Der er mange penge at spare på en elbil, hvis du skifter den gamle benzin- eller dieselbil ud. Elbilen er nemlig, tro det eller ej, langt mere simpel, og derfor er der tusindvis af kroner at spare på service og reparationer.

En udbredt frygt ved elbiler, er at batteriet falder sammen og koster flere hundredetusinde kroner. Men faktisk kan der være tusindvis af kroner at spare på en elbil i udgifter til service og reparationer. Det er noget Institut für Automobilwirtschaft, eller IFA, det tyske Institut for Bilindustrien, har undersøgt. Og IFA finder, at hvis du eksempelvis udskifter din 10 år gammel Renault Grand Scenic, så vil den afhængigt af slid og vedligeholdelse have kostet dig omkring 75.000-100.000 kroner i reparationer og service over dens levetid. Sammenlignet vil en elbil spare dig omkring 25.000 til 35.000 kroner over samme periode. Altså op til 35 procent.

Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?

Grunden er, at elbilerne mekanisk er langt mere simple, og derfor er der færre ting, som skal vedligeholdes. Og det er altså noget, der kan mærkes på husholdningsbudgettet, forklarer ansvarlig for teknik og kvalitet hos Applus Bilsyn, Paul Christensen.

Elbiler har hverken motor eller gearkasse, og det vil sige, at der ikke medfølger almindelige sliddele såsom oliefilter, luftfilter, tændrør, kobling, udstødning, som kan gå i stykker og skal udskiftes. Eller kølervæske der skal påfyldes. Alt andet lige er der markant mindre vedligeholdelse, og med færre mekanikerregninger får bilejeren også lidt mere luft i husholdningsbudget.

Strømmen hjælper
Det er ikke kun serviceomkostningerne, der er lavere på en elbil. Der er mange penge at spare, når du ikke skal fylde benzin på. Hvis du har et All Inclusive Home-abonnement fra E.On, så betaler du 729 kroner om måneden, og så kan du lade lige så meget du lyster derhjemme og på E.Ons 1.600 forskellige ladestandere rundt om i landet.

Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X

Sammenligner vi det med Danmarks mest solgte bil, Peugeot 208 1,2 PureTech, så kan du for de 729 kroner køre 987,7 kilometer. Som baggrund har vi regnet en liter benzin til 11,69 kroner, og at en 208 kører 15,84 km/l i gennemsnittet i virkeligheden ifølge den uafhængige hjemmeside Spritmonitor. Kører du længere end det i en elbil, har du derfor sparet penge for hver kilometer, du kører om måneden.

Hyundai Kona EV – kan en elbil virkelig blive Årets Bil?

Kører du således 20.000 kilometer om året, sparer du 500 kroner om måneden. Men med i regnestykket hører også, at det koster noget at installere et ladestik derhjemme i carporten. Det koster 9.390 kroner. Så ladestikket er betalt af efter knap 19 måneder, og ejer du bilen i fem år og kører 100.000 kilometer, sparer du, selv når ladestikken er betalt, altså 20.610 kroner alene på ikke at skulle tanke benzin.

Dyre batterier
Prisen på batteriet på en Jaguar I-Pace udgør cirka 40 procent af nyprisen. Så det er forståeligt, at mange er bekymret for, at der opstår problemer med batteriet. Men i vores tests af brugte elbiler viser det sig, at dårlige batterier sjældent er et problem. Hvis det skulle ske, så behøver det heller ikke at være den skrækkelige regning, man kan frygte.

Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace

Lad os tage udgangspunkt i Hyundai Kona Electric. Hyundai er nemlig en af de få producenter, der er åbne om, hvad det faktisk koster at reparere på batteriet.  På batteriet i en Kona EV er der otte års garanti eller 200.000 kilometer. Denne garanti fungerer således, at du er berettiget til et indgreb, hvis batteriets effektivitet falder til under 70 procent. Skulle det ske, at batteriet taber effektivitet efter garantiens ophør, kan man skifte modulerne i batteriet individuelt – der er enten tre eller fem moduler i Kona Electric – et modul koster omkring 8.000 kroner. Prøv at skifte en turbo på en brændstofbil til samme pris, og så vil du se, at elbiler er billigere at holde kørende.