Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Toyota Prius

1 / 14
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius
  • Toyota Prius

Toyota Prius

|

Toyota har længe været den førende, og næsten den eneste producent, som har kunnet levere en brugbar hybrid bil. Toyota Prius kom til verden i 1997, men var dog forbeholdt det japanske marked. Først i år 2000 blev Prius introduceret på det europæiske marked, og 2. generation kom i 2004. Nu er 3. generation så på banen, og der er sket meget på både design siden, og det tekniske i forhold til de tidligere generationer.

Populær på visse markeder
Toyota Prius er en meget teknisk avanceret bil, og dermed også forholdsvis dyr – især i Danmark på grund af de høje afgifter. Toyota har længe kæmpet for at få lempet afgifterne på den miljøvenlige hybrid bil, men indtil videre uden held.

Den høje pris sætter en effektiv stopper for, at få Prius ud på de danske veje. Priserne starter ved 385.000 kr. for laveste udstyrsniveau og topper ved 568.447 kr. for en T4-udstyrsversion. Hvis man sammenligner med en tilsvarende basis mellemklasse bil, f.eks. Peugeot 407, Toyota Avensis eller Mazda 6, så ligger en Prius godt 100.000 kr. over de biler.

Anderledes ser det ud i USA, hvor salget de senere år har gået rigtigt fint. Endda hos kendisserne er en ”simpel” Toyota Prius yderst populær, fordi det er enormt vigtigt at vise, at man tænker på og beskytter miljøet.

Design og plads
I de seneste to generation har Prius stort set haft det samme ydre design. Linierne og detaljerne er nænsomt blevet revideret blandet andet igennem facelifts, men grundlæggende ligner Prius sig selv. Det gælder desværre også bagenden, hvis højde og den todelte bagrude resulterer i et meget ringe udsyn bagud.

Selvom en Prius syner slank og aerodynamisk, så er pladsen i bilen overraskende god. Især på bagsædet er der rigeligt med benplads – og den kan sagtens matche mange andre mellemklasse biler.

I bagagerummet er pladsen også ganske fin. Det rummer 446 liter. Under et låg er der et fint ekstra rum over reservehjulsbrønden, og hvis man løfter endnu en klap kan man få et glimt af batterierne som ligger placeret delvis under bagsædet.

Indvendigt
Indvendigt er der dog sket store forandringer i forhold til forrige generation, hvilket også var tiltrængt for at kabinen og interiøret skulle matche den ellers fine og avanceret teknik som Prius byder på. Der er blandet andet kommet ny instrumentering og ny midterkonsol, hvor den nu lille og søde gearstang er flyttet ned til den traditionelle placering i stedet for, som tidligere, ved rattet.

Instrumenterne er, som de bør være i denne type bil, digitale. De sidder placeret højt midt under forruden, og indeholder udover speedometer og tankmåler, også en informativ skitse af bilen – ”Eco Drive Monitor”, som blandet andet viser hvad der driver bilen frem – el, benzinmotor, eller begge dele. Displayet fortæller også om aktuelt forbrug og historisk forbrug, så man let kan se hvor økonomisk eller uøkonomisk man har kørt det seneste stykke tid, samt batteristatus.

Betjening og kørselsindstillinger
Totalt set er det ikke svære at køre og betjene en hybrid bil i forhold til en normal bil. Tryk på ”Start/stop knappen” og du er klar til at trille. Bilen styrer selv automatisk om der er behov for at bruge drivkraft fra batterierne, benzinmotoren eller begge dele. Man kan dog selv overstyre automatikken via 3 knapper ved gearstangen.

I ”EV mode" kører man ren elbil med de begrænsninger det medfører sig. Hastigheden er begrænset til 50 km/t, acceleration skal ske meget moderat, da benzinmotor ellers automatisk hjælper til, og rækkevidden er på en god dag omkring 2 km ved bykørsel.

”ECO mode” er den normale hybrid indstilling, hvor man kører på en blanding af el og benzindrift. Elmotoren hjælper ved igangsætning og ved hårde accelerationer - ved nedbremsning sørger et genindvindingssystem for at få så meget af den kinetiske energi (fremdriften) tilbage i batterierne. I ”Eco mode” er responsen ved speederen reduceret, så man bliver ”tvunget” til bløde og forsigtige accelerationer. Som sikkerhed er det muligt trykke speederen helt i bund, og så får man alligevel maksimal motorkraft.

”PWR mode” er for de utålmodige, for her er der skruet ned for økologien. Der er altid fuld maskinkraft til rådighed, og de to motorer arbejder sammen for maksimal ydelse.
 
Køreoplevelsen
De første meter i en Prius er en lidt anderledes oplevelse end i en normal bil. Efter trykket på start/stop knappen er bilen klar, men der er ingen motorstøj. Den lille finurlige gearstang betjenes meget let, og når bilen sættes i bakgear bliver man tydeligt gjort opmærksom på det – bip, bip bip..., og så af sted! Benzinmotoren springer selv igang efter behov, næsten umærkeligt og meget lydsvagt.

Hvis du vælger at køre i ”Eco mode”, hvilket du nok normalt gør, så skal du faktisk bare vænne dig til at træde lidt blidere på speederen end du nok ville gøre i en normal bil. Prius har selvfølgelig også ”stop/start system”, så benzinmotoren øjeblikkeligt slukker når du holder stille ved f.eks. en lysregulering – ligesom de fleste nye biler efterhånden har.

Toyota Prius har automatgear, men af den lidt specielle slags – det er trinløst og i dagligtale kaldes det for ”milliongear”. Fordelen er blandet andet lavere forbrug, højere totalgearing, og en totalt jævn kørsel. Ulempen er et lidt højere støjniveau, da gearet fungerer ved, at motoren lægger sig på et fast omdrejningsniveau indtil den ønskede hastighed er opnået.

I de tidligere generationer var Prius ikke en super køremaskine, men her i den seneste generation har Toyota fået bedre held til at få undervogn og styretøj til at harmonere bedre. Bilen kan stadig føles lidt tung i svingene, men ellers kører Prius fornuftigt.

Forbrug
Det officielle EU-mix lover 25,0 km/l ved blandet kørsel. Det er ensbetydende med en CO2-udledning på 92 g/km., hvilket er meget flot.

Vi nåede dog ikke helt det lave forbrug – men kun 18,5 km/l. Det skal primært forklares med, at motorvejskørsel ikke er sund kost for en hybrid, eller for den sags skyld en hvilken som helst bil med benzinmotor. Det eneste der kan levere et lavt forbrug på motorvejen er en dieselmotor, der med sit høje moment og lave omdrejninger holder forbruget nede.

Udstyr
Udstyrsmæssigt er en Prius på ganske normalt niveau, så selvom du kører økologisk skal du ikke undvære aircondition, elspejle eller sædevarme. En smart detalje er ”Head Up Display”, hvor du får projiceret de vigtigste køreinformationer op på forruden.

En enkelt ting du skal være opmærksom på er, at Prius ikke kan få monteret anhængertræk.

Sikkerheden
Toyota Prius fik tildelt 5 stjerner for maksimal sikkerhed hos EuroNCAP’s crashtest, og har desuden ESP og 7 airbags som standard.

Konklusion
Den nyeste Prius kan sagtens opfylde de gængse krav en dansk familie stiller til en mellemklassebil. Den kører ganske fint, er let at betjene, har god plads, og har en ganske fin brændstoføkonomi.

Desværre betyder de danske bilafgifter, at den teknisk avancerede Prius bliver for dyr i forhold til sine konkurrenter. At skulle betale ca. 100.000 kr. mere for at være mere miljøvenlig en naboen i sin Toyota Avensis er en høj pris at betale. 

Toyota Prius til salg på biltorvet.dk

Toyota Prius 1,8 aut. 99HK 5d
kr. 169.900
Toyota Prius 1,8 B/EL H3 122HK 5d Aut.
kr. 319.900
Toyota Prius 1,8 B/EL H2 Touch 99HK 5d Aut.
kr. 214.900
Toyota Prius 1,8 B/EL H3 122HK 5d Aut.
kr. 339.900
Toyota Prius 1,8 aut. 99HK 5d
kr. 159.900
Toyota Prius 1,8 B/EL H4 Touch & Go Pro 99HK 5d Aut.
kr. 149.800
Toyota Prius 1,5 B/EL 78HK 5d Aut.
kr. 129.900
Toyota Prius 1,8 B/EL H3 122HK 5d Aut.
kr. 339.800
Toyota Prius 1,8 B/EL H3 122HK 5d Aut.
kr. 339.900
Toyota Prius 1,8 B/EL H3 122HK 5d Aut.
kr. 339.900
Toyota Prius 1,8 T2 aut. Van 5d
kr. 79.899
Toyota Prius 1,5 B/EL 78HK Van Aut.
kr. 69.900

Brugte biler fra alle bilmærker