For lidt siden havde Fisker verdenspressen til at køre sin nye Fisker Ocean og ugen efter præsenterede Henrik Fisker så fremtidens biler – tre nye er på vej, samt en offroad version af Ocean. Alt sammen nåede han, inden han i dag fylder 60. Nogle har måske en drøm om at få en motorcykel inden de fylder 60, men Henrik Fisker er et lidt andet sted.

Der er spændende nyt på vej fra Fisker, der i disse dage langer den nye Ocean One ud til de længe ventende kunder.

Hvordan den kører og er som bil, kan du læse herunder via linket, da biltorvet.dk som et af ganske få medier var til verdenspremiere på prøvekørsler i Østrig.

Fisker Ocean har flyborde og lang rækkevidde – men noget mangler


Med ordene ”Fisker står ikke stille,” præsenterede Fisker ugen efter nye modeller til et stort event i Huntington Beach i Californien, kaldet Product Vision Day, hvor der ikke blev sparet på røgmaskinen. 

”Verden skal vide, at vi har store planer og bevæger os ind i flere forskellige segmenter, hvor vi omdefinerer hvert segment med vores unikke blanding af design, innovation og bæredygtighed," sagde Henrik Fisker.

You see my rollin’ in me Ronin
Således præsenterede Fisker sportsvognen Ronin, en femsæders GT-cabriolet, der får mindst 1000 hestekræfter fra tre motorer og bliver lavet delvist i kulfiber, selv fælgene på 23 tommer er i kulfiber. Den har fire døre, de forreste af lambo-sakseslagsen.

Elbil sætter hastighedsrekord på Goodwood

Rækkevidden angives til over 960 kilometer (600 miles) og den skal rende til 100 km/t på to sekunder. Den kan allerede bestilles nu mod et depositum på 2000 dollars, eller 1000 dollars, hvis du vil være i anden række og samtidigt sikre dig, at du kan få dit depositum tilbage.

Elbilen til entusiaster – Caterham laver let eldreven sportsvogn

Bilen bliver kun lavet i et lille eksklusivt antal på 999 stk. og ser faktisk ret lækker ud. Men prisen starter ved 385.000 dollars – 2,5 mio. kr. før strafafgifter. 

Pære er en personlig revolution

Næste skud er Fisker Pear, som ikke betyder pære, men står for Personal Electric Automotive Revolution. Det bliver en sekspersoners SUV på størrelse med Ocean, men en bil alle skal have råd til, så prisen er foreløbigt sat til omkring den kvarte million kroner – det er baseret på den amerikanske pris på 29.900 dollars.  

Ikke en Fisker uden noget helt nyt, man ikke har set før på en bil, og Pear er således udstyret med en såkaldt Houdini Trunk, hvor hele bagsmækken glider ned i kofangeren.  

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Der er ikke flere data ude om rækkevidde eller fart, men du kan bestille din via Fiskers hjemmeside for 250 dollar. 

Amerikansk Pickup
Fisker Alaska var tredje vogn på podiet, og er Fiskers bud på en praktisk pickup. Igen er der nyt, man ikke har set før – hele bagvæggen kan forsvinde ned i vognen, så der er helt frit fra lad til kabine. Så skal man nok ikke lige have cementklodser i ladet, der jo glider frem, når man bremser.

Cowboyen er blevet vegetar – Ford F-150 Lightning

Af andre finurligheder er angiveligt verdens største kopholder og en cowboyhatknage i loftet. Den skal samtidigt være verdens letteste elektriske pickup og får en rækkevidde på mellem 368-544 kilometer (230-340 miles).

Alaska er klar i 2025 og kommer til at koste fra 45.400 dollars – cirka 400.000 kroner i Danmark med afgifter.

Endelig præsenterede Fisker også en specialversion af Ocean, kaldet Force E, som er en vild offroad-pakke, man enten kan eftermontere eller købe leveret. Den får 33-tommer dæk på 20-tommer hjul, mere frihøjde, specielle støddæmpere, tagbagagebærer og bundplader. Ekstraudstyrsversionen vil være klar i starten af næste år. Prisen er ikke klar endnu.

Vi kører Fisker Ocean - grundig anmeldelse klar

Se video fra Fiskers præsentation af de nye modeller her. 

 

 

Henrik Fisker kort:

Født 10. august 1963, Allerød

- Art Center College of Design, Schweiz, 1986
- Californiens Art Center College of Design, færdig i 1989.
- Første designjob hos BMW, 1989
- CEO at BMW-Designworks/USA, 2000
- Aston Martin, 2001
- Fisker Coachbuild, Tramonto og Latigo, 2005
- Fisker Automotive, 2007, konkurs i 2014
- Fisker Karma, 2011
- Gift med engelske Geeta Gupta-Fisker, 2012
- HF Design, 2013
- VLF Automitive, 2016-2019
- Stiftede Fisker Inc. sammen med sin hustru Geeta Gupta-Fisker, 2016
- Fisker Ocean, 2022

Har bl.a. designet Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage, Fisker Karma, BMW Z8, Viking Motorcycle, Fisker Galpin Rocket, Destino V8 og Force 1 V10.

Læs mere om Henrik Fisker her eller her

Mere om Fisker (firmaet) her.