Vi tester den nye Mercedes C-Klasse - en baby S-Klasse, som først og fremmest er et tilbud stopfyldt med udstyr til en helt anstændig pris.

 

C-Klassen har været noget af en succeshistorie for Mercedes i Danmark. Siden den seneste model blev lanceret i 2014, er der solgt 20.000 biler. Det er ganske imponerende i betragtning af en startpris på omkring en halv million. Det er altså ikke uden spænding, når Mercedes introducerer en ny model, for den skal sidde lige i skabet.  

Mercedes C400 Stationcar - en næsten for perfekt supermodel

Vi har fået fingrene i en C300 sedan i et par timer og kører en tur for at lære den nye model bedre at kende. Det er en model, som er bygget efter samme principper, og som deler flere komponenter med topmodellen S-Klasse. Det ses både i kabinen og det udvendige design, hvor den ligner storebroren, men som har været igennem en heftig tørretumbling.  

På bagsædet er der blevet lidt ekstra plads, en af ulemperne ved den gamle model. Nu er det endelig muligt for en voksen mand at finde en komfortabel siddeposition, men pladsen er bestemt ikke overdådig. Til gengæld lokker førerpladsen, hvor du mødes af en 11,9 tommer stor central trykfølsom skærm, og en 12,3 tommer skærm, som gør det ud for instrumenthuset. Multimediesystemet kalder Mercedes for MBUX, og navigation og dansk tale er standard. Det betyder, at du kan tale dansk til systemet, og systemet kan via din kommando klare det meste – inklusiv en dårlig joke.  

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Kabinen er lækker, og låget over midterkonsollen glider kunstfærdigt frem og tilbage i en ingeniørøvelse, der må have kostet adskillige timer fra en eller anden Dr. Ing. et sted i Stuttgart. Det er klassisk Mercedes, men den lettere skramlede plastkvalitet på siderne af midterkonsollen, når ikke forventningerne. Heldigvis er plastikken placeret ude af syne, men her har vi måske forklaringen på, at Mercedes kan fylde så meget udstyr i basisbilerne.  

Udstyr i lange baner 
Standardudstyrslisten er nemlig lang, og inkluderer nøglefri betjening, trådløs opladning af telefonen, regnsensor, og Avantgarde-udstyrspakken er samtidig standard. Den byder på adaptiv fartpilot, LED forlygter med fjernlyskontrol og parkeringspakke med bakkamera. Ja, selv en fingeraftryksaflæser er standard, så bilen ved, om det er dig, eller din bedre halvdel, som kører bilen, og således vælger dine favoritindstillinger.  

Stadig vild med den gamle C-Klasse - vi har mange til salg

Testbilen er så yderligere udstyret med AMG-pakken, som er standard på 300 og 300d, og ellers koster det 35.000 kroner ved 200 og 220d. Her får du et lidt skarpere design med AMG-skørter, 18 tommer fælge, samt skarpere køreegenskaber i form af sportsundervogn og bremser. Indvendigt friskes kabinen op med et lækkert fire-egers rat med flad bund og elektrisk-justerbare sportssæder.  

Fifty shades of grey – Audi A4 Avant

Det burde være tilstrækkeligt til de fleste, men Mercedes sælger dig gerne mere udstyr. Du kan bruge 10.000 kroner ekstra og få en næsten selvkørende bil med Distronic Plus. Du kan også tilkøbe Premiumpakken til 50.000 kroner, som blandt andet giver augmented reality, så en svævende pil ovenpå et livefeed af vejen viser dig den rette vej i den 11,9 tommer store skærm. Det virker dog endnu bedre, hvis du lægger yderligere 100.000 kroner for Premiumpakke Plus. Så får du 3-zoners klimaanlæg, Burmester-anlæg, panorama skydetag og et head-up display, hvor en pil også dukker frem i synsfeltet, når navigationen har en besked til dig.  

AMG-sorger 
Mens BMW har været det oplagte valg, hvis du er typen, der tager en omvej hjem fra arbejdet, bare for at ramme et par underholdende sving, har Mercedes derimod stået for ophøjet ro, som skulle bringe dig til din destination mere udhvilet, end da du startede rejsen. Sådan er det til dels stadig, men AMG-pakken forsøger at skubbe til forestillingen, for med sportsundervognen er den ikke nær så komfortabel, som jeg kunne ønske mig. Undervognen har en tendens til at sende ujævnhederne videre til din bagende, og det er så ikke engang sådan, at AMG-versionen føles ekstra dynamisk eller køreglad. AMG-pakken indgår altid som en del af udstyret, hvis du ikke vælger de mindste modeller, men vi glæder os til at køre en 220d med standardundervogn, som potentielt kunne være det bedste valg.  

En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse

Apropos diesel, så tror Mercedes stadig helt og holdent på brændstoffets fordele. Man introducerer nu faktisk en helt ny motor kaldet OM654M. Den er stadig på to liter, men en ny krumtap gør slaglængden længere og dermed slagvolumen en lille smule større. Det mest interessante er dog, at den er så ren, at den nærmest kan efterlade luften i København mere ren, end da den blev suget ind. Det sker med hjælp fra et NOx-filter, et nyudviklet partikelfilter og to Selective Catalytic Reduction (SCR) katalysatorer, som anvender Adblue. 

Vi kører i dagens anledning benzin, men det er længe siden 300 har antydet seks cylindre. I stedet får du en firecylindret benziner med 254 hestekræfter. Den runder officielt 100 km/t på seks sekunder, men opleves ikke så stridslysten i virkeligheden, og til sammenligning er BMW’s to-liters benziner i 330i noget mere engagerende. Så snup du bare din Mercedes med diesel.  

Alfa Romeo Giulia diesel er italiensk på godt og ondt

For det er sådan en Mercedes skal være – med diesel og masser af luksus. Det er der ikke ændret ved i den nye C-Klasse. Eneste forskel er, at den faktisk er blevet et rigtig godt tilbud.