Volkswagen udstiller robotstyret Touareg på Experimentarium

Volkswagens ”Stanley” kan opleves på Experimentariums Robotfestival.
I et par uger har besøgende på Experimentarium i Hellerup kunne få et unikt indblik i Volkswagens forskningsinitiativer. Her udstiller Volkswagen nemlig deres Stanley. Stanley er del af Experimentariums udstilling om robot-teknologi. Særlig opmærksomhed får en multimedia-station, hvor gæster interaktivt kan fordybe sig i detaljerne omkring udviklingen af Stanley og ikke mindst komme tæt på teknikken bag den selv-kørende bil.
Stanley vakte i 2005 stor opsigt, da den vandt ”Grand Challenge”, et løb arrangeret af det amerikanske forsvar og universitet Stanford, og samtidig det løb i verden, der stiller de absolut højeste tekniske krav til biler.
Her kørte Stanley 212 kilometer gennem Mojaye-ørkenen uden fører. Stanley er det allerførste køretøj, der nogensinde har kørt en sådan strækning uden fører eller menneskelig indgriben. Navnet Stanley har denne Touareg fået, da Volkswagen har udviklet robotbilen i samarbejde med forskere fra det californiske eliteuniversitet Stanford.

Tilgængelig teknologi
Stanley integrerer talrige assistentsystemer, der allerede i dag er tilgængelige i nogle af Volkswagens serieproducerede modeller. Disse systemer bliver i Stanley understøttet af laserdetektorer, radarsensorer og et ekstremt nøjagtigt GPS-system. Det er bl.a. disse integrerede, højteknologiske systemer, der gør Stanley til noget helt særligt.
Det er ikke blot vort hjemlige Experimentarium, der har vist interesse for Stanley. Verdens største tekniske museum - Smithsonian Museum i Washington, D.C-, hædrede sidste år Stanley med en særudstilling, der satte fokus på dens bedrifter og Volkswagens teknologiske forskning.
Men Volkswagen udvikler ikke projekter som Stanley for morskabens skyld alene. Volkswagens forskning i den tekniske udvikling, handler først og fremmest om at skabe morgendagens bil.
Det er Volkwagens intension, at de nye teknologier skal gøres tilgængelige, således at flest mulige får gavn af udviklingen – mennesker såvel som miljø.
Volkwagens vision er, at fremtidens bilister vil opleve en helt ny form for mobilitet vha. intelligente assisterende systemer. Det handler ikke om at ”umyndiggøre” føreren af bilen, men derimod om at højne sikkerheden.

Menneske og miljø
Stanley begejstrer ikke kun teknik-freaks: den computerstyrede bil demonstrerer samtidig Volkswagens store potentiale indenfor brændstof-teknologien: Stanley kører på SunFuel. SunFuel er et syntetisk fremstillet brændstof, der er udvundet af biomasse og derfor udleder 90 % mindre CO2 end fossile brændstoffer. Netop SunFuel forventes fremtidigt at blive et af de vigtigste alternativer til de fossile brændstoffer og dermed også en vigtig brik i en mere miljøvenlig trafik.

Volkswagens Stanley kan opleves på Experimentarium frem til d. 27. april 2008 og vil være særligt aktuel i dagene 4.-7. april, hvor Robotfestivalen løber af stablen.