Kia har fundet sin egen niche med den store SUV Sorento. En perfekt bil til den store familie, som har brug for noget komfortabelt, der kan klare lidt af det hele.

SUV – et begreb som efterhånden er blevet lige så tyndslidt som begrebet talent i et tv-show fredag aften. Men Kia er true, som man siger. Sorento er en vaskeægte SUV – en bil der kan lidt af det hele, er hamrende praktisk og har plads til hele familien.

Peugeot 5008 – familiens favorit

Med en længde på 480 centimeter er koreaneren ikke ligefrem nogen sylfide, men de mange kvadratmeter er heldigvis fornuftigt udnyttet, og Sorento kommer med syv sæder som standard. De to bagerste sæder er ikke for voksne, men de er nemme at klappe sammen, og så får du et 605 liter stort bagagerum. De ekstra sæder er guld værd for den sammenbragte familie eller fædre, der har det med prævention, som vi andre har det med Justin Bieber.

Generelt lader det til, at der er blevet tænkt på brugerne af bilen i Sorento. I løbet af testugen skulle jeg have nogle lange fodpaneler med i bilen. De var faktisk så lange, at højre forsæde måtte køres frem – og det kan det fra begge sider af sædet, så du kan blive siddende i førersædet og køre det frem eller tilbage. Det er en lille ting, men vældig praktisk. Ligesådan har den bagerste sæderække deres egne ventilationskanaler og passagerne kan selv styre balancen mellem varm og kold luft fra airconditionsystemet. Igen er det ikke en verdensnyhed, men min labrador var vældig glad for at få frisk, kølende luft helt om i bagagerummet, og det er ikke alle andre producenter, som tilbyder det.

En SUV, men ingen offroader
Testbilen har firehjulstræk, og de elektroniske hjælpemidler tæller både downhill control og mulighed for at låse differentialet mellem for- og bagaksel, men det gør ikke Sorento til en bjergged. En tur rundt på min svenske ødegård viste hurtigt, at den helt store udfordring er en meget lav frihøjde. I alt er der 18,5 centimeter, som faktisk er mindre end selv en Nissan Qashqai. Når man kigger på opbygningen af Sorento, bliver det også tydeligt, at Kia har prioriteret plads fremfor for terrænegenskaber. Gulvet ved bagsædet er eksempelvis helt fladt, som gør det nemmere at komme rundt og ind og ud deromme, men det betyder også, at kardanakslen til firehjulstrækket er skubbet længere ned mod jorden, hvor den er mere udsat, når man vil forcere en simpel svensk skovvej.

Toyota Proace Verso VIP – privatchauffør i arbejdstøj

Fordelen ved den type opbygning er, at Sorento faktisk kører mere som en MPV end en egentlig firehjulstrækker. Man har ikke den fornemmelse, som nogle høje biler har, hvor det føles som om, man kører rundt på stylter, og at bilen er i fare for at vælte, bare fordi man kører gennem en rundkørsel. Affjedringen er til den faste side, som mindsker krængninger, men som også gør, at man ikke har fornemmelsen af at glide over bump, og jeg tænker flere gange, at undervognens, ikke altid lige optimale håndtering af ujævnheder, er et af de få steder, hvor Sorento faktisk afslører, at den har en frapris på 450.000 kroner eller ca. halvdelen af, hvad man kunne forvente af en bil i denne størrelse.

GT i skoven
Testbilen er en GT-Line, som betyder, at den spækket med udstyr som ventilation i forsæderne, en hel kabine i læder, 19 tommer fælge og et otte tommers multimediesystem med navigation. Trods udstyret tager Kia aldeles rimelige 700.000 kroner for pakken, som også inkluderer et meget velfungerende 8-trins automatgear og en 2,2-liters diesel med 200 hestekræfter. Motoren gør bestemt en hæderlig indsats i den store bil, og de 200 hestekræfter er tilstrækkelige, selvom vi over de 570 test-kilometer må nøjes med et blandet forbrug på bare 11,2 km/l.

Kia Sportage - forslugen fornuft

Det er ikke synderlig imponerende, men det er en af de få mindre pæne ting, der er at sige om Sorento. Det er ikke en bil, du forelsker dig i, men den er hamrende praktisk og er ligeglad med, om du skal have kørt et helt skur på lossepladsen, skal køre knægten og hans fodboldhold til udebanekamp, eller til møde i Aarhus. Sorento er en superpraktiker, og tilmed til en overraskende lav pris – det er svært at slå.