Suzuki har fundet et smuthul for den charmerende, men forslugne Jimny i EU-reglerne. Som Van kan den nemlig fortsat sælges, uden at det trækker Suzukis grønne personbilsgennemsnit ned. Men kan du egentlig undvære de to bagsæder, og hvordan fungerer Jimny Van egentlig på langtur – det finder vi svaret på her.

Efter en uge i selskab med Suzukis nye Jimny Van, kan vi bekræfte, at den er det tætteste, du kommer et kompromis mellem en ATV og bil. Og hvis man ser på Jimny på den måde, så er den faktisk overraskende komfortabel. Den er også støjsvag, og det er faktisk muligt at køre på motorvej. Med to sæder og et nyt 863 liter stort bagagerum, kan du have én passager med og stadig have bedre plads til værktøj eller jagthunden, end du har på en ATV. Og uden at have testet det, så er mit bud, at Jimny Van kommer frem mindst 90 procent af de steder, hvor ATV’en kommer frem.

Suzuki skyder genvej i emissionsjungle – nu kan du få den charmerende Jimny som varebil

Ser man bort fra, at selv en kraftig ATV koster det halve af Jimny Van, så er bilen tydeligvis overlegen i nærmest alle discipliner. Og det er nok meget godt, for havde man sammenlignet Jimny Van med en bil, så ville den tabe de fleste discipliner. For jeg har sjældent kørt en bil, der er mere støjende – så skulle det da lige være min egen Land Rover Serie III med stoftag og den særligt larmende 200 TDI-motor. Jimny er så træls, at jeg på vej mod min ødegård i Sverige, en tur på 2,5 timer, må holde ind for at finde et par ørepropper.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

Der er støj fra transmissionen, som i virkeligheden er meget charmerende, hvis du kan lide mekanik, men motorstøjen er direkte enerverende. Den 1,5-liters benzinmotor er af den gamle skole, hvor omdrejninger er nødvendige for at levere den relativt beskedne effekt på 102 hestekræfter og 130 Nm. Maksimalt moment rammer man først ved 4.000 o/min, og på motorvejen, når speedometeret indikerer 115 km/t, roterer motoren med 3.500 o/min. Ikke nogen større fornøjelse.

Nye EU-regler bremser salget af Suzukis charmetrold

Jeg har tidligere kørt den almindelige udgave af Jimny på samme tur, og jeg husker ikke, at jeg var helt så træt af livet bagefter, men det kan have noget at gøre med, at det tomme varerum forstærker støjen. Det er dog ikke noget, vi har haft mulighed for at efterprøve. Så lad os nøjes med at konkludere, at Jimny Van er sløv og støjende, og det gør den til en af de mest elendige rejsevogne, du kan købe med fabriksgaranti.

I skoven hører den hjemme

Heldigvis findes der dem, som slipper for nogensinde at køre på motorvej. Og så er Jimny et helt andet bekendtskab. Den vandrer stadig fra side til side på vejen, styretøjet er uden nogen form for kontakt med forhjulene, affjedringen er grov, og du skal ikke køre for hurtigt om hjørner, for så vælter den lille, smalle, men høje bil simpelthen. Men her begynder du at opdage bilens charme.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Først og fremmest ser bilen hamrende charmerende ud, og du har en fremragende udsigt gennem de store ruder, men det er for alvor i skoven, ligesom en ATV, Jimny viser sit værd.

Så snart du sætter reduktionsgearkassen i lavgear, forvandler Jimny Van sig til en lille bjergged, og du kan udnytte den lille størrelse til at komme frem steder i skoven, hvor du ikke kan klemme større biler igennem. De to stive aksler giver masser af greb på ujævne overflader, og selvom der ikke er et rigtigt mekanisk spær, er antispind-systemet effektivt til at bevare grebet i alt andet end det dybeste mudder. Faktisk er Jimny i skoven, hvad en GTI er på en bugtet landevej – totalt i sit es.

Færre sæder, højere pris

Jimny Van er introduceret, fordi den så ikke trækker ned for Suzukis CO2-regnskab for personbiler i EU. Det betyder, at udgaven er lavet på fabrikken i Japan, og ikke her i Danmark, hvor varebiler normalt ombygges. Den giver god mening, da bagagerum og bagsæder allerede var en joke, og selve lastrummet er mere praktisk end to nedfældede bagsæder. Jeg er sikker på, at Jimny Van vil give mening for eksempelvis en dyrlæge på landet eller er skytte på et gods, hvor man ikke umiddelbart har brug for alverdens plads, men skal kunne komme frem over alt.

Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny

Til gengæld betyder varerums-adskilleren, at det er svært at få førersædet langt nok tilbage, og det går så ud over siddekomforten. Da Van-udgaven er baseret på Active-varianten, må du acceptere, at udstyret ikke er mere glorværdigt, end det du finder i en familiebil fra 90’erne. Radioen har Bluetooth og DAB, og der er aircondition og fartpilot og en træls vognbaneassistent. Det sparsommelige udstyr kan jeg leve med, men problemet er, at Jimny Van koster fra 199.230 kroner med moms, som er bare 30.0000 kroner mindre end den tidligere udgave med bagsæde. Og så får du en gevaldig afklapsning, hvis du vil bruge bilen privat. Misundelsesafgiften gør, at du skal betale 8.770 kroner årligt, for at bruge varebilen privat.

Udsalg i friluftsbutikken – Dacia Duster 4x4

Så selv om Suzuki har været snedige med at omgå EU, så kan de desværre ikke gøre noget ved, at Jimny Van bliver relativt dyr at eje herhjemme.

Det er en skam, for alle burde næsten have en Suzuki Jimny Van i deres garage, til når det for en gangs skyld sner, der skal trækkes en rod op i haven, og generelt bare til at have det sjovt i – langt væk fra motorvejen.