På Biltorvet er vi vilde med Suzuki Jimny, men trods den lille størrelse har den et meget højt CO2-tal. Så højt, at Suzuki nu har besluttet at begrænse salget i Europa – ellers kan Suzukis samlede bilflåde ikke nå EU’s nye skrappe miljøkrav.

Vi elsker den lille og charmerende Suzuki Jimny her på Biltorvet. Den er det tætteste, man kan komme en ægte firehjulstrækker, siden Land Rover trak stikket på Defender. Men som en klassiske firehjulstrækker, er Jimny ikke ligefrem sparsommelig, når det komme til de dyre dråber. Den 1,5-liters benzinmotor har 102 hestekræfter, men kører bare 12,7 km/l, og CO2-udslippet er opgivet til 178 g/km.

Nye EU-regler kan koste dyrt
Det er alt, alt for højt, specielt fordi EU har introduceret nye regler fra 1. januar 2020. Fra i år må gennemsnittet af alle nye biler i Europa ikke udlede mere end 95 g/km CO2. Der er indbygget noget fleksibilitet i reglerne, så større biler må udlede lidt mere, så kravene ikke bliver helt urealistiske at nå.

Anmeldelse: Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny

Men hvis bilproducenterne ikke når gennemsnittet på 95 g/km CO2, så bliver der ballade. Det koster 95 euro for hvert eneste gram CO2, hver eneste solgte bil udleder mere end grænseværdien. Så hvis der bliver solgt 5.000 Jimny’er i Europa i 2020, så kan Suzuki i princippet risikere en bøde på 39.425.000 euro, svarende til 294.630.910 kroner.

Det er klart, at det er svært at drive forretning, hvis man bliver pålagt den slags bøder. Så Suzukis løsning er i stedet at begrænse antallet af Jimny’er i Europa, forklarer John Mogensen, PR Manager for Suzuki i Danmark.

Er G-Klassen for dyr – så køb en ombygget Suzuki Jimny

Fra april begrænser fabrikken leveringen af Jimny til Europa på grund af bilens CO2-tal. Selvfølgelig kan det røre os, men vi ved godt, at det er en nichebil, så jeg forventer ikke, det vil betyde meget i Danmark. Helt anderledes er det nok på eksempelvis det tyske marked, hvor Jimny procentvis udgør en meget større del af det samlede salg.

Jimny fik premiere i Danmark i april sidste år, og siden da er der solgt 186 biler i Danmark. Så John Mogensen forudser, at ændringer kan betyde, at der kan være lidt længere leveringstid på danske biler, men ikke noget alarmerende.

Genvej gennem lastrummet
Suzuki har meldt ud, at løsningen på europæisk plan bliver en varebils-version med to sæder i stedet for fire, som kan erstatte den nuværende model. Således kan Suzuki skyde genvej, fordi biler indregistreret som varebiler eller light commercial vehicles, som de kaldes af EU, hører under en anden kategori, hvor grænseværdien er et CO2-tal på 147 g/km.

Første test af Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?

Ifølge John Mogensen starter produktionen af varebilsversionen i efteråret, og umiddelbart skulle man tro, at Suzuki i Danmark så klapper i hænderne, for bagsæderne i Jimny var en joke til at starte med, og bilen er derfor oplagt som varebil. Problemet er bare, at de danske regler for varebiler foreskriver, at varerummets længde skal være på mindst 120 centimeter. Det kan den lille Jimny med al sandsynlighed ikke klare. Så hvis Van-versionen kommer til Danmark, skal den med al sandsynlighed stadig have de hvide nummerplader på.