Drømmer du om en sportsvogn med udseendet, historien – og en V12’er? Så viser vores brugttest, at Aston Martin DB7 er et fremragende bud. Her får du BÅDE 426 hestekræfter og lave serviceomkostninger.

Jeg kan ikke lade vær – speederen ryger i gulvet igen, for jeg har lige smagt på den berusende V12’er. Over 4.000 o/min lever de tolv stempler op i en snerrende, rullende, men også sofistikeret symfoni, og mod 7.000 o/min tager helvede ved bilen og skubber dig frem i en sky af frygt og lykke.

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Velkommen til den frydefulde kombination af V12’er, manuelt gear og. En Aston Martin DB7 5,9 Volante indregistreret første gang i 2004. Bilen har levet det meste af sit liv i USA, og det forklarer, at triptælleren står på 30.000 miles, og du kan da spørge Nellemann Leasing, der sælger bilen, om de tager dollars. Ellers skal du slippe 423.100 kroner for bilen – det er dog uden moms og afgift.

Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer

Det er altså ikke ligefrem en billig bil, men meget tyder på, at den til gengæld er billig at eje. Noget af det skyldes DB7’s historie, så lad os tage den først. DB7 skulle nemlig have været en Jaguar, udviklet af Tom Walkinshaw og designet af en ung Ian Callum på basis af den ældre Jaguar XJS. Ford, som havde overtaget både Jaguar og Aston Martin, var ikke vilde med ideen, og byggede i stedet XK8. Det kunne ikke slå Tom Walkinshaw ud, så han fik Callum til at ”Aston-ificere” Jaguaren, og sådan blev DB7 skabt. Og fordi Ford havde nøglerne til hele butikken, finder du mange dele fra almindelige biler, vigtigst af alt V12-motoren, som overordnet set er to V6’er, du kan finde i eksempelvis Ford Mondeo ST220.

Lavt vedligehold

Historietimen er vigtig, for mens det sparede Aston Martin for mange penge i udvikling, så er det også en fordel for dig i dag. Vi har talt med Søren Boiskov, der er indehaver af Tistrup Autoservice, et værksted med speciale i sportsvogne og klassiske biler. Ifølge ham er DB7 nok en af de billigste V12-sportsvogne at holde kørende. Forvent et budget på omkring 8.000 kroner om året til service. Selvom bremserne er kraftige, er de ikke voldsomt dyre, og koblingen skal du forvente at skifte efter 70-80.000 kilometer. Her skal du regne med cirka 30.000 kroner. Bevares, det er ikke små penge, men hvis du sammenligner det med en Ferrari V12’er, så er vi i en hel anden liga.

Drømmen om en Porsche – brugttest af Porsche 718 Boxster GTS

Selvom bilen her er fra staterne, kan rust godt være et problem på DB7. Tjek fodbrøndene, inderskærmene, støddæmpertårnene, og ophængene omkring baghjulene. Når du alligevel er på knæ for at kigge under bilen, bør du også tjekke bøsninger i undervognen. De kan resultere i klonk under kørslen, og kan også manifestere sig i ujævnt slid på dækkene.

Power på tilbud – her får du flest hk for pengene

Der findes to motorer til DB7, og den mindste – en 3,2-liters rækkesekser med kompressor og 340 hestekræfter – er fra Jaguar. Den er generelt kendt som solid, men hvis den ikke bliver passet med regelmæssige olieskift, kan den hydrauliske kædestrammer blive træg og stoppe til. Det får kæderne til at støje. Udstødningsmanifoldet har også en tendens til at flække på den sekscylindrede motor, selvom Søren Boiskov også har oplevet det på V12’eren. Den kan også have problemer med tændspolerne, som kan blive møre af tid og varme, som så kan føre til fejltænding, men ellers mener Søren Boiskov, V12’eren er en supergod motor.

Pas på biler fra Dubai

Han understreger dog, at en veldokumenteret servicehistorik er alfa og omega på en bil som denne. Det er ikke en bil, hvor man skal skyde genvej på servicen. Søren Boiskov vil også være forbeholden overfor biler, der kan være importeret fra Dubai. Mange af dem kan være skadede, og så har den ultrafine sand en tendens til at trænge ind i alt. Det gælder både indsugningen i motoren, i mekanismen til kalechen – støvet kommer ind over alt. Så hvis du køber en bil fra Dubai, skal det som det mindste afspejles i prisen.

Eksotisk brite – brugttest af Jaguar XE

Du kan måske du finde en BMW 850i til færre penge, men den har ikke samme historie og med et mærke som Aston Martin DB7,  må du acceptere, at du skal til lommerne, hvis du vil have en britisk sportsvogn med V12’er. Til gengæld viser vores test, at du nok ikke finde noget med samme slags historie og tyngde, som kan holdes kørende til den slags penge. Aston Martin DB7 er fed, og overraskende solid.