Mini

Den elektriske charmør – Mini Cooper SE

| Andreas Lang Hedegaard

Den elektriske Mini kan køre bukserne af det mest på denne side af en Porsche Taycan, og så er den faktisk tæt på at være et godt tilbud. Men den er ikke for dig, der kører fra Skagen til Gedser hver dag.

Der findes få biler, der kører bedre end en Mini Cooper – det skulle da lige være en elektrisk Mini Cooper. Og sådan en har vi fået fingrene i i dag. Testbilen er en Mini Cooper SE Maximise, som er topmodellen. Det betyder ikke noget for hverken effekt eller rækkevidde, for uanset hvilken variant, du vælger, er der altid 184 hestekræfter, 270 Nm og et 32,6 kWh stort batteri. Den officielle rækkevidde lyder på op til 235 kilometer, og med 11 kWh stik kan du lade batteriet til fuldt på 3,5 timer, og det kan hurtiglades med 50 kWh fra 0 til 80 procent på 35minutter.

Elbilen der laver røg – BMW i3s

El-kræfterne er nok til at sende bilen til 100 km/t på 7,3 sekunder. Det er dog fra 0 til 60 km/t og i mellemaccelerationerne, den elektriske Mini rigtig rykker. Her skal du stå ret tidligt op, hvis du skal være hurtigere, og det gør det til en leg, at køre fra lyskryds til lyskryds i byen, for byen er hvor Mini Cooper SE rigtig hører hjemme.  

Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit

Finder du dig alligevel en forladt sognevej, kan du også fornemme Mini’ens legendariske køreegenskaber. For undervognen er stiv som et skateboard, og der findes få biler, som kan skifte retning så hurtigt og ubesværet som Mini. Det giver et indtryk af en væver bil, og oplevelsen bliver forstærket af, at batteriet er placeret i bunden af elbilen, som er med til at give den et endnu lavere tyngdepunkt. Heldigvis har man ikke pillet ved den medstyrende bagende, der ved speederslip er direkte legesyg. Kort sagt kører Mini Cooper SE rø….. ud af bukserne på stort set alt.

Pendlerevnerne
Men nu er det ikke altid, der er tid eller lyst til sjov og ballade. De fleste af os bruger desværre største delen af tiden bag rattet med at transportere os til eller fra arbejdet. Og lad os gøre det klart med det samme. Hvis du på ugentlig basis skal på kryds og tværs af Danmark, så er den elektriske Mini ikke til dig. Undervognen er til den hårde side, ikke helt så ubarmhjertig som tidligere versioner, men du er aldrig i tvivl om, at du har ramt en ujævnhed i vejen. Til gengæld opvejes den hårde affjedring af en støjsvag kabine takket være den manglende larm fra motoren. Sammen med de øjeblikkelige kræfter giver det en afslappet kørsel, og selvom vi ikke prøvede at køre batteriet fladt i løbet af testugens 634 kilometer, så kørte vi fra København til Kalundborg et antal gange, og selv med en fart der matchede den øvrige vestsjællandske trafik, var der ikke noget tidspunkt, vi frygtede for ikke at nå helt frem. En tur på 106 kilometer brugte cirka 60 procent af batteriet med kvikt tempo, så en realistisk rækkevidde er omkring 180 kilometer, hvis du kører som i en almindelig bil.

Elektrisk originalitet - Honda e

For mig ville det betyde, at jeg ville kunne køre fra mit hjem på Østerbro til Biltorvet i Høje Taastrup i tre dage, før jeg skulle tænke på at lade. Og det er nemlig i pendler-situationen Mini Cooper SE rigtig skinner. Det er nok også for det bedste, at du ikke har for mange med, for forsæderne er intime, og du har den lave forrude, der giver hundehus-fornemmelsen, mens bagsæderne næsten er en joke. I hvert fald hvis du også ønsker at bruge bagagerummet, der tager sølle 211 liter. Heldigvis er der et dybt rum under gulvet, hvor man kan smide sine snavsede ladekabler.

Stor og blød Kia e-Niro

Prismæssigt starter den elektriske Mini ved 266.500 kroner, hvilket gør den til 5.200 kroner dyrere end den billigste Mini med benzinmotor. Her får du så kun 136 hestekræfter. Men den elektriske version kommer allerede som Essential-variant, og så skal du have den tilsvarende benzinvariant, så koster den 296.915 kroner. Til den pris kan du næsten købe testbilen, som blandt andet har Harman Kardon-anlæg, adaptive LED-forlygter, Head-up display, trådløs opladning af telefonen, navigation og panorama soltag. Så hvis du er på jagt efter en rap bybil, som faktisk byder på fuld valuta for pengene, så er den elektriske Mini en rigtig lille charmør.

Biltorvets vurdering

plus Fremragende køremaskine Fornuftigt prissat
menu Rækkevidde er lav for alt andet end pendling Ikke særlig praktisk

Specifikationer

Elmotor
184 hk
270 Nm
Forhjulstræk
1A
150 km/t
7,3 sekunder
235 kilometer
0 g/km
211 liter
1.365 kilo
0 kilo
1.770 kilo
301.600 kroner (Cooper SE Maximise)

Mini på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Mini Cooper 1,6 D 112
NYHED
119.800 kr.
Mini Cooper
1,6 D 112
Hedensted
157.000
2012/2013
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Mini One 1,5 102
NYHED
229.800 kr.
Mini One
1,5 102
Middelfart
9.000
2019
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Mini Countryman Cooper SE 1,5 aut. ALL4
NYHED
419.900 kr.
Mini Countryman
1,5 aut. ALL4
Silkeborg
11.000
2018
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev