Det starter ikke så godt. Sælgeren forsøger at overdøve radioen, som kører for fuld skrald, mens han diskret forsøger at skrue ned for lyden både via knap under skærmen og på rattet, men bliver flot ignoreret, så han beslutter i stedet næsten at råbe. Fisker Ocean’en har tilsyneladende midlertidigt sat kontakterne ud af drift. Radioen kan heldigvis  slukkes helt via skærmen, så præsentationen af bilens features, og de indledende spørgsmål kan besvares.

Da vi kører derfra, vel forvisset om at testbilen har den nyeste software, den såkaldte version 2.0, vælger skærmen at slukke. Den tænder igen, hver gang vi holder stille, men reagerer ikke på tryk. Sikke dog en start.

Heldigvis sker det kun denne ene gang i testugen, så vi lader tvivlen komme Fisker til gode og kalder det en enlig svale. Der er dog en stime andre fejl, vi ikke kan lade slippe igennem maskerne.

Fisker fylder 60 – nye bilmodeller på vej

Apropos fugle og fiskere, så har de fleste nok hørt fuglene synge lidt om Fiskers problemer lige nu. Mærket indkasserede et underskud på over fem milliarder kroner, levering af biler trækker ud, og de som bliver leveret, har fejl, og det bliver sagt – af berømte Youtubere med millioner af følgere. Seneste udvikling er, at firmaet angiveligt arbejder mod en konkursbegæring, hvilket har fået aktien til at synke til bunds.
Udfordringer er der nok af, men vi kører Fiskeren som alle andre biler og må konstatere, at i forhold til præsentationen overfor verdenspressen i Østrig sidste år, er der sket meget. Og alligevel lidt.

Bedre software
Lad os tage de gode nyheder først. Hele infotainmentsystemet virker mere færdigt og det reagerer ok hurtigt, når man klikker på ting. Der er stadig en del forsinkelse, når man roterer den store midterskærm på 17,1 tommer fra horisontal til vertikal, og den lige skal hitte ud af at smide tingene ind på en ny måde. Men det kan man sådan set fint leve med. Pudsigt er det dog, at man ikke kan dreje skærmen fra sin normale lodrette indstilling til vandret, når man kører og omvendt, nægter den at sætte i gear før skærmen står lodret. Det skyldes, at skærmen i sin vandrette position er i vejen for stilkene ved rattet.

Man kan nu også følge med i, hvor meget strøm solcellerne i det indbyggede SkySolar-panoramasoltag laver – det er ikke meget, vi opnåede omkring seks kilometers ekstra rækkevidde i løbet af ugen, men det bliver jo så også til 300 kilometer på et år, og det er da ok, selv om det er et stykke fra Fiskers eget opreklamerede tal på ti gange så meget.

Fisker Ocean har flyborde og lang rækkevidde – men noget mangler

Til gengæld kan man se Youtube og deslige uden dikkedarer med logins eller abonnementer på skærmen, fx mens man lader. Opladningshastigheden oplyser Fisker ikke, men batteriet er på 106 kWh netto, og kan lynlades på 33 minutter, og det giver så i runde tal en max-hastighed på 200 kW. Vi ramte 108 kW og fik ladet fra ni procent til 62 procent, på en periode på 33 minutter, hvilket giver et snit på 56 kW. Det er lidt i den lave ende af nutidens standarder, men nu var det også en kold dag.

Optimistisk rækkevidde
Noget andet er rækkevidden, som jo altid er lidt optimistisk – vi starter ud med en frisk bil, som viser 690 kilometer, og det er jo flot, så vi tager en stikprøve, hvor vi kører 250 kilometer. Det bruger 582 kilometer af bilens batteri-rækkevidde eller 79 procent, i runde tal halv rækkevidde eller 33,5 kWh pr. 100 km, hvilket er i den ret høje ende – dette inkluderer dog også meget motorvej og en temperatur på nul grader, begge dele er gift for elbiler, så selv om det er et højt tal, er det ikke vildt overraskende og til at leve med – man kan også køre pænere.

