Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max

1 / 17
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max
  • Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max

Toyota Corolla Verso mod Ford Focus C-Max

|

Udbuddet af familiebiler med plads til alle er stort, men det er ikke altid bilen også er lækker og dejlig. Men det er sådan set tilfældet disse to biler – Toyota Corolla Verso 1.8 SOL og Ford Focus C-Max 2.0 Ghia. Begge biler er topudstyret, og har hver især bemærkelsesværdige udstyrsdetaljer, der gør køreturen lidt mere behagelig og sjov. En ting mere de har tilfælles er prisen på 350.000,-.

Toyota Corolla Verso
Corolla Verso er, som navnet stærkt antyder, en videreudvikling af den traditionelle Corolla, og slægtskabet er da også tydeligt forfra, men det er egentligt også det eneste sted de to tåler sammenligning. Verso’en er totalt redesignet hvilket eksteriørets vedkommende betyder opdateret front, høj taglinie, redesignet hækparti med klart lygteglas. Især det nye hækparti er med til at give Corolla designet et frisk pust.

Kabinen er også ændret væsentligt med bl.a. ny instrumentering med kromkanter og friske farver. Men vigtigst af alt er det nye sædearrangement med mulighed for siddepladser til 7 personer.

Ford Focus C-max
Focus C-Max er lige som Corolla en videreudvikling fra en eksisterende model – nemlig Focus. Fronten ligner sig selv, men C-max’en har også fået høj taglinie og naturligvis en redesignet bagende. Interiøret ligner sig selv med sit meget klassiske og skarpe look. Også i C-Max er det sædearrangement der er mest nyskabende. I modsætning til Verso har C-Max dog ikke mulighed 3 sæderækker og dermed 7 siddepladser, men har derimod mulighed for at lave oceaner af benplads og albuerum til 2 bagsædepassagerer i hvert sit lædersæde.

Sædearrangementer
At skulle have plads til 7 personer er nogle gange ensbetydende med at skulle døje med store klodsede sæder og et minimum af bagageplads, men dette har Toyota løst ganske fortrinligt. De 2 ekstra sæder er helt integreret i gulvet i bagagerummet, så længe de ikke skal bruges – og der er ikke noget med at nakkestøtterne skal afmonteres og gemmes et andet sted. Når sæderne skal i brug løftes der i sæderyggen og sædehynden hopper selv op på plads.

Pladsen på den sidste sæderække er ikke overvældende, men eftersom den midterste sæderække kan justeres frem og tilbage kan man selv justere pladsen til alle passagerer. Adgangen til den bagerste række er under alle omstændigheder ikke let, og sammen med den begrænsede plads må man erkende, at det kun egner sig til halv store børn.

Fordens mulighed for at pakke den midterste siddeplads sammen er også mere eller mindre genialt. Bagsædet består af 3 separate siddepladser, men da man tit kun bruger 2 pladser, har Ford gjort at muligt at klappe/skubbe det midterste sæde ud i bagagerummet, hvorved de sidste pladser får god albuerum. Med alle 3 sæder i normalposition er benpladsen ikke imponerende, men det bliver den, når det 3. sæde pakkes væk, for så kan de 2 ydersæder forskydes skråt bagud, hvorved benpladsen bliver forøget med adskillige cm – så der er plads til korslagte ben.

Motor og gear
Både Verso og C-Max er i deres skrappeste versioner med motorer på henholdsvis 1.8 liter med 129 heste og 2.0 liter med 145 heste. Selvom Verso har 16 heste færre end C-Max og vejer mere er præstationerne for de to biler stort set ens. Forbrugsmæssigt lyder det officielle EU-mix på for 13,0 km/l for Verso og 13,7 km/l for C-Max. I løbet af testugerne viste det sig dog Verso kører lidt længere på literen end C-Max nemlig 12,2 km/l mod 10,9 km/l.

Når det kommer til motorgang, støjniveau og gearskifte vinder C-Max dog helt klart. Motoren spinner som en mis, og gearskiftet er både let og præcist.

Udstyr
I prisklassen 350.000,- for en familiebil forventer man lidt luksus, og for det får man også med Verso SOL og C-Max Ghia, som begge er udstyrstopmodeller. Begge biler byder på det ”traditionelle” luksusudstyr som bl.a. tæller el-ruder, el-spejle, fjernbetjent centrallås, automatisk nedblænding af bakspejl, fartpilot, sædevarme og klimaanlæg.

Ford C-Max byder bl.a. på 3 ting som Verso ikke har, og det er elektrisk justering af forsædet, gardiner i sideruderne på bagsædet og elektronisk parkerings-/håndbremse. Håndbremsen er placeret på omtrent det samme sted som en normal og betjenes på cirka samme måde. Men det hårde arbejde med ”trække” håndbremsen tager en effektiv elmotor sig af.

Udover det righoldige standardudstyr er der selvfølgelig også mange muligheder for ekstraudstyr.

I Corolla Verso er der blandet andet mulighed for et integreret DVD navigationssystem, bak kamera og kamera i snuden, der kan assistere når man skal ud fra en indkørsel. ”Snudekameraet” kikker på samme tid til højre og venstre, så man på skærmen i midterkonsollen kan se om der er fri bane. Systemet fungerer upåklageligt, men den samlede pakke med navigation og kamera for/bag koster rundt regnet 60.000.- ekstra.

Det lidt mere interessante er muligheden for en ”In Car Entertainment” pakke som indeholder DVD afspiller, 2 integreret skærme i nakkestøtterne på forsæderne og trådløse hovedtelefonter. Prisen er meget fornuftig – ”kun” 16.999,- og det må næsten være et must, hvis man kører langt på ferie med børn på bagsædet.

I C-Max er ekstraudstyret ikke helt så underholdende for børnene, men alligevel måske ganske praktisk, når der er børn på bagsædet. En sort læderstue til 21.149,- har man installeret i denne C-Max, og det giver lige det sidste til at man føler sig som direktør på bagsædet med god benplads og albuerum.

Udformningen og designet af de to bilers interiør er noget forskelligt. I Toyota’en har man valgt er gøre designet let og moderne med alulook og turkis instrumentering. Ford’en er derimod afdæmpet og stram i designet. Alt er holdt i sort og med lidt træindlæg hist og her.

Sikkerhed
Begge biler byder på komplette sikkerhedspakker med airbags til alle, ABS med EBD, ESP, nakkestøtter til alle og 3-pkt. seler på alle pladser.

Priser og konklusion
Priserne ligger for begge bilers vedkommende meget tæt på 350.000,- i standard udrustning. Med ”In Car Entertainment” pakken til 16.999,- , kromlister, stænklapper, topspoiler og måtter kommer Verso op i en pris på 370.000,-. Med C-Max’en i lædertøj er den samlede pris her 368.000,-.

Om man vælger den ene eller den anden bil er meget afhængigt af hvilket behov man har. Verso byder på en meget stor fleksibilitet, smart design og udstyr i rigelige mængder. Ford’en største force dens lækre motor og behagelige gearskifte men selvfølgelig også mængden af udstyr.

 

Ford Focus til salg på biltorvet.dk

Ford Focus 1,6 Trend st.car
kr. 34.900
Ford Focus 1,6 TDCi Trend 115HK Stc 6g
kr. 188.995
Ford Focus 1,6 Titanium 105HK Stc
kr. 146.500
Ford Focus 1,6 TDCi DPF Trend 109HK Stc
kr. 79.800
Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium 125HK Stc 6g
kr. 257.900
Ford Focus 1,6 TDCi DPF Titanium 115HK 5d 6g
kr. 137.800
Ford Focus 1,0 EcoBoost Trend Business 125HK Stc 6g
kr. 214.900
Ford Focus 1,6 TDCi DPF Trend 115HK 5d 6g
kr. 149.900
Ford Focus 1,6 SCTi Titanium 150HK 5d 6g
kr. 179.500
Ford Focus 1,6 TDCi Titanium 115HK Stc 6g
kr. 209.800
Ford Focus 1,0 EcoBoost Trend 99G 100HK 5d
kr. 189.900
Ford Focus 1,0 EcoBoost Edition 125HK 5d 6g
kr. 179.800

Brugte biler fra alle bilmærker