Range Rover Evoque ligner sig selv, men under huden er den ny fra top til tå. Kabinen er blevet opfrisket, der er mere plads, og så Evoque et vaskeægte knaldtilbud.

Da Land Rover introducerede Range Rover Evoque i 2011, tænkte vi stadig, at en firehjulstrækker var en stor maskine med lavgear, som kunne tygge sig gennem store mængder af mudder. Den forestilling gjorde den lille engelske SUV op med, og det var tydeligt, at Evoque tiltalte Victoria Beckham mere end BS Christiansen. Otte år senere er Jaguar Land Rover klar med den nye generation, som på ydersiden ser næsten uforandret ud, hvis du ikke går designet efter med en lup. Det er helt bevidst, for designet var noget af det, som virkede allerbedst på den gamle model. Faktisk vandt den 217 internationale priser for sit design.

Jaguar E-Pace – der er en ny killing i klassen

Men trods ligheden, er det faktisk kun den gamle bils dørhængsler, som har fået lov at leve videre i den nye Evoque. 99,9 procent er nyt og bilen er baseret på en ny platform, som deles med andre af koncernens modeller. Selvom de to generationer er lige lange, er både forhjul og baghjul skubbet længere frem og tilbage. Det betyder, at akselafstanden er vokset med to centimeter, og den slags gavner bagsædet. Til trods for det er der stadig ikke meget plads, og den skrånende profil og de små sideruder gør, at bagsædet føles som at være lukket inde i en hule, men benpladsen er trods alt blevet bedre end den tidligere generation. Den nye platform betyder også, at bagagerummet er vokset fra 575 liter til 591 liter, som er ganske respektabelt.

Salgsargument et og to
Design og elektronik i kabinen er forandret. Kabinen er virkelig en af Evoques forcer, og sammen med det udvendige design det bedste salgsargument mod de svære tyske konkurrenter. Midterkonsollen er dækket af en trykfølsom skærm med to fysiske drejeknapper, som har flere funktioner, alt efter dit valg. Det er moderne og lækkert. Ydermere har Jaguar Land Rover endelig fået proppet noget ordentlig processorkraft i deres multimediesystem – det gamle system var så langsomt, at du kunne nå at gro et skæg mellem hver opgave, systemet skulle udføre. Sådan er det heldigvis ikke længere.

Helt elektrisk i I-Pace

Generelt er kabinen lækker, og selv i billigste trim er læder standard. På tværs af instrumentbordet løber der en bred stribe af læder, og allerede fra mellemste SE-trim får man en digital skærm i stedet for traditionelle visere i instrumentbordet.

Faktisk er det lykkes den danske importør at forhandle sig til nogle rigtig gode priser med fabrikken i England. Startprisen er 551.880 kroner for en firehjulstrukket 180 hestes diesel med automatgear, 18 tommer hjul, LED-lys og navigation. Det er faktisk 132.000 kroner billigere end den tidligere generation – det gør den til noget af et knaldtilbud. Til sammenligning koster en Audi Q5 med 190 dieselheste fra 662.682 kroner, og det er helt bevidst for Jaguar Land Rover, at Evoque er så meget billigere, da bilen reelt er noget mindre.

Smykkeskrinets køreskole
Vi kører både mindste diesel og benzin, og ingen af dem gør et rigtig godt indtryk. Den 180 hestes diesel har en træls lyd, og den 200 hestes benzinmotor mangler noget bundtræk. Dieselversionen må trække respektable to tons, men i virkeligheden er det mest interessante, at du kan købe den 240 hestes stærke diesel for bare 37.000 kroner ekstra, og det må siges at være noget af et tilbud.

Sportsvogn til mudderhullet – Range Rover Velar SV Dynamic Edition

Det skarpe design følges op af ganske dynamiske køreegenskaber, og Evoque er klart lagt ud til den sporty side. Nogen rallybil bliver den dog ikke, og den faste affjedring betyder også, at Evoque ikke er den mest komfortable model i klassen. Til gengæld er det den billigste, og det har bestemt også sin berettigelse – selv for et smykkeskrin, som ligner sig selv.