Stor fremgang for Opels varebiler

Salget af Opels varebiler op med 54 procent i første halvår 2006

Opels og den britiske søster Vauxhall har oplevet stor succes med varebiler op til 3,5 ton, Combo, Vivaro og Movano - på de europæiske markeder. Indenfor fem år er salget fordoblet til næsten 160.000 enheder (tal for 2005) plus 20.000 passagerudgaver af Vivaro og Combo.

Danmark er et af lande, der har opvist den største stigning, nemlig en salgsfremgang på 54 procent for første halvår i år, sammenlignet med de første seks måneder af 2005. Markedsandelen for perioden er 6,6 procent, mod 4,7 sidste år. Især Vivaro er blevet en populær varebil hos danske virksomheder.

Schweiz kunne notere en stigning på 51 procent, Italien med 29 procent og Sverige med 27 procent.

Opel/Vauxhall har en markedsandel på 5.44 procent i det vestlige og centrale Europa med 84.581 registreringer fra januar til juni i år. En let stigning i forhold til samme periode sidste år. På nogle markeder har stigningen været særlig dynamisk: i Tyskland steg markedsandelen 21 procent til 5,14 procent (8.011 biler) og i Italien var stigningen 28 procent til 4.937 biler lig med en markedsandel på 3,96 procent.

Bestsellerne er Vivaro, Combo og Vivaro på 2,8 ton har sat endnu en rekord. Salget i det vestlige og centrale Europa steg til 32.454 enheder fra januar til juni i år, en øgning på 11,65 procent sammenholdt med de samme måneder sidste år. I Tyskland steg Vivarosalget i perioden i år med 27,2 procent, i Storbritannien med 14,6 procent og i Italien: 63,3 procent.