Mazdas første elbil MX-30 er kommet helt rigtigt ud af stikdåsen med kun få kortslutninger. Prisen er lille, men det er rækkevidden også.

Mazdas første elbil, MX-30, er flot og smart at se på, lidt forhøjet og med plastikskærme, så den ser praktisk ud, men den er samtidigt holdt i et bysmart design med en skarpkantet front og en blød bagende, som klæder afskallede franske caféstole. Men der er grankogler i latten.

Bagerste stolpe er bred, og den skjuler cyklister, når man kigger over nakken ved højresving. Bagdøren er i halv størrelse og åbner den forkerte vej, og det fungerer ikke på smalle p-båse ved Irma. For- og bagdør kan spærre en inde, når man holder ved siden af en anden vogn, og det kræver lidt en cirkusøvelse at slippe ud.

Den elektriske folkevogn – kan VW ID.3 blive Årets Bil?

Desuden er pladsen deromme nok mest til børn, selv om en voksen også kan lirkes ind, men ikke uden at føle sig indespærret. Bagdøren kan nemlig ikke åbnes, uden at fordøren er det. Testvognen er en First Edition, hvor man ved det elektrisk justerbare chaufførforsæde, som passager kan trykke på en knap under nakkestøtten for at vippe og køre det frem. Ikke for at lave sjov med chaufføren, men når man skal ud. Man får dog lagt nogle centimeter til hipsterskægget, for det tager uendelig lang tid. Passagersædet er manuelt, og lige til denne øvelse fungerer det manuelle faktisk bedst, da det vippes med et snuptag.

Til gengæld åbner fordørene virkelig meget op, og det letter jo indstigningen. Og med det kan vi jo tage hul på alt det dejlige ved MX-30, for der er virkelig meget.  

Klimakick i kabinen
Kabinen er helt enormt lækker som en skandinavisk Ilva-stue bare uden bregner. Her er kork på midterkonsollen, mest fordi Mazda for cirka 100 år siden startede som en korkfabrik og åbenbart stadig har en del på lager. Os klimatosser bliver også forkælet med såkaldt vegansk læder bag sæderne, det man i gamle dage kaldte for kunstlæder.

Den elektriske charmør – Mini Cooper SE

Det er jo med til at forstærke signalet om økologisk klimavenlighed, som jo i forvejen er kraftigt, når du kører elbil, fordi så ved vi jo alle, at du er grøn som en plante. Men der er orm i mulden, for Mazda har desværre en begrænset rækkevidde på 200 kilometer. Vi brugte 20,3 Kw/100 km, hvilket omregnet giver en rækkevidde på 175 kilometer. Herfra kan du godt trække lidt fra, når det er koldt, eller du kører på motorvej – hvilket kan ske til max 140 km/t.

Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit

I testperioden med 50 kilometers hverdagspendlen fungerede rækkevidden fint, fraregnet når storbyens ustabile ladestationer slog fra. Det giver stress, når man har brug for 25 kilometer om morgenen, og den så ikke har ladet om natten, og der er 40 kilometer på tanken.

Så er det jo godt, at Mazda har en app, MyMazda, hvor man kan holde øje med opladningen. Men lige så pivlækker MX30’eren er, lige så klumpet er det at få app’en til at virke med vognen. Det krævede i omegnen af hundrede og to forsøg med koder og indregistreringer af ens personlige oplysninger. Men så kan du også varme bilen op, låse den, og se hvor den befinder sig.

Dansk app sikrer dig grøn strøm til din elbil

Når først der er styr på, at den oplader, når man rent faktisk også har sat den til, så kan man planlægge sig ud af at have strøm nok til daglig pendlen, weekendturen til kolonihaven og spontane besøg til venner eller Bilka. Men så skal man også oplade den med samme frekvens som en mobil – altså cirka hver dag, og det kræver tilvænning.

Sparer på kræfterne
Noget der virker aldeles uden forbehold, er alt i kabinen. Funktioner betjenes med knapper og stor drejeknap, så man rent faktisk kan betjene det i blinde, hvilket er svært, hvis man skal klikke direkte på skærme – en trend for mange andre bilfabrikker. Skærmene er der to af, en højt placeret til fx navigationen, der i øvrigt fungerer rigtigt godt, og en i midterkonsollen til klimaanlægget.

Elbiler slår benzinbiler – sparer 35 procent på vedligehold

Også køreegenskaberne sidder lige i elskabet, hvor man kun lægger mærke til, at den ikke trækker så sindssygt hurtigt som andre elbiler, trods sine 145 elektriske hestekræfter. Faktisk er det som om den mister pusten helt, når man kommer over byzonehastigheder. Der spares åbenbart på kræfterne og dermed strømmen. Det gør så også, at vi ikke oplevede den store forskel på rækkevidden om vi kørte råddent eller restriktivt, og det er jo en god ting.

Vi skal helt ned i de små for at finde kortslutninger i glæden, som at det tager knap ni timer at lade bilen op med en lader på 3,7 Kwh (som er de fleste i byen og hjemmeladere), og at bilen låser, når du går fra førerdør og om til passagerdør, samt at airbagkontrollampen i loftet er vel skarp i mørke.

Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?

Det er altså kun allernederst i småtingsskuffen, man får stød, og det siger jo lidt om, hvor gennemført Mazdas elektriske debut er. Man kan ikke andet end at holde af den, trods personligheden nogle steder har vundet over det praktiske.

Nærmeste konkurrent må være Honda e, som har samme batteristørrelse på 35,5 Kwh, men hvor Honda tager sig godt betalt for sit cafétække med 283.000 kroner, er Mazda MX-30 mildere ved kaffebudgettet: Den starter på 240.000 kroner for udstyrsniveauet Sky, som er ret veludstyret med fx uundværligt bakkamera og adaptiv fartpilot. Men vil du have varme i sæderne, skal du op i en First Edition til 253.000 kroner, mens topmodellen Cosmo til 270.000 kroner også giver dig varme i rattet.

Elektrisk originalitet - Honda e