Tesla Model Y - solid som brugtkøb

Det forsøger bilen faktisk også, for den starter altid i såkaldt Earth-mode, som er der, hvor der bruges mindst strøm, og det gør speederen helt døv for indspark, som at bede en teenager smide mobilen og lave sine lektier. Derfor kører vi helst i Fun, som er normalprogrammet, dertil er der Hyper, som gør bilen decideret sjov, hvor hvert lille speedertryk giver accelerationsryk som en sportsvogn. Du har i version One, vi tester, 468 hestekræfter, som kan boostes til 564 hestekræfter på den der lidt skøre måde, hvor du kun kan gøre det 500 gange i bilens levetid. Systemet var dog ikke aktivt på pressebilen, så vi fik ikke fornøjelsen af det.

Så mange fejl har Fisker Ocean
Og således fik vi åbnet ballet med ting, som ikke spiller i Fisker Ocean. Fx virker nøglen billig, men ellers virker den ikke – den kræver lange tryk, så lange, at vinduerne går halvt ned, når du vil låse op, fordi der er trykket for længe på knappen – bilen har sådan set forstået, at du har trykket, men den reagerer så langsomt, at du kommer i tvivl.

Under kørsel bombarderes du nærmest af små meddelelser i instrumenthuset, som fortæller dig at vognbaneassistenten er slået fra, tankdækslet er åbnet, eller der er fejl på bremsesystemet. Det er kortvarige meddelelser, men de mange fejl giver en lidt utryg fornemmelse i chaufførsædet.

Første kig på Toyotas nye elbiler

Desuden skal man stadig leve med, at vognen mangler en del features, som skulle ankomme i løbet af 2024, hvis ellers ikke firmaet vender bugen i vejret inden. Det gælder blandt andet adaptiv fartpilot, hvor knapperne i rattet er der allerede. Bakkameraet virkede heller ikke, men her melder hovedkontoret, at man ligesom en Tesla kan nulstille systemet ved at klikke de to knapper på rattet ned, og så skulle systemet genstarte, og kameraet igen virke – vi fik det ikke testet, så her lader vi tvivlen komme Ocean til gode.

En anden lidt skør fejl, vi oplevede, var, at man kan trykke bremsepedalen helt i bund, hvis man holder et konstant pres på den. Det får så bilen til at hoppe i parkeringsgear P, hvilket overrasker, hvis du gør det ved et lyskryds, og tror den er i gear.

Brugttest af Polestar 2 - digital køreglæde

Således er konklusionen, at du skal stadig være en tålmodig Fisker-entusiast for at kunne leve med den halvfærdige bil – men kan du det, så er der da også en del at glæde sig over.

Blandt andet undervognen, der fortjener ros, for den er faktisk ret kompetent og sluger alle ujævnheder, selv om den samtidigt i det daglige føles nær sportsligt fast. Styringen er også ganske præcis. Rattet er dog lidt for tykt og sidder på en måde, så det let dækker for den smalle og lange skærm, som gør det ud for instrumenthuset.

Du får også gode gimmicks, bagsædet kan rykkes frem og tilbage, alt efter om du vil have mere bagageplads eller benplads. Der er også California-mode, hvor alle vinduer og soltaget kører ned, samt tacobord i midterkonsol, og skuffer under forsæderne. Bagagerummet er på 476 liter, men virker lille i forhold til bilens bredde og højde.

Elektriske udfordringer – brugttest af Ford Mustang Mach-E

Prisen på Fiskeren springer lidt som en sten i smut – den starter ved 349.100 for Sport med et mindre batteri og forhjulstræk, Ultra koster 463.000 kroner for et større batteri og firehjulstræk til testbilens 536.650 kroner, der har det største batteri, flest kræfter og udstyr.

Nu bliver det blot spændende at se, om Fisker tager så meget vand ind, at Henrik Fiskers projekt endnu engang bliver en parentes i bilhistorien, eller om skuden holder tæt og er sødygtig, så bilerne får de opdateringer og det sidste raffinement, så Ocean faktisk bliver en konkurrencedygtig elbil.