Den faceliftede Kia Sportage klarer fint en propfuld pakket tur til sommerhuset, men det viser sig også, at vognen er den mest tørstige på turen.

 

Hvad der ligner et halvt ton sand ligger på bagsædet, da et volleyballnet og tre hærdebrede, lange gutter tumler ud fra bagsædet. Et bagsæde, der i øvrigt kan justeres i ryggen og har varme på de to yderste pladser. Det er dog ikke noget, gutterne har brugt til andet end at drille hinanden. Til gengæld var det nødvendigt at sidde med den lange og tunge volleyballnet-taske på lårene, da bagagerummet med sine 480 liter ikke rækker til fem mands bagage - volleyturen er nemlig med en overnatning i et sommerhus.

Bunden i bagagerummet er også højt placeret for at gøre plads til et nødhjul under en plade, og det hjælper ikke just på pladsen.

Den sjove koreaner - Kia Ceed

Et lille irritationsmoment er, at dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin er ret længe om at koble til, fra stilstand. Det deler den dog med stort set alle dobbeltkoblingsgearkasser.

Ellers er Kia Sportage bygget til den her slags sportslige eventyr på blandede veje. Det er en mellemstor SUV, og kursen er sat mod Marielyst, og det betyder motorvej, landevej og sommerhusgrusveje.

Henrivende stille
Det første man ligger mærke til, er, at Sportage er henrivende stille. En db-måling viser 80 db ved 130 km/t, og det siger dig nok ikke noget, men så lyt til, hvad vi siger: Den er stille!

Den store guide til kør-selv-ferie

Det bliver dog flot ødelagt af, at gutterne vil høre høj musik og samtidigt råber for at overdøve det. Det klarer anlægget dog fint. Menusystemet er heldigvis ret let at finde rundt i, så det tager få sekunder at finde det sted, hvor man kan justere lyden bagud i kabinen, så chaufføren slipper for at blive døv.

Skærmen er trykfølsom, men ellers styres det meste af knapper, og dem er der mange af. Alene temperatur og blæser har 13 knapper og et par drejehjul. Al betjening er dog arrangeret i grupper, så det er let at finde det, man leder efter. I det hele taget er kabinen skruet rigtigt godt sammen, om end den ikke vinder nogle designpriser for innovation. Men alt i kabinen føles og ser solidt ud. Det er gedigent kvalitet helt på linje med tyske bilmærker.

Rattet er tykt og styringen en anelse til den tunge side, men dog præcis, og den store, høje vogn holder kursen godt, også når det går hurtigt, og blæser en stiv vind fra vest.

Fremtiden på tilbud - Kia Niro plugin

På motorvejen bliver brændstofforbruget dog katastrofalt – Kia lover over 20 km/literen i snit, men på højfartsvejene synker det helt ned til 13 km/l, og vi ender på et samlet snit for turen på 13,7 km/l. Det er dog på ingen måde taget hensyn til økonomien i kørslen, og bilen var meget af vejen jo fyldt til bristepunktet med atletiske personer og sportsgrej, så de fleste vil nok kunne få bedre værdier, hvis man har fokus på det.

Spektakel fra bagsædet
Undervognen er en kende fast, og skarpe ujævnheder slår mærkbart igennem. Ved helt almindelig kørsel er Sportage afdæmpet, og den ligger ikke rigtigt op til sjov. 0-100-tiden skal da også måles med kalenderblade med sine 11,5 sekunder. Men tag initiativet, spark speederen i gulvet, og riv den rundt på nogle sjove veje, og den kvitterer med overraskende sportslig dynamik – den opfører sig aldrig på en vildt uforudset måde, om det er hurtige gennemkørsler gennem rundkørsler eller speederen i bund ud ad et sving.

Det eneste du må finde dig i, er et højlydt spektakel fra især bagsædepassagerer, der råbende tilkendegiver, at den form for kørsel giver knubs. Endda selv om der er trepunktssele til den midterste passager på bagsædet. Men nu er det jo en test, og ingen blev særligt køresyge.

Så vi fortsætter ufortrødent og finder ud af, at selv hullede grusveje kan den klare helt uden nervøsitet. Faktisk sejler den overraskende jævnt hen over ret store huller. Her er undervognen slet ikke så hård og skarp, som den føles på asfalt.

Sådan undgår du stress bag rattet

Man må også give dieselmotoren på 1,6 liter med 136 hk og 320 Nm, at den stort set er upåvirket af, om bilen er fuld eller tom. Den trækker lige godt. Bremserne er dog lidt underlige – man skal ikke trykke særlig hårdt, før vognen bremser meget, og de er en smule svære at dosere, efterhånden som farten tages af.

Ved ankomst vælter det ud med bunken af beachvolleyspillere, tasker og poser med mad, men en enkelt sidder tilbage og bemærker tørt, at der faktisk er ret god plads på bagsædet, når bare man sidder uden en taske på skødet og kammerater, der klemmer. Den store bunke sand på bagsædet, som åbenbart dumpede ud af volleynettasken, er også let at støvsuge op af lædersæderne.

Alt i alt føles Sportage som en ret kompetent SUV, hvor den ikke rigtigt falder voldsomt igennem på andet end dieselforbruget. Og så måske lige udseendet, hvor den forfra ser lidt overlæsset ud. Men det er jo i sidste ende et spørgsmål om smag.

Noget andet er spørgsmålet om din tegnedrengs størrelse. Testversionen er en såkaldt GT-line, som har en masse ekstraudstyr som stænkklapper og kromdetaljer, og den koster 396.998 kroner. Kan du nøjes med mindste version med samme motor men på 115 hk, betaler du 314.000 kroner. Eller du kan springe på kampagnemodellen, Intro Edition, med samme motor og næsten samme udstyr til 349.990 kroner.