Mazda lancerer en hybrid for nørderne – MX-30 får en rækkeviddeforlænger i form af en nyudviklet wankelmotor, som skulle give et forbrug på 100 km/l, og så bliver den tilmed hurtigere end den rene elversion. Mazda er tilmed klar med danske priser.

Mazdas første elbil MX-30 har ikke fået den store succes herhjemme, og det skyldes måske, at batteriet er bare 35,5 kWh stort. Officielt giver det en rækkevidde på kun 200 kilometer ifølge WLTP. Det er ikke meget, men nu er Mazda selv på vej med en løsning, de kalder MX-30 R-EV. En løsning, der kan få det til at stritte på nørder. Mazda har nemlig genopfundet deres tidligere varemærke – wankelmotoren.

Mazda MX-30 - lækkert knaldtilbud med latterlig rækkevidde

Det er stort set kun Mazda, der har brugt wankelmotoren i de senere år, og selv de droppede teknologien, da stoppede produktionen af RX-8. Men nu er de altså tilbage med en nyudviklet motor, specifikt designet som generator. Fordelen ved wankel-designet, hvor et stempel kører rundt i en oval cirkel, i stedet for op og ned, som vi kender fra en almindelige forbrændingsmotor, er, at den har færre bevægelige dele, er derfor lettere og har færre vibrationer.

Brugttest af Mazda CX-5 - Køreglæde for hele familien

Men indtil nu har man også sagt, at wankelmotorerne ikke var svære at gøre solide, og så er deres forbrænding ikke så ren som almindelige motorer. Men det har Mazda formentlig fået has på. Motoren med et kammer, har en slagvolumen på 830 kubik, men yder alligevel 75 hestekræfter ved 4.700 o/min og 116 Nm ved 4.000 o/min.

Elbil med generator

Men til forskel fra de fleste plugin-hybrider, så driver den lille wankelmotor ikke forhjulene selv. I stedet bruges benzinmotoren udelukkende til at skabe strøm, fordi den så kan køre ved sit optimale omdrejningstal, hvor den er mest effektiv, mens en elmotor med 170 heste og 260 Nm klarer fremdriften. Både elmotor, wankelmotor og en dynamo findes under motorhjelmen.

Her er Mazdas nye SUV – CX-60 skal kæmpe mod Volvo XC60 med plads og lavere pris

Batteriet har en kapacitet på 17,8 kWh, og fuldt opladet giver det MX-30 R-EV en elektrisk rækkevidde på 85 kilometer ved blandet kørsel efter WLTP. Batteriet kan herefter oplades med 11 kW via den indbyggede, 3-fasede AC-lader på ca. 50 minutter fra 20-80%. Benytter man en hurtiglader (DC), kan man oplade batteriet fra 20-80% på bare 25 minutter (maks. 36 kW).

Forbruget bliver omkring 100 km/l og CO2-udslippet bare 21 gr/km. Motoren starter først, når batteriet når under et vist niveau, og forsyner det med strøm til den videre kørsel. Det vil den gøre, så længe der er benzin i den 50 liter store tank. På den måde kan man tilbagelægge over 600 kilometer, selv hvis der ikke er mulighed for at lade batteriet op undervejs.

Den oversete japaner - brugttest af Mazda 6

For en gangs skyld er det batteri-udgaven af MX-30, der er lettest. Hybrid-versionen MX-30 R-EV vejer nemlig 1.778 kilo, mens MX-30 vejer 1.645 kilo. Til gengæld slår hybriden elbilen i acceleration. Med wankelmotor kan MX-30 runde 100 km/t på 9,1 sekunder, mens den gamle variant skal bruge 9,7 sekunder.

Dansk pris på MX-30 R-EV

Mazda forventes til Danmark i sommeren 2023 til priser fra 279.980 kroner, som gør den lige knap 17.000 kroner dyrere end elbilen. Mazda MX-30 R-EV skal sælges side om side med den rent elektriske variant af MX-30. Der er de samme fire udstyrsniveauer, Prime-Line, Exclusive-Line, Advantage og Makoto med samme udstyrsomfang.