, men du bør være opmærksom omkring skærmkasser og den slags, hvor eksempelvis stenslag kan fjerne maling, så rusten slipper ind.

Overlanding

Fordi Jimny er så kompetent i terrænet, har relativt mange været brugt i skoven eller grusgraven. Det kan udmønte sig i bøjede beslag i undervognen, og har den virkelig været brugt til terrænkørsel, kan det være meget svært at få skidt og snavs væk. På sigt kan det så føre til tæring i rammen og andre dele af undervognen. Derfor bør du gå ned på knæ og tage et godt kig ind under bilen. Ligger der eksempelvis mudder på oversiden af reduktionsgearkassen, så er det et tegn på, at den har været kørt hårdt.

Suzuki skyder genvej i emissionsjungle – nu kan du få den charmerende Jimny som varebil

Per Bertelsen forklarer, at det er det, Jimny er bygget til, og at den sagtens kan holde. Det er derfor, den har fået så stor en kultstatus, og hos Team Bertelsen har de rigtig mange kunder, der, ligesom med den klassiske Land Rover Defender, gerne vil have opgraderet bilen. Det moderne danske ord er overlanding, men man kan også bare kalde det camping, og mange får derfor monteret en tagkurv eller et ekstra batteri til et køleskab, så man kan være væk fra civilisationen i flere dage. Den bedste opgradering, ifølge Per Bertelsen, er en ny affjedring, som løfter bilen en smule, så der er plads til lidt større, grovere dæk, men som samtidig forvandler de slatne og usikre køreegenskaber, så bilen faktisk bliver mere præcis. En ny undervogn, som både ser sejere ud og giver bedre køreegenskaber, koster 23.000-24.000 kroner, men så har kittet også en TÜV-godkendelse, så du ikke får problemer i synshallen.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

Ligesom alfaderen Land Rover Defender, er Jimny en bil, der taler til friluftsentusiasten i os alle, men lige så meget til den, der har lyst til at sætte sit personlige præg på en bil. Forskellen mellem Jimny og Defender er, at du får en markant mere solid bil i den japanske kultbil, så spænd du bare vandrestøvlerne, og køb dig en Jimny